متن خبر

فروپاشی Fisker استارتاپ EV: چگونه شرکت تحت هوای موسسانش فرو ریخت

فروپاشی Fisker استارتاپ EV: چگونه شرکت تحت هوای موسسانش فرو ریخت

شناسهٔ خبر: 477487 -




یک غلاف خودمختار یک خودروی اسپرت با باتری حالت جامد. وانت برقی. یک گرند تورر EV کانورتیبل با برد تا 600 مایل. یک «دستگاه متحرک کاملاً متصل» برای نوآوران جوان شهری که توسط فاکسکان ساخته می‌شود و قیمت آن زیر 30000 دلار است. پاپ موبیل بعدی

در طول هشت سال گذشته، هنریک فیسکر، طراح مشهور خودرو، پیشنهاد داد که استارت‌آپ خودروی الکتریکی او به تمام این وعده‌ها عمل کند.

هیچ کدام درست نشد.

در عوض، شرکت فیسکر پس از تحویل تنها چند هزار خودروی شاسی بلند الکتریکی Ocean در آستانه ورشکستگی قرار دارد. از آنجایی که شرکت به دنبال یک نجات غیرمحتمل است، کارمندانی که با TechCrunch صحبت کردند می گویند که تقصیر تا حد زیادی بر دوش دو نفر است: تیم زن و شوهری که نامشان روی هود است.

بردن اولین و تنها مدل فیسکر، SUV اوشن، از دفترچه طراحی به خط مونتاژ کار کوچکی نبود. یک نگاه به خرابه‌های باقی مانده توسط استارت‌آپ‌های دیگر خودروهای برقی که تلاش کردند موفقیت تسلا را بازسازی کنند، نشان می‌دهد که چقدر می‌تواند دشوار باشد.

راه رسیدن به ویرانه نهایی فیسکر ممکن است با SUV معیوب Ocean که با مشکلات مکانیکی و نرم افزاری پر شده است شروع و به پایان برسد. اما با غرور، جنگ قدرت، و شکست مکرر در راه اندازی فرآیندهای اساسی که برای هر خودروسازی اساسی است، همراه بود.

شان اوگریدی، مدیر فروش منطقه ای سابق فیسکر، به TechCrunch گفت: «فقدان فرآیندها و رویه ها به نوعی آزاردهنده بود. همان بهانه‌ای که همیشه می‌شنیدم، خوب، اگر قبلاً برای یک استارت‌آپ کار نکرده‌اید، این همان چیزی است که هرج و مرج است. »

به گفته O'Grady و هفت کارمند دیگر که در چند ماه گذشته به شرط ناشناس ماندن با TechCrunch صحبت کرده اند، ممکن است این هرج و مرج در نهایت شرکت را محکوم کند. در سراسر شرکت ادامه داشت و ظاهراً به هر بخش نفوذ کرد.

چهار نفر از کارمندان گفتند که خدمات مشتری ناکافی، سیستم گارانتی درست کار نمی کند و کمبود قطعات یدکی وجود دارد. به گفته اوگریدی و چندین کارمند دیگر که مستقیماً در یافتن این پرداخت‌ها نقش داشتند، فیسکر در ردیابی پول جمع‌آوری‌شده با مشکل مواجه بود و در یک مقطع حدود 16 میلیون دلار از دست داد.

کارمندان می گویند در حالی که تیم رهبری بر حفاظت از شهرت فیسکر تمرکز کرده بودند، از این فقدان فرآیند غرق شده بودند. هر تصمیم اشتباه شرکت را از هدف خود برای ساخت و فروش یک خودروی برقی در بازار انبوه دورتر می کرد.

عواقب همه اینها: مشتریان با خودروهای در حال مرگ، ترمزهای معیوب، درهای گیر کرده و موارد دیگر مواجه شده‌اند و اغلب مجبور بودند هفته‌ها یا ماه‌ها برای رفع مشکل منتظر بمانند. این شرکت با ده ها شکایت حقوقی لیمو برخورد کرده است. همچنین در مشکلات حقوقی دیگری از جمله شکایات کارمندان و صورت‌حساب‌های پرداخت نشده که TechCrunch قبلاً گزارش کرده است، گرفتار شده است.

در همین حال، کارمندان فیسکر اغلب در روزهای 18 ساعته برای رفع نگرانی‌ها، رفع مشکلات، یافتن پرداخت‌های از دست رفته و مستندسازی مناسب خودروهای شاسی‌بلند، اغلب فراتر از وظایفی هستند که معمولاً با نقش‌هایی که برای ایفای آنها استخدام شده‌اند، فراتر می‌روند.

بسیاری، اگر نه بیشتر، اکنون اخراج شده اند.

رانده شده توسط سرد

کارمندان می گویند که اپیزودهای پر هرج و مرج در فیسکر ثابت بود و این امر ساخت، فروش و ارسال خودروها را دشوارتر می کرد.

یک سال قبل از اینکه هنریک فیسکر اولین 22 خودروی شاسی بلند Ocean را در ایالات متحده تحویل دهد، بنیانگذار و مدیرعامل تغییر غیرمعمولی را در صنعت خودرو ایجاد کرد: او می خواست اسپیسر چرخ روی خودروها نصب شود.

فاصله‌دهنده‌های چرخ بین چرخ و توپی چرخ قرار می‌گیرند و ظاهر لاستیک‌ها را برجسته‌تر می‌کنند. آنها نیز غیر معمول هستند. دو نفر از افرادی که با این تصمیم آشنا بودند گفتند که هنریک فیسکر می خواست این کار را انجام دهد تا خودروها "باحال" به نظر برسند. می‌گفتند آنها را هم به عنوان لوازم جانبی بفروشد.

اما برای ایجاد چنین تغییری در فرآیند بسیار دیر شده بود و اسپیسرها از تاییدیه های داخلی معمولی عبور نکرده بودند. اسپیسرها هیچ شماره قطعه داخلی نداشتند، به این معنی که اگر مشکلی پیش بیاید به راحتی قابل ردیابی نیستند. برخی از کارمندان احساس کردند که آزمایش داخلی کافی برای تایید ایمن بودن اسپیسرها انجام نشده است.

این تصمیم در نهایت تیم مهندسی فیسکر را تکان داد. مهندس اصلی شاسی در آن زمان، برنت دیمرز، در مارس 2023 ایمیلی را به گروهی که شامل معاون مهندسی، ویلیام استینت بود، ارسال کرد و بيان کرد که تیم طراحی و استودیو فیسکر "به تنهایی" در حال نصب اسپیسرها "بدون تایید و توجه مناسب" بود. برای توصیه‌های مهندسی قبلی، طبق نسخه‌ای که توسط TechCrunch مشاهده شده است. Demers به ​​جای آن درخواست کرد که «فضایسرها را با استفاده از کانال‌های مناسب وارد پروژه کنند».

همانطور که اخباری مبنی بر نصب اسپیسرها ادامه داشت، هنریک فیسکر موافقت کرد که این ایده را کنار بگذارد. هم دمرز و هم استینت در ماه جولای، پس از اولین تحویل، شرکت را ترک کردند. (Demers از اظهار نظر خودداری کرد. Stinnett به درخواست های ایمیل شده برای اظهار نظر پاسخ نداد.)

متیو دیبورد، معاون ارتباطات فیسکر، در ایمیلی به TechCrunch بيان کرد که این شرکت «فقط در وسایل نقلیه نمایشی» از فاصله‌دهنده چرخ‌ها استفاده می‌کند، اما از تعریف این اصطلاح خودداری کرد. او همچنین گفت: «فیسکر هرگز اسپیسرها را نفروخته است» و «تصمیم تجاری خود را برای فروش اسپیسر در بازار پس از فروش ندارد».

دبورد به TechCrunch بيان کرد که این اسپیسرها توسط Claus Ettensberger Corporation، یک شرکت لوکس چرخ‌های پس‌بازار، عرضه شده‌اند، و گفت: «در ایالات متحده اعتباری برای اسپیسرهایی که با ابعاد ارائه‌شده توسط مهندسان فیسکر ساخته شده‌اند، ارائه می‌کند».

بر اساس اسناد مشاهده شده توسط TechCrunch، Ettensberger یکی از اولین 22 مشتری بود که یک SUV Ocean دریافت کرد. او به یک پیام صوتی که به دنبال نظر بود پاسخ نداد.

خدمات مشتری، ربات چت و صورتحساب های پرداخت نشده

تصمیمات گیتا گوپتا-فیسکر نیز باعث اعتراض کارمندان شد. او به عنوان مدیر مالی و مدیر ارشد تجاری - و همچنین همسر و یکی از بنیانگذاران هنریک - قدرت قابل توجهی در شرکت داشته است.

در سال 2021، در حالی که شرکت همچنان در حال تلاش برای ورود به تولید بود، یکی از کارمندان خودداری گوپتا فیسکر برای استفاده از مرکز تماس خدمات مشتری پس از راه‌اندازی وسایل نقلیه را یادآور شد.

در عوض، Gupta-Fisker می‌خواست درخواست‌های خدمات مشتری به صورت دیجیتالی، از جمله از طریق یک ربات چت در وب‌سایت شرکت، رسیدگی شود. این تصمیم سال ها بعد مشکل ساز شد زیرا اولین SUV ها به مشتریان تحویل داده شدند.

مشکلات در عرض چند هفته پس از اولین تحویل در ایالات متحده، که در ژوئن 2023 آغاز شد، ظاهر شد. مشتریان تلاش کردند تا برای کمک با شرکت تماس بگیرند. اسنادی که قبلاً توسط TechCrunch تحلیل شده بود نشان می دهد که این شرکت در حال تقلا برای تریاژ درخواست های دریافتی است. نمایندگان فروش با تلفن های همراه شخصی خود از مالکانی که در کنار جاده گیر کرده بودند یا قادر به ورود به اقیانوس هایشان نبودند، تماس می گرفتند.

به گفته کارمندان سابق، تا آن زمان بود که گوپتا-فیسکر مسیر خود را معکوس کرد. برای کمک به رسیدگی به هجوم تماس‌های خدمات مشتری، فیسکر در اکتبر 2023 شرکتی به نام Prelude Systems را استخدام کرد که قول داده بود ترکیبی از نمایندگان خدمات داخلی و خارجی را ارائه دهد.

با این حال، این تعمیر زیاد دوام نیاورد. به گفته دو تن از کارمندان، تا ژانویه 2024، کارکنان مرکز تماس از سیستم داخلی Salesforce فیسکر ناپدید شده بودند.

اکثر کارگران در آن زمان نمی دانستند، اما فیسکر طبق یک دادخواست جدید که در ماه مه در دادگاه فدرال ارائه شد، پرداخت به شرکت را متوقف کرده بود. پیش درآمد در دادخواست ادعا می کند که فیسکر حداقل 660000 دلار بدهکار است.

دیبورد از اظهار نظر در مورد این شکایت خودداری کرد. او به TechCrunch بيان کرد که فیسکر «همیشه برای تیم ارتباط با مشتری برنامه‌ریزی کرده است که راه‌های متعددی برای برقراری ارتباط با مشتریان از جمله ایمیل، ربات‌های چت و تلفن داشته باشد». اما او همچنین بيان کرد که "بخش بازاریابی، فروش و خدمات درخواست پشتیبانی خارجی" پس از راه اندازی Ocean کرد، زیرا "تعداد کارمندان داخلی برای رسیدگی به درخواست های مشتریان ورودی کافی نبود."

کمبود قطعات

به گفته دو تن از کارمندان، گوپتا فیسکر همچنین درخواست‌ها برای ایجاد انبار بزرگی از قطعات خدماتی را رد کرد. این یک بافر بسیار مهم است که خودروسازان معمولاً برای رسیدگی به تعمیرات و سایر تعمیرات ایجاد می کنند، زیرا پیچیدگی ها را در ابتدای کار خودروها برطرف می کنند.

به گفته کارمندان، مقاومت گوپتا-فیسکر در برابر این ایده ناشی از تلاش برای صرفه جویی در پول بود. به گفته یکی از کارمندان، رهبری فیسکر با اشاره به نظرسنجی McKinsey که نشان داد خودروهای الکتریکی به خدمات کمتر و قطعات کمتری نیاز دارند، از این تصمیم حمایت کردند.

کارمندان گفتند که گوپتا فیسکر بیش از حد به کیفیت خودروها امیدوار است. آنها به یاد می آورند که او گفته بود کیفیت ساخت در Magna، سازنده قرارداد فیسکر، "برتر" بود و پس اقیانوس با مشکلات زیادی مواجه نمی شد. (مگنا از اظهار نظر در مورد این داستان خودداری کرد. )

به گفته کارمندان، شرکت برخی از قطعات یدکی را جمع آوری کرده است. با این حال، آنها با کیفیت و سرعت عرضه مشکل داشتند. کارمندان می گویند که این امر تشدید شد زیرا فیسکر برای تشکیل یک تیم کیفیت تامین کننده مناسب - گروهی که معمولاً وظیفه ممیزی تامین کنندگان را بر عهده دارد تا مطمئن شود که قطعات و فرآیندهای آنها به خوبی انجام نمی شود، بسیار طولانی منتظر ماند.

مگنا تیم کیفیت تامین کننده خود را داشت اما فقط مسئول قطعاتی بود که مستقیماً تهیه می کرد. دبورد به TechCrunch بيان کرد که "بخش خدمات فیسکر پیش بینی خود را برای قطعات بر اساس دانش بخش خود انجام داده است" و "بخش خرید از این درخواست ها پشتیبانی می کند."

مشکل قطعات یدکی مشکل ساز شد زیرا شاسی بلند Fisker's Ocean با مشکلات مکانیکی و نرم افزاری بی شماری مواجه شد. مشکلاتی در مکانیسم های قفل در و دستگیره درها وجود داشت. جاکلیدی ها به طور منظم کار نمی کردند. پیچ های روی کاپوت اوشن تمایل به شل شدن داشتند، که منجر به پرواز برخی از آنها به بالا و ترک خوردن شیشه جلو یا آسیب رساندن به بدنه شد.

از آنجایی که فیسکر با درخواست های خدمات مشتری غرق شد، کارمندان به دلیل نبود انبار خدمات، خود را در تامین قطعات جایگزین مناسب با مشکل مواجه کردند.

چندین کارمند به TechCrunch گفتند در تلاش برای کاهش این مشکل، فیسکر شروع به "چنگ زدن" قطعات از خط تولید Magna در اتریش کرد. فهرست قطعات تایید شده برای گیره شامل واحدهای کنترل الکترونیکی، مکانیسم های قفل، شیشه جلو، کاپوت و پانل های بیرونی و غیره بود.

اما حتی این نیز کافی نبود، زیرا این قطعات هنوز باید تا ایالات متحده پیش بروند تا فیسکر بتواند برخی از خودروهای آسیب دیده را تعمیر کند.

پس ، طبق گفته چندین کارمند، شرکت شروع به آدمخواری خودروهایی کرد که بازگردانده شده بودند، یا خودروهایی که شرکت برای اهداف بازاریابی در دسترس داشت. این شامل شاسی بلند Ocean بود که هنریک فیسکر از آن استفاده می کرد. کارمندان فرمان خودرو، برخی از پنل های داخلی و حتی بالشتک صندلی راننده او را برای استفاده در خودروهای مشتریان برداشتند.

کارمندان همچنین قطعاتی را از اقیانوس که جان فینوکان، مدیر ارشد حسابداری سابق، چند هفته قبل از ترک شرکت استفاده می کرد، نجات دادند.

دبورد به TechCrunch بيان کرد که همه این ادعاها نادرست هستند. Finnucan به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

به گفته دو کارمند، در چند لحظه ناامید، فیسکر از کارکنان مگنا خواست قطعاتی را در چمدان خود به ایالات متحده بیاورند تا این شرکت بتواند به خودروهای مشتریان خدمات رسانی کند. (دیبورد بيان کرد که فیسکر «نمی‌تواند درباره کارمندان شرکت دیگر یا سیاست‌های سفر آن شرکت اظهارنظر کند.»

حتی اگر فیسکر انبار مناسبی از قطعات یدکی ایجاد کرده بود، کارمندان می‌گویند، این شرکت هرگز فرآیند گارانتی مناسبی را در نظر نگرفت که باعث ایجاد سردردهای بیشتری شد.

فیسکر نه تنها برای تعمیر وسایل نقلیه خود، اغلب در میدان، بلکه برای تکمیل سفارشات کاری به تکنسین های خود متکی بود - که معمولاً کاری نیست که تکنسین های خودرو انجام می دهند. این امر باعث شد که بسیاری از سفارشات کاری ناقص باشند و در سیستم Salesforce فیسکر بنشینند. برای درخواست های تکمیل شده، کارمندان اغلب مجبور بودند داده ها را به صورت دستی از Salesforce به نرم افزار حسابداری شرکت، ارائه شده توسط SAP، انتقال دهند.

به گفته کارمندان، فیسکر همچنین پولی را برای پوشش تعمیرات گارانتی اختصاص نداد - که نشان دهنده انحراف دیگری از رویه استاندارد صنعت است.

دیبورد بيان کرد که هر گونه ادعایی مبنی بر اینکه سیستم گارانتی فیسکر بهم ریخته است نادرست است و "جریان اطلاعات از Salesforce به SAP یکپارچه است. "

داخل سیم پیچ

هرج و مرج این شرکت را در ماه های رو به زوال خود ادامه داده است. در 27 مارس، کارمندان خبرهای نگران کننده ای دریافت کردند: شرکت بلافاصله دفتر مرکزی خود را در ساحل منهتن ترک کرد. ده ها نفر وحشت زده به سمت ساختمان شیشه ای و فولادی دویدند و وسایل خود را جمع کردند تا به خانه بیاورند یا به تاسیسات مهندسی شرکت در لا پالما نقل مکان کنند.

ساعاتی بعد، پس از آمدن و رفتن چند کامیون در حال حرکت، به کارمندان گفته شد که فیسکر هنوز یک ماه دیگر فرصت دارد تا دسترسی به دفتر مرکزی را از دست بدهد. به آنهایی که ماندند گفتند بنشینند و به کارشان برسند.

در آن زمان به بسیاری از آنها گفته شد که با پرونده‌های ثبت‌نام و مالکیت عقب مانده که صدها مشتری را بدون پلاک دائمی رها کرده بود، مقابله کنند.

این شرکت قبلاً تلاش کرده بود تا یک ممیزی داخلی برای ردیابی 16 میلیون دلار از دست رفته در پرداخت های مشتری انجام دهد. حسابرس خارجی آن، PwC - که در این ماه بيان کرد که برای انتصاب مجدد شرکت نخواهد کرد - در آستانه انتشار گزارش مالی سالانه خود، دائماً استارتاپ را با درخواست های اسنادی تحریک می کرد.

اوگریدی به TechCrunch بيان کرد که رهبری فیسکر همچنین از کارمندان خواسته است تا با صاحبان Ocean One که نسخه ویژه ای از SUV محدود به 5000 دستگاه است، تماس بگیرند. این شرکت یک "بسته مزایا" را وعده داده بود که شامل تمدید گارانتی، لاستیک‌های ویژه، رایانه پیشرفته‌تر برای اجرای سیستم اطلاعات سرگرمی و اعتبار شارژ به ارزش 1000 دلار بود. ارزش کل به حدود 7500 دلار ارتقاء داده شد، که آن را نوعی اعتبار مالیاتی فدرال خودروهای برقی الکتریکی می کند، که خودروهای فیسکر از زمانی که در اتریش ساخته شده اند واجد شرایط آن نیستند.

مالکان هنوز هیچ یک از آن مزایا را دریافت نکرده بودند. و از آنجایی که شرکت به دنبال کاهش هزینه‌ها بود، می‌خواست تحلیل کند که این مزایا را به چه کسانی مدیون است و اینکه آیا خودرو را برگردانده‌اند یا نه. اگر آنها این کار را داشتند، فیسکر اساساً از این ارزش خارج می شد. (دیبورد بيان کرد که بسته‌های مزایا به‌عنوان بازسازی‌های فیسکر به‌طور مناسب مدیریت خواهند شد.)

"اگر شما در مورد 5000 Ocean One صحبت می کنید، پس در مورد 37.5 میلیون دلار مزایایی صحبت می کنید که به این مشتریان مدیون هستید. و تا این لحظه حتی یک مشتری حتی یک پنی ندیده است.

تلاش فیسکر برای فروش خودروهای باقی مانده اش ارزان نبوده است. به گفته دو تن از کارمندان، در اوایل این ماه، این شرکت به برخی از کارکنان فروش بيان کرد که به ازای هر فروش مستقیم Ocean (در مقابل در یک نمایندگی)، 1000 دلار پاداش پرداخت خواهد کرد. در حالی که این به عده‌ای انرژی می‌داد، نشانه‌ای از این بود که شرکت چقدر و با چه سرعتی می‌خواهد دارایی‌های باقی‌مانده خود را تخلیه کند. فیسکر همچنین از آن زمان از هزینه های مقصد و جابجایی برای هر وسیله نقلیه که معمولاً بیش از 2000 دلار بود چشم پوشی کرد.

فیسکر مشتاق بود که اقیانوس‌های باقی‌مانده را بفروشد زیرا دسترسی به بزرگترین مکان‌هایی را که خودروهای شاسی بلند در آن ذخیره می‌شد از دست می‌داد. به گفته دو تن از کارمندان، در اوایل ماه مه، این شرکت دسترسی به مرکز پردازش خودرو در آتلانتا، جورجیا را از دست داد. این بدان معناست که ممکن است مجبور شود خانه های جدیدی برای صدها اتومبیل پیدا کند.

برخی از این خودروهای الکتریکی به "شریک های نمایندگی" رفته اند. این شرکت ادعا کرده است که "فهرست رو به رشد" از حدود 15 نفر از این شرکا وجود دارد. اما به گفته O'Grady و دیگران، فیسکر آن وسایل نقلیه را به صورت محموله ارسال کرده است - به این معنی که شرکت تا زمانی که فروشندگان خودروها را بفروشند، پولی دریافت نمی کند. حتی در آن زمان، مشخص نیست که فیسکر چقدر پول را پس می‌گیرد.

O'Grady به TechCrunch گفت: "شرکت بیش از حد به شهرت خود اهمیت می دهد." تقریباً مثل این است که این اولین چیزی است که در تمام طول روز و هر روز به ذهن آنها می رسد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است