متن خبر

C12، یک استارت آپ محاسبات کوانتومی فرانسوی که توسط برادران دوقلو تأسیس شده است، 19.4 میلیون دلار جمع آوری کرده است.

C12، یک استارت آپ محاسبات کوانتومی فرانسوی که توسط برادران دوقلو تأسیس شده است، 19.4 میلیون دلار جمع آوری کرده است.

شناسهٔ خبر: 577103 -




C12 اعلام کرده است که اخیراً یک دور سرمایه گذاری 18 میلیون یورویی (19.4 میلیون دلار به نرخ ارز امروز) جذب کرده است. این شرکت که در ابتدا در سال 2020 به‌عنوان فرعی از آزمایشگاه فیزیک اکول نرمال سوپریور تأسیس شد، روی یک فرآیند منحصر به فرد برای ایجاد رایانه‌های کوانتومی مبتنی بر نانولوله‌های کربنی کار می‌ کرد.

در حالی که مفهوم محاسبات کوانتومی جدید نیست، هنوز هم بسیار در حال پیشرفت است. بسیاری از تیم های علمی از زوایای مختلف به این موضوع پرداخته اند. هدف ایجاد یک کامپیوتر کوانتومی در مقیاس است که بتواند محاسبات را با مقدار کم خطا انجام دهد.

اما صبر کنید، چرا در وهله اول به کامپیوترهای کوانتومی نیاز داریم؟ کامپیوترها همانطور که امروزه وجود دارند کاملاً مبتنی بر ترانزیستورهای الکترونیکی هستند. و ما در کوچکتر کردن ترانزیستورها واقعاً خوب شده ایم تا بتوانیم ترانزیستورهای بیشتری را در یک تراشه جمع کنیم. در نتیجه، قدرت محاسباتی در 60 سال گذشته با سرعتی تصاعدی پیشرفت کرده است.

و با این حال، معماری فعلی رایانه محدودیت‌هایی دارد. حتی اگر شرکت‌ها شروع به ساخت مراکز داده بزرگ‌تر کنند، برخی از مشکلات را نمی‌توان با رایانه‌های سنتی حل کرد. همچنین مشخص نیست که آیا قانون مور در سال‌های آینده نیز معتبر خواهد بود یا خیر.

اینجاست که کامپیوترهای کوانتومی می توانند مفید واقع شوند.

پیر دژاردین (Pierre Desjardins) یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت C12، "اگر بخواهیم مدلی ایجاد کنیم - شبیه سازی جامع یک واکنش شیمیایی - برای اینکه بدانیم داروهای جدید چگونه با سلول های ما تعامل می کنند، با یک رویکرد متعارف امکان پذیر نیست." ) به TechCrunch گفت.

مجموعه ای از مشکلات بهینه سازی وجود دارد که باید حل شوند، چه در حمل و نقل، لجستیک یا تولید. اجرا کردن آنها بر روی یک کامپیوتر معمولی غیرممکن است زیرا متغیرهای زیادی وجود خواهد داشت، سناریوهای ممکن بسیار زیادی وجود خواهد داشت.

ماتیو دژاردین، برادرش، دکترای فیزیک کوانتومی دارد و به عنوان مدیر ارشد فناوری شرکت عمل می کند. در نقطه ای از مکالمه ما، پیر دژاردن حتی برادرش را "نابغه علمی" خطاب کرد.

و از آنجایی که سال 2024 است، حتی یک زاویه هوش مصنوعی وجود دارد که باید شما را متقاعد کند که تحقیقات محاسبات کوانتومی مهم است. پیر دژاردین گفت: «امروزه آموزش یک مدل زبان بزرگ به معنای مصرف انرژی بسیار زیاد است. کوانتوم نیز یک روش محاسباتی است که انرژی بسیار کمتری مصرف می کند.

چگونه یک کامپیوتر کوانتومی بسازیم

C12 او میگوید دو تفاوت اصلی با سایر تیم‌هایی که روی رایانه‌های کوانتومی کار می‌کنند این است که از ماده متفاوتی - نانولوله‌های کربنی - استفاده می‌کند و فرآیند تولید خاصی دارد - یک فرآیند مونتاژ نانو که اکنون به ثبت رسیده است.

امروز، من فکر می‌کنم ما تنها کسانی در جهان هستیم که این فرآیند بسیار خاص را کنترل می‌کنیم، که شامل قرار دادن یک نانولوله کربنی در بالای یک تراشه سیلیکونی است. و چیزی که کاملاً جذاب است مقیاس است. پیر دژاردین گفت: قطر یک نانولوله کربنی 10000 برابر کوچکتر از موی انسان است.

اعتبار تصویر: C12

تیم‌های تحقیقاتی که برای شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، آی‌بی‌ام یا آمازون کار می‌کنند در حال حاضر روی فرآیند متفاوتی تمرکز کرده‌اند. اکثر آنها از مواد ابررسانا مانند آلومینیوم در بالای یک بستر سیلیکونی استفاده می کنند.

به گفته C12، در حالی که این روش به پیشرفت های اولیه منجر شده است. با این حال، با شروع اضافه کردن کیوبیت‌های بیشتر، استفاده از آلومینیوم در مقیاس به دلیل تداخل کار نخواهد کرد. در حالی که کوانتوم هنوز بالغ نشده است، C12 معتقد است که در مقایسه با این فرآیندهای مبتنی بر آلومینیوم روی محاسبات کوانتومی نسل بعدی کار می کند.

این شرکت اولین خط تولید خود را در زیرزمینی نزدیک پانتئون در پاریس راه اندازی کرده است. در این مرکز، آنها نانولوله های کربنی تولید می کنند، آن لوله ها را کنترل می کنند و سپس آنها را با بستر سیلیکونی ادغام می کنند.

"اکنون راه اندازی شده است. امروز، ما حدود یک تراشه در هفته تولید می کنیم که سپس آن را در مرکز داده کوچک خود آزمایش می کنیم. اما انتظار نداشته باشید که هنوز یک کامپیوتر کوانتومی ببینید. او گفت : «ما هنوز واقعاً فقط عناصر اساسی را تأیید می کنیم. این شرکت در حال حاضر بر روی تراشه های یک یا دو کیوبیت تمرکز کرده است.

شبیه سازی کوانتومی

با پیشرفت کار تحقیق و توسعه، تیم C12 روی اکوسیستم تجاری خود نیز کار می کند. مانند بسیاری از شرکت های کوانتومی، C12 یک شبیه ساز به نام Callisto ایجاد کرده است. شبیه سازها به توسعه دهندگان اجازه می دهند تا مقداری کد کوانتومی را روی یک کامپیوتر کلاسیک بنویسند و اجرا کنند.

آنها به نتایجی که با یک کامپیوتر کوانتومی می‌رسیدند نمی‌رسند، اما حداقل زمانی که رایانه‌های کوانتومی در دسترس باشند، آماده خواهند بود که به زمین بزنند.

ما در حال حاضر روی دو بخش عمودی متمرکز هستیم، صنعت شیمیایی و صنعت انرژی. Pierre Desjardins گفت: صنایع شیمیایی از آن برای شبیه سازی واکنش های شیمیایی و صنعت انرژی از آن برای مسائل بهینه سازی استفاده می کند. به ویژه، این استارتاپ با Air Liquide شراکت دارد.

اعتبار تصویر: C12

و اگر به دور تامین مالی برگردیم، Varsity Capital، EIC Fund و Verve Ventures در حال سرمایه گذاری در آن هستند. سرمایه گذاران فعلی 360 Capital، صندوق سرمایه گذاری دیجیتال Bpifrance و BNP Paribas Développement نیز بار دیگر در این دور شرکت می کنند.

امروزه 45 نفر از 18 ملیت مختلف برای C12 کار می کنند، از جمله 22 نفر دکترا. با سرمایه ای که اخیراً افزایش یافته است، C12 قصد دارد مشارکت های بیشتری را با شرکای صنعتی امضا کند. اما این شرکت یک هدف تحقیقاتی نیز دارد.

پیر دژاردین گفت: «هدف دیگر اجرای یک عملیات کوانتومی بین دو کیوبیت است که در فاصله زیادی از یکدیگر قرار دارند. منظور او از فاصله طولانی "ده ها میکرومتر" از یکدیگر است. به نظر نمی رسد زیاد باشد، اما در مورد مقیاس بندی محاسبات کوانتومی کلیدی خواهد بود.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است