متن خبر

CuspAI 30 میلیون دلار برای ایجاد یک موتور جستجوی Gen-AI محور برای مواد جدید جمع آوری می کند

CuspAI 30 میلیون دلار برای ایجاد یک موتور جستجوی Gen-AI محور برای مواد جدید جمع آوری می کند

شناسهٔ خبر: 568808 -




روش مدرن برای دستیابی به مواد جدید این است که چیزی بسازید و سپس از رایانه برای تحلیل اینکه آیا مواد به درستی بیرون آمده اند یا خیر استفاده کنید. اما اگر از نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای طراحی مواد در وهله اول استفاده کنید، چه می شود؟ این فرضیه پشت CuspAI مستقر در کمبریج در بریتانیا است که اکنون 30 میلیون دلار در دور اولیه به رهبری Hoxton Ventures با مشارکت قابل توجه Basis Set Ventures و Lightspeed Ventures به دست آورده است.

همانطور که یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت چاد ادواردز می گوید: «ما فرآیند قدیمی را بر روی سرش ورق می زنیم و می گوییم: «خب، اگر می توانید مواد یا مولکول ها را درون آن قرار دهید و خواص را خارج کنید، پس چرا نمی توانید خواص را در آن قرار دهید. و مواد و مولکول ها را بدست آورید؟»

بازار تحت سلطه بازیکنانی مانند شرودینگر (فهرست شده در NASDAQ) و داسو سیستمز است که هر دو ابزارهای نرم افزاری برای انجام شیمی محاسباتی و شبیه سازی مواد ارائه می دهند.

جدیدتر در این بلوک Orbital Materialsm متعلق به بخشی از تیم پشتیبان Deepmind گوگل است که دارای یک پلت فرم مجهز به هوش مصنوعی است که می تواند برای کشف مواد مختلف از باتری گرفته تا سلول های جذب کننده دی اکسید کربن استفاده شود. اخیراً 16 میلیون دلار در سری A جمع آوری کرده است.

همانطور که موتورهای جستجو اینترنت را فعال کردند، ما بر این باوریم که در آستانه جهانی هستیم که در آن می‌توانید فضای بسیار بسیار وسیعی از مواد و مولکول‌های جدید را جستجو کنید تا مواد جدیدی را کشف کنید که دقیقاً خواص مطلوب را دارند. ما فکر می کنیم که وارد دوران «مواد بر حسب تقاضا» شده ایم.

در واقع، این شرکت می گوید که پلت فرم آن مانند یک موتور جستجو برای مواد عمل می کند و امکان ارزیابی سریع «تعداد زیادی از ساختارهای جدید» را فراهم می کند.

او گفت : "تمدن همیشه خود را با مصالح آن زمان تعریف کرده است، از جمله، عصر مفرغ، عصر سنگ و غیره. ما فکر می کنیم که ما به سراغ مصالح بنا به تقاضا می رویم."

این شرکت تنها در سال جاری راه اندازی شد و ظاهراً CuspAI کار خود را برای آن قطع کرده است. با این حال، ادواردز دقیقاً از صفر شروع نمی کند.

یکی از بنیانگذاران او مکس ولینگ، استاد و پیشگام مشهور در هوش مصنوعی است. او همچنین قبلاً دانشمند برجسته و معاون تحقیقات مایکروسافت و کوالکام و استاد دانشگاه آمستردام بود. هوش مصنوعی ما می تواند مواد جدید را در صورت تقاضا تولید و ارزیابی کند. به عنوان مثال، می‌توانید ماده‌ای را درخواست کنید که به‌طور انتخابی دی اکسید کربن را تحت شرایط مشخص به هم متصل کند – سپس هوش مصنوعی ساختارهای مولکولی بالقوه‌ای را که دقیقاً آن معیارها را برآورده می‌کنند تولید، ارزیابی و بهینه‌سازی می‌کند.»

ادواردز هیسلف شیمیدانی است که در تجاری سازی فناوری عمیق در گوگل و BASF و اخیراً رهبر محاسبات کوانتومی Quantinuum شرکت داشته است.

جفری هینتون، معروف به "پدرخوانده هوش مصنوعی" به عنوان مشاور هیئت مدیره نیز خدمت خواهد کرد.

هینتون در بیانیه ای گفت: «بشریت در دهه آینده با چالش های زیادی روبرو خواهد شد. برخی از آنها توسط هوش مصنوعی ایجاد می شوند در حالی که برخی دیگر توسط هوش مصنوعی قابل حل هستند. من تحت تأثیر CuspAI و مأموریت آن برای تسریع روند طراحی مواد جدید با استفاده از هوش مصنوعی برای مهار یکی از فوری ترین چالش های بشریت: تغییر آب و هوا، قرار گرفته ام.

منطقه ای که CuspAI فکر می کند مواد طراحی شده با هوش مصنوعی می توانند تأثیر چشمگیری در کوتاه مدت داشته باشند، جذب و ذخیره کربن است.

ادواردز گفت: "ما در حال تحلیل طراحی اسفنج های مولکولی هستیم که به طور انتخابی دی اکسید کربن را از هوا جذب می کنند." هنگامی که آنها را گرم می کنید، دی اکسید کربن آزاد می کنند که می توانید آن را لوله کنید و از آن استفاده کنید، یا آن را در زیر زمین دفن کنید، هر کاری که می خواهید انجام دهید.

CuspAI همچنین با Meta در پروژه علمی باز خود برای کشف مواد جدید برای مقابله با تغییرات آب و هوایی شریک شده است.

یان لو کان، معاون و دانشمند ارشد هوش مصنوعی در متا، «تیم تحقیقات بنیادی هوش مصنوعی (FAIR) مشتاقانه منتظر همکاری با CuspAI در استفاده از هوش مصنوعی، از جمله کار OpenDAC ما، برای تسریع در کشف مواد جاذب جدید DAC است. در بیانیه ای گفت. جهان به پیشرفت سریع در جذب کربن مقرون به صرفه نیاز دارد، و ما معتقدیم که تیم CuspAI در موقعیتی عالی برای استفاده از کشف مواد مبتنی بر هوش مصنوعی برای این مشکل مبرم قرار دارد.

سایر سرمایه گذاران این دور شامل LocalGlobe، Northzone، Touring Capital، Giant Ventures، FJ Labs، Tiferes Ventures و Zero Prime Ventures هستند. سرمایه گذاران فرشته، از جمله مهدی غیثی و دوروتی چو از Deepmind نیز شرکت کردند.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است