متن خبر

با فروپاشی Synapse با پشتوانه a16z، فین‌تک BaaS یک آشفتگی است و 10 میلیون مصرف‌کننده ممکن است آسیب ببینند.

با فروپاشی Synapse با پشتوانه a16z، فین‌تک BaaS یک آشفتگی است و 10 میلیون مصرف‌کننده ممکن است آسیب ببینند.

شناسهٔ خبر: 474391 -




سال گذشته، دنیای استارت‌آپ‌های فین‌تک - ستاره روزهای شکوفایی سرمایه‌های خطرپذیر در سال 2021 - با محدود شدن سرمایه‌های VC شروع به فروپاشی کرد. همانطور که به اواسط سال 2024 قدم می گذاریم، بخش های بزرگی از این بخش امروز به یک آشفتگی کامل تبدیل شده است، به ویژه حوزه بانکداری به عنوان خدمات که، از قضا، کارشناسان سال گذشته به ما گفتند که نقطه روشنی است.

ورشکستگی بانکداری به عنوان سرویس (BaaS) فین‌تک سیناپس، شاید دراماتیک‌ترین اتفاقی است که در حال حاضر در جریان است. اگرچه مطمئناً تنها خبر بد نیست، اما نشان می‌دهد که وقتی یکی از بازیکنان کلیدی با مشکل مواجه می‌شود، چقدر چیزهای خائنانه برای دنیای فین‌تک اغلب وابسته به هم هستند.

مشکلات سیناپس به تعداد زیادی از استارت آپ های دیگر آسیب رسانده و از بین برده و مصرف کنندگان را در سراسر کشور تحت تاثیر قرار داده است.

یادآوری می‌کنیم: سیناپس مستقر در سانفرانسیسکو سرویسی را ارائه می‌کرد که به دیگران (عمدتاً فین‌تک‌ها) اجازه می‌داد خدمات بانکی را در ارائه‌های خود تعبیه کنند. به عنوان مثال، یک ارائه‌دهنده نرم‌افزار که در حقوق و دستمزد 1099 کسب‌وکار سنگین پیمانکار تخصص داشت، از Synapse برای ارائه ویژگی پرداخت فوری استفاده کرد. دیگران از آن برای ارائه کارت های اعتباری/دبیت تخصصی استفاده کردند. این نوع خدمات را به عنوان واسطه بین شریک بانکی Evolve Bank & Trust و استارتاپ بانکداری تجاری Mercury و سایر مشتریان ارائه می کرد.

سیناپس در طول عمر خود در مجموع چیزی بیش از 50 میلیون دلار سرمایه مخاطره‌آمیز جمع‌آوری کرد، از جمله سرمایه‌گذاری 33 میلیون دلاری سری B در سال 2019 به رهبری آنجلا استرنج از اندرسن هوروویتز. این استارت‌آپ در سال 2023 با اخراج‌ها متزلزل شد و در آوریل امسال برای فصل 11 ثبت نام کرد و امیدوار بود که دارایی‌های خود را با فروش 9.7 میلیون دلاری به فین‌تک دیگری به نام TabaPay بفروشد. اما تاباپی راه افتاد. کاملاً مشخص نیست چرا. Synapse تقصیر زیادی را متوجه Evolve و همچنین Mercury کرد که هر دو دست خود را بالا بردند و به TechCrunch گفتند که مسئولیتی ندارند. به محض پاسخگویی، Sankaet Pathak مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Synapse دیگر به درخواست های ما برای اظهار نظر پاسخ نمی دهد.

اما نتیجه این است که سیناپس اکنون نزدیک است که مجبور شود به طور کامل تحت فصل 7 منحل شود و بسیاری از فین تک های دیگر و مشتریان آنها بهای نابودی سیناپس را می پردازند.

به عنوان مثال، استارت‌آپ بانکداری نوجوان سیناپس، مس، مجبور شد به‌طور ناگهانی حساب‌های سپرده بانکی و کارت‌های نقدی خود را در 13 می به دلیل مشکلات سیناپس متوقف کند. این امر باعث می‌شود تعداد نامعلومی از مصرف‌کنندگان، عمدتاً خانواده‌ها، به وجوهی که با اطمینان به حساب‌های مس واریز کرده بودند، دسترسی نداشته باشند.

به نوبه خود، مس می گوید که هنوز عملیاتی است و محصول دیگری دارد، اپلیکیشن آموزش مالی Earn، که تحت تأثیر قرار نگرفته و به خوبی کار می کند. با این حال، اکنون در حال کار است تا کسب و کار خود را به سمت یک محصول بانکداری خانوادگی با برچسب سفید و شریک با سایر بانک‌های بزرگتر آمریکایی، که هنوز نامش فاش نشده است، متمرکز کند که امیدوار است اواخر امسال راه‌اندازی شود.

CNBC گزارش داد وجوه در برنامه کریپتو Juno نیز تحت تأثیر سقوط سیناپس قرار گرفته است. یک معلم مریلند به نام کریس باکلر در پرونده ای در 21 می بيان کرد که به دلیل مشکلات مربوط به ورشکستگی سیناپس از دسترسی به وجوه خود توسط جونو مسدود شده است.

طبق گزارش CNBC، باکر نوشت: "من به طور فزاینده ای ناامید هستم و نمی دانم به کجا باید مراجعه کنم." «من نزدیک به 38000 دلار در نتیجه توقف پردازش تراکنش‌ها در اختیار دارم. پس انداز این پول سال ها طول کشید.»

در همین حال، Mainvest، یک وام دهنده فین تک به مشاغل رستوران، در واقع در نتیجه بهم ریختگی در Synapse تعطیل می شود. تعداد نامعلومی از کارمندان در آنجا شغل خود را از دست می دهند. این شرکت در وب‌سایت خود اعلام کرد: «متاسفانه پس از تحلیل همه گزینه‌های موجود، ترکیبی از عوامل داخلی و خارجی ما را به تصمیم دشوار برای توقف فعالیت مین‌وست و انحلال شرکت سوق داده است».

جیسون میکولا، ناظر صنعت و نویسنده هفته نامه تجارت فین تک، در بیانیه ای به TechCrunch تخمین زد که بر اساس پرونده های سیناپس، 100 فین تک و 10 میلیون مشتری نهایی ممکن است تحت تأثیر سقوط شرکت قرار گرفته باشند.

او گفت : «اما این ممکن است خسارت کلی را کم‌کم کند، زیرا برخی از این مشتریان کارهایی مانند اجرای حقوق و دستمزد برای مشاغل کوچک انجام می‌دهند.»

میکولا به TechCrunch بيان کرد که تأثیر منفی و جدی درازمدت اتفاقی که در Synapse رخ داد، «بر تمام فین‌تک‌ها، به‌ویژه سرویس‌های مربوط به مصرف‌کننده» قابل توجه خواهد بود.

«در حالی که تنظیم‌کننده‌ها صلاحیت مستقیمی بر ارائه‌دهندگان میان‌افزار، که شامل شرکت‌هایی مانند Unit، Synctera، و Treasury Prime می‌شود، ندارند، آنها می توان میکولا گفت : قدرت خود را بر شرکای بانکی خود اعمال می کنند. "من انتظار دارم توجه بیشتری به تحلیل مداوم در مورد وضعیت مالی این نوع فروشندگان میان افزار که هیچ کدام سودآور نیستند و تمرکز بیشتر بر تداوم کسب و کار و انعطاف پذیری عملیاتی برای بانک های درگیر در مدل های عملیاتی BaaS افزایش یابد."

شاید همه شرکت های BaaS نباید با هم جمع شوند. این چیزی است که پیتر هزلهورست، بنیانگذار و مدیر عامل یکی دیگر از استارتاپ های BaaS Synctera، به سرعت به آن اشاره می کند.

او به TechCrunch گفت: «شرکت‌های بالغی وجود دارند که موارد استفاده قانونی از آنها توسط شرکت‌هایی مانند ما و Unit ارائه می‌شود، اما آسیب‌هایی که توسط برخی از پیامدهایی که شما گزارش می‌دهید، اکنون سر زشت خود را بالا می‌برد. "متاسفانه، مشکلاتی که بسیاری از مردم امروز تجربه می کنند چندین سال پیش در سکوها ایجاد شد و با گذشت زمان ترکیب شد در حالی که تا آخرین لحظه که همه چیز در همان زمان فرو می ریزد قابل مشاهده نبود."

Hazlehurst او میگوید برخی از اشتباهات کلاسیک Silicon Valley توسط بازیکنان اولیه مرتکب شده‌اند: افرادی که دانش مهندسی کامپیوتر داشتند می‌خواستند بدون درک کامل آن سیستم، سیستم بانکی قدیمی و نامطلوب را مختل کنند.

زمانی که اوبر را ترک کردم و Synctera را تأسیس کردم، برایم کاملاً روشن شد که اولین بازیکنان در فضای «BaaS» پلتفرم‌های خود را به عنوان راه‌حل‌های سریع برای استفاده از «روند» بانکداری نئو/چالنجر بدون درک واقعی از چگونگی پیتر هزلهورست گفت: اجرای برنامه ها و خطرات موجود.

"بانکداری و امور مالی از هر نوع یک تجارت جدی است. ساختن و اجرا کردن هم به مهارت و هم خرد نیاز دارد. نهادهای نظارتی وجود دارند که به دلایلی از مصرف کنندگان در برابر نتایج بدی مانند این محافظت می کنند.

و او او میگوید که در آن روزهای پر هیاهو، شرکای بانکی - آنهایی که باید بهتر می‌دانستند - هنگام انتخاب شرکای فین‌تک به عنوان پشتیبان عمل نمی‌کردند. کار با این بازیکنان یک فرصت واقعا هیجان انگیز برای «تکامل» کسب و کارشان به نظر می رسید و آنها کورکورانه به آن اعتماد داشتند.»

اگر منصف باشیم، بازیکنان BaaS و نئوبانک‌هایی که به آنها متکی هستند، تنها کسانی نیستند که دچار مشکل هستند. ما به طور مداوم شاهد گزارش‌های خبری در مورد نحوه تحلیل دقیق بانک‌ها برای روابط خود با ارائه‌دهندگان BaaS و فین‌تک‌ها هستیم. به عنوان مثال، طبق گزارش The Information، FDIC «نگران بود» که بانک انتخاب، «حساب‌هایی را در کشورهای دارای ریسک قانونی باز کرده است» از طرف استارت‌آپ بانکداری دیجیتال مرکوری. مقامات همچنین طبق گزارشات، انتخاب را به خاطر اجازه دادن به مشتریان خارجی Mercury "با استفاده از روش های مشکوک برای اثبات حضورشان در ایالات متحده، هزاران حساب باز کنند" محکوم کردند.

هیلی جونز، مشاور Kruze معتقد است که وضعیت سیناپس برای جامعه استارتاپی که به جلو حرکت می‌کند، «مسئله‌ای نیست». اما او فکر می کند که وضوح نظارتی برای حمایت از مصرف کننده لازم است.

او بيان کرد که FDIC باید "با زبان روشنی در مورد اینکه چه چیزی تحت پوشش بیمه FDIC در یک نئوبانک است که از یک بانک شخص ثالث در باطن استفاده می کند و چه چیزی تحت پوشش قرار نمی گیرد، بیان کند." او گفت: «این به حفظ آرامش بخش نئوبانکداری کمک خواهد کرد.

همانطور که آگوستین روبینی، تحلیلگر گارتنر به TechCrunch گفت: «مورد سیناپس بر نیاز شرکت‌های فین‌تک برای حفظ استانداردهای عملیاتی و انطباق بالا تأکید می‌کند. به عنوان ارائه دهندگان میان افزار، آنها باید از ثبت دقیق سوابق مالی و عملیات شفاف اطمینان حاصل کنند."

از دیدگاه من، به عنوان فردی که سال ها فراز و نشیب های فین تک را پوشش داده است، فکر نمی کنم همه بازیکنان BaaS محکوم به فنا باشند. اما من فکر می‌کنم این وضعیت، همراه با بررسی‌های بیشتر، بانک‌ها (به طور سنتی و فین‌تک) را برای همکاری با یک بازیکن BaaS بسیار مرددتر می‌کند و در عوض تصمیم می‌گیرند که روابط مستقیم با بانک‌ها برقرار کنند، همانطور که مس امیدوار است انجام دهد.

و باید محتاط باشند. بانکداری بسیار تنظیم شده و بسیار پیچیده است و وقتی بازیکنان سیلیکون ولی اشتباه می کنند، کسانی که آسیب می بینند انسان های روزمره هستند.

عجله برای استقرار سرمایه در سال‌های 2020 و 2021 منجر به این شد که بسیاری از فین‌تک‌ها تا حدی به عنوان تلاشی برای ارضای سرمایه‌گذاران گرسنه، به دنبال رشد به هر قیمتی، به سرعت حرکت کنند. متأسفانه، فین‌تک حوزه‌ای است که شرکت‌ها نمی‌توانند آنقدر سریع حرکت کنند که از میان‌برها استفاده کنند، به‌ویژه آنهایی که از رعایت آنها اجتناب می‌کنند. نتیجه نهایی، همانطور که در مورد سیناپس می بینیم، می تواند فاجعه بار باشد.

با توجه به کاهش بودجه در بخش فین‌تک، به احتمال زیاد ناکامی Synapse بر چشم‌انداز آینده جذب سرمایه فین‌تک، به‌ویژه برای شرکت‌های بانکی به‌عنوان خدمات، تأثیر خواهد گذاشت. ترس از وقوع یک فروپاشی دیگر واقعی است، و اجازه دهید با آن روبرو شویم، معتبر است.

آیا می خواهید اخبار فین تک بیشتری در صندوق پستی خود داشته باشید؟ در اینجا برای TechCrunch Fintech ثبت نام کنید .

آیا می خواهید با یک نکته ارتباط برقرار کنید؟ به آریا به آدرس aria.techcrunch@gmail.com ایمیل بزنید یا به شماره 3988-937-512 برای من پیام ارسال کنید. همچنین می‌توانید یک یادداشت برای کل خدمه TechCrunch در tips@techcrunch.com ارسال کنید. برای ارتباطات ایمن تر ، اینجا را کلیک کنید تا با ما تماس بگیرید ، که شامل SecureDrop ( دستورالعمل در اینجا ) و پیوندهایی به برنامه های پیام رسانی رمزگذاری شده است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است