متن خبر

ویجیاتو: پنج تغییر که بازسازی Fantastic Four مارول با آن‌ها بهتر خواهد شد

ویجیاتو: پنج تغییر که بازسازی Fantastic Four مارول با آن‌ها بهتر خواهد شد

شناسهٔ خبر: 507692 -




اگر استودیوهای مارول واقعاً می‌خواهند یک بازسازی سینمایی درست و حسابی از سری «Fantastic Four» چهار شگفت‌انگیز بسازند، پس باید نگاهی دقیق‌تر به کمیک‌بوک‌ها داشته باشند. در این نوشته ویجیاتو تحلیل خواهیم کرد که چرا و پنج نکته‌ی حائز اهمیت برای یک بازسازی موفق را خاطر نشان می‌کنیم.

استودیوهای مارول نهایتاً از تیم بازیگری نسخه‌ی بازسازی شده Fantastic Four پرده برداشتند؛ پدرو پاسکال در نقش آقای شگفت‌انگیز / رید ریچاردز خواهد بود، ونسا کیربی (Vanessa Kirby) در نقش سو استورم / خانم نامرئی، جوزف کویین در نقش جانی استورم یا همان هیومن تورچ حضور دارد و ایبون ماس باچراچ (Ebon Moss-Bachrach) در نقش بن گریم یا همان د تینگ (The Thing) ایفای نقش خواهد کرد. علاوه بر تیم بازیگری خیلی خوبی که دور هم جمع شده است، به نظر می‌رسد مارول سعی دارد ستینگی مربوط به فضای دهه 60 میلادی در بازسازی جدید چهار شگفت‌انگیز به نمایش بگذارد.

این اخبار برای طرفداران این سری حکم یک موسیقی دل‌پسند برای گوش‌هایشان را دارد. با این حال، هنوز هم نکاتی وجود دارد که استودیوهای مارول باید رعایت کنند تا طرفداران مطمئن بشوند اثر مورد علاقه‌شان دارد مسیری درست را طی می‌کند؛ آن‌ها باید مطمئن شوند که عصاره‌ی کمیک‌ بوک‌ها به خوبی در فیلم تداعی می‌شود.

در تلاش‌های قبلی خود، سازندگان در ارائه‌ی تم کمدی و تراژدی در نوسان بودند و با وجود اینکه در هر دو فرانچایز پیشین، فیلم‌های ساخته شده از چهار شگفت‌انگیز در تلاش بودند تا بالانسِ موجود در کمیک بوک‌ها را تکرار کنند اما نهایتاً هیچکدام واقعاً نتوانستند احساس شگفتی و همبستگی خانوادگی موجود میان شخصیت‌ها را به خوبی پیاده‌سازی کنند.

سری کمیک‌های Fantastic Four از سال 1962 آغاز شدند و بنیان چیزی را گذاشتند که امروزه با نام «دنیای مارول» به خاطر می‌آوریم. پس از آن نیز بسیاری از داستان‌های ابرقهرمانی و مدیوم کمیک بوک بطور کلی از آن‌ها تأثیر پذیرفت. این سری یکی از تأثیرگذارترین و موفق‌ترین کمیک‌بوک‌ها می‌باشد. تنها رعایت چند نکته کافی‌ست تا استودیوهای مارول بازسازی خود را به خوبی تحویل طرفداران بدهند. در ادامه به تحلیل پنج نکته‌ی کلیدی موجود در کمیک‌بوک‌های چهار شگفت‌انگیز می‌اندازیم که کلید موفقیت در آن‌ها نهفته است.

تأکید بر علم و تکنولوژی در Fantastic Four جدید

پنج تغییر <a href= که بازسازی Fantastic Four مارول با آن‌ها بهتر خواهد شد" class="wp-image-455203" srcset="https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-02-06-1024x576.jpg 1024w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-02-06-300x169.jpg 300w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-02-06-414x233.jpg 414w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-02-06-350x197.jpg 350w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-02-06.jpg 1200w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px">

تأکید بر قدرت علمی چهار شگفت‌انگیز و خصوصاً نبوغ خارق‌العاده‌ی رید ریچاردز، نکته‌ای واضح به‌نظر می‌رسد که انگار حتی نیاز به اشاره کردن هم ندارد. با این حال، حضور علم و نقش مهم آن در گروه نشان‌دهنده‌ی قدرت ذهن شخصیت‌های مورد علاقه ما می‌باشد و نشان دادن آن به روش‌هایی جالب باید در دستور کار استودیوهای مارول هنگام بازسازی سری قرار بگیرد.

رید ریچاردز نابغه‌ای می‌باشد که موفق به ساختن باکستر بیلدینگ (Baxter Building)، فنتستیک‌کار (Fantasticar) و چند ده اختراع دیگر شده است. او شخصیتی می‌باشد که به خوبی می‌تواند قدرت علم را به رخ بکشد و دیدگاهی خاص نسبت به آینده‌ی علم دارد؛ او شخصیتی می‌باشد که می‌خواهد رویاها را تبدیل به واقعیت کند.

تمایز و اهمیت رید ریچادرز در مقایسه با شخصی مثل تونی استارک در اینجاست که او به علم و تکنولوژی نگاهی صنعتی ندارد و رویکرد او بیشتر برای ساختن آینده‌ای می‌باشد که انسان را به جایی فراتر از زمین و فراتر از واقعیت حاضر می‌برد. به‌نظر می‌رسد که ریبوت Fantastic Four در مسیری درست می‌باشد و به جنبه‌ی علمی سری هم پرداخته شده است.

تأکید بر حس شگفتی کیهان

پنج تغییر <a href= که بازسازی Fantastic Four مارول با آن‌ها بهتر خواهد شد" class="wp-image-455204" srcset="https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-19_18-30-50-1024x576.jpg 1024w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-19_18-30-50-300x169.jpg 300w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-19_18-30-50-414x233.jpg 414w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-19_18-30-50-350x197.jpg 350w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-19_18-30-50.jpg 1200w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px">

شاید واقعاً سخت باشد که تعریف کنیم اصلاً «شگفتی کیهان» چیست و چگونه می‌توان آن را در یک فیلم سینمایی بازتاب کرد! با این وجود، منظورمان این است که استودیوهای مارول می‌توانند بر جنبه‌ی فضایی، خوف‌ناک و شگفت‌آورِ ماجراجویی‌های گروه تأکید داشته باشند؛ چرا که کمیک‌های FF، مسلماً چیزی بیشتر از نمایش‌های سوپر هیرویی هستند و به جنبه‌هایی نظیر گشت و گذار در فضا و به چالش کشیدن مرزهای احتمال نیز می‌پردازند.

بارها دیده‌ایم که قهرمان‌های ما در این سری به Negative Zone سفر می‌کنند یا در Sub-Atomica منقبض و کوچک می‌شوند یا مثلاً قدرت‌های خود را از اشعه‌های کیهانی دریافت می‌کنند؛ چنین پدیده‌هایی فرض‌های ما از حقایق و احتمالات همیشگی که به‌طور روزمره با آن‌ها روبرو هستیم را می‌شکنند و دریچه‌هایی نو برای درک گیتی فراهم می‌کنند که از مدیوم سرگرمی هم فراتر است.

یکی از چالش‌های پیشِ روی استودیوهای مارول در همین‌جا نهفته است؛ با هر فیلم جدید، دنیای سینمایی مارول (MCU) تبدیل به یک مولتی‌ورس عظیم می‌شود و شخصیت‌های دیگر کمیک‌ها به مکان‌هایی سفر می‌کنند که عادت داشتیم چهار شگفت‌انگیز را در آنجا ببینیم. به همین دلیل یافتن مکان‌هایی جدید که احساس نو بودن و شگفتی را در آن‌ها وجود داشته باشد، کمتر می‌شود. یکی از نقاط محوری کمیک بوک‌های چهار شگفت‌انگیز در همین موضوع نهفته بود و مارول بهتر است آن را در دستور کار خود قرار بدهد.

 اهمیت مفهوم خانواده در Fantastic Four

پنج تغییر <a href= که بازسازی Fantastic Four مارول با آن‌ها بهتر خواهد شد" class="wp-image-455205" srcset="https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-36-24-1024x576.jpg 1024w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-36-24-300x169.jpg 300w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-36-24-414x233.jpg 414w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-36-24-350x197.jpg 350w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-36-24.jpg 1200w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px">

قبل از هر چیزی، قبل از اینکه حتی با یک گروه از ابرقهرمان‌ها روبرو باشیم، چهار شگفت‌انگیز یک خانواده هستند و این نکته با هویت این تیم گره خورده است. در مرکزیت خانواده‌ی شگفت‌انگیزِ ما رید ریچاردرز قرار دارد و سو استورم نیز همسرش می‌باشد؛ جانی استورم، برادر سو است و همچنین بن گریم دوستی بسیار نزدیکی با رید دارد. البته از والریا و فرانکلین نیز نباید غافل شد که فرزندان سو و رید هستند. روابط خانوادگی در تمامی قصه‌های مربوط به این گروه جریان دارد و عنصری می‌باشد که چهار شگفت‌انگیز را از دیگر ابرقهرمان‌ها متمایز می‌کند.

هر کدام از اعضای گروه یک ایراد در کنار قدرت‌های ماورایی خود دارند که سبب می‌شود کار تیمی در میانشان الزامی بنظر برسد. جانی شخصیتی مسئولیت ناپذیر دارد، رید خیلی وقت‌ها سرد و غریب است، احساسات شکننده‌ از سو شخصیتی درونگرا و خجالتی ساخته‌اند و شخصیت بن هم با عصبانیت و خشم آمیخته است. با این وجود، همانطور که گفته شد آن‌ها یک خانواده هستند و با همکاری و پشتیبانی نقاط ضعف یکدیگر را پوشش می‌دهند. شگفت‌انگیزها خانواده‌ای هستند که به یکدیگر عشق می‌ورزند و اهمیت می‌دهند و اگر قرار بر ساختن یک فیلم بر اساس ذاتِ آن‌ها باشد، بایستی عنصر خانواده را در محوریت خود قرار بدهد.

بر اساس تیزرها و اخبار می‌توان اینگونه برداشت کرد که ایده‌ی خانواده بودن چهار شگفت‌انگیز در دستور کار قرار گرفته و به نظر می‌رسد سازندگان به خوبی توجه داشته‌اند که آن‌ها پیش از ابرقهرمان بودن، یک خانواده هستند.

حضور دکتر دووم

پنج تغییر <a href= که بازسازی Fantastic Four مارول با آن‌ها بهتر خواهد شد" class="wp-image-455206" srcset="https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-36-26-1024x577.jpg 1024w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-36-26-300x169.jpg 300w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-36-26-414x233.jpg 414w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-36-26-350x197.jpg 350w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-36-26.jpg 1200w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px">

همانند رقبای مستقیمش، دکتر دووم نیز پیش از این دو بار تا به حال بر روی پرده سینما حضور پیدا کرده است که هیچکدام را واقعاً نمی‌توان موفق در نظر گرفت. اکنون با ظهور دوباره‌ی چهار شگفت‌انگیز در دنیای سینمایی مارول، بهترین زمان برای حضور ضلع پنجم این سری یعنی دکتر دووم است. این ریبوت، بهترین فرصت برای حضور یکی از ماندگارترین شخصیت‌های دنیای مارول و یکی از مشهورترین ویلن‌هاست تا بتواند چهره‌ی واقعی خود را بر روی پرده سینما نیز به نمایش بگذارد.

تجربه نشان داده است که استودیوهای مارول از بازگشتن به مهره‌های سوخته خود ابا داشته‌اند و هیچ‌گاه ویلن‌های تکراری در ریبوت‌ها دیده نشده است. با این حال، ماجرای Fantastic Four کمی متفاوت است، چرا که نشان دادن دکتر دووم به همان اندازه که در کمیک بوک‌ها ابهت دارد می‌تواند برگ برنده‌ی این ریبوت باشد. او واقعاً در حد خانواده‌ی ریچادرز و دوستانشان، برای داستان FF حیاتی می‌باشد.

علاوه بر این، محبوبیت دکتر دووم را نباید دست کم گرفت، تنها نشان دادن ظاهر او با شنل سبز، ماسک آهنی و… می‌تواند توجهات زیادی به سوی فیلم جلب کند. حضور او می‌تواند ضمانت‌کننده‌ی موفقیت ریبوت باشد.

سبک رویاگونه‌ی جک کربی در Fantastic Four

پنج تغییر <a href= که بازسازی Fantastic Four مارول با آن‌ها بهتر خواهد شد" class="wp-image-455207" srcset="https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-36-29-1024x576.jpg 1024w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-36-29-300x169.jpg 300w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-36-29-414x233.jpg 414w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-36-29-350x197.jpg 350w, https://vigiato.net/wp-content/uploads/2024/02/photo_2024-02-18_22-36-29.jpg 1200w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px">

بیش از هر المان دیگری، فکر می‌کنم سبک بصری فیلم از اهمیت زیادی برخوردار باشد؛ ریبوت چهار شگفت‌انگیز اگر واقعاً می‌خواهد موفق باشد باید سبک بصری خاص جک کربی (Jack Kirby) را به آغوش بکشد. کربی، یکی از افراد مهم در ساخت کمیک بوک‌های Fantastic Four بوده و در آن‌ها ویژوال‌های بسیار قوی و گلچین شده پیاده کرده است. اصولاً می‌بینیم که استن لی (Stan Lee)، برای خلق یونیورس مارول ستوده می‌شود اما بدون کربی به احتمال زیادی هیچ‌گاه شاهد خلق شدن کمیک‌های Fantastic Four نمی‌بودیم او بود که یکی از انقلابی‌ترین سبک‌ها در تاریخ کمیک‌بوک را با این سری به وجود آورد.

خلاقیت و هنرِ کربی در طراحی، از زمان انتشار جلد اول Fantastic Four در سال 1961 تا به امروز، همواره با مارول همراه بوده است. او توانسته در این سری، عناصر علمی-تخیلی افسار گسیخته، دنیایی بسیار غنی و ماجراجویی‌های شگفت‌آور خلق کند که هنوز برای تیم سازنده الهام بخش و مهم هستند. از همه مهم‌تر سبکِ بصری خاص او می‌باشد که تأثیری اساسی بر مدیوم کمیک‌بوک گذاشته است.

تا به اینجا ما تنها یک تصویر از تیم چهار شگفت‌انگیز دیده‌ایم و آن‌هم یک تصویر پردازش شده‌ی هنری می‌باشد. با این حال، رنگ‌های روشن، المان‌های شدیداً علمی و حتی یونیفورم‌های خاطره‌انگیز و قدیمی تیم، ما را امیدوار می‌کنند که ریبوت انجام شده در مسیر درستی برای الهام گرفتن از سبک هنری کمیک‌بوک‌ها قرار دارد؛ کاری که دیگر فیلم‌ها در آن انجام آن تا به امروز موفق نبوده‌اند.

جمع بندی :

تاکنون اخبار و اطلاعات چندانی از ریبوت فیلم Fantastic Four منتشر نشده است. با این حال، استودیوهای مارول ادعا می‌کنند که برای ساختن آن قصد دارند تا حد ممکن به کمیک‌بوک‌ها وفادار بمانند. برای اینکه اقتباس انجام شده، به بهترین شکل ممکن انجام شود ما فکر می‌کنیم که نیاز است یک سری المان‌های موجود در کمیک‌بوک‌ها داخل فیلم رعایت بشوند؛ المان‌هایی نظیر تأکید بر علم، اهمیت خانواده، حضور دکتر دووم و... . پنج موردی که در مقاله‌ی بالا خواندید می‌توانند تضمین‌کننده‌ی موفقیت ریبوت چهار شگفت‌انگیز باشند.

خبرکاو

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است