متن خبر

شرکت‌های بزرگ فناوری در حال سرمایه‌گذاری برای استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی هستند که می‌تواند به آنها کمک کند تا از نگرانی‌های ضدانحصار دوری کنند.

شرکت‌های بزرگ فناوری در حال سرمایه‌گذاری برای استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی هستند که می‌تواند به آنها کمک کند تا از نگرانی‌های ضدانحصار دوری کنند.

شناسهٔ خبر: 474095 -




یک هفته دیگر، و دور دیگری از تزریق و ارزش گذاری دیوانه وار نقد از قلمرو هوش مصنوعی پدیدار شد.

DeepL، یک استارتاپ ترجمه زبان هوش مصنوعی، 300 میلیون دلار با ارزش گذاری 2 میلیارد دلاری جذب کرد. Scale AI، یک پلتفرم برچسب‌گذاری داده برای مدل‌های یادگیری ماشین، یک میلیارد دلار تضمین کرد زیرا ارزش آن تقریباً دو برابر شد و به 13.8 میلیارد دلار رسید. و H، یک استارت‌آپ فرانسوی نوپا که بر روی مدل‌های مرزی خود کار می‌کند، با ارزش‌گذاری نامشخصی، سود چشمگیر 220 میلیون دلاری به دست آورد (اگرچه مطمئنا H را به راحتی وارد قلمرو تک‌شاخ می‌کند).

در حالی که همه سرمایه گذاران نهادی معمولی مانند Accel، Index و Y Combinator (YC) حضور دارند، این سرمایه گذاری ها واقعاً بر تلاش شرکت برای وارد شدن به عمل و در عین حال دور نگه داشتن تنظیم کننده ها تاکید می کند.

شبه ادغام

از Scale AI استفاده کنید، شرکتی که تا کنون سرمایه‌گذاران کاملاً نهادی و فرشته‌ای را از ابتدای تاسیس خود در سال 2016 از طریق دور سری E در سال 2021 جذب کرده بود. سرمایه‌گذاران مشابهی برای سری F بازگشتند، اما متا، آمازون، انویدیا و بازوهای VC Intel، AMD، Cisco و ServiceNow.

در همان روزی که Scale AI سرمایه گذاران درشت سری F خود را اعلام کرد، H دست خود را نشان داد: آمازون نیز در کنار بازوی VC سامسونگ و UiPath، یک شرکت نرم‌افزار اتوماسیون به ارزش امروز 10 میلیارد دلار خرید کرده بود.

سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی در چند سال گذشته یک داستان بزرگ بوده است، که به بهترین وجه می‌توان آن را در رابطه نزدیک مایکروسافت با OpenAI سازنده ChatGPT نشان داد. این قرارداد با توجه به نگرانی‌های فزاینده مبنی بر اتخاذ یک تاکتیک جدید «شبه ادغام» که به دنبال کنترل و نفوذ بر فناوری‌های نوپا بدون خرید مستقیم آن‌ها است، از سوی تنظیم‌کننده‌های ضد انحصار در اتحادیه اروپا و بریتانیا مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال، استخدام تیم‌های راه‌اندازی یا از طریق سرمایه‌گذاری استراتژیک.

گفته می‌شود که مایکروسافت 49 درصد از سهام OpenAI را در اختیار دارد، به این معنی که پس از پایان تحقیقات اولیه قانون‌گذاران اروپایی - صرف نظر از اینکه مایکروسافت در OpenAI قدرت رای دارد یا خیر، می‌توان به آن پاسخ داد.

آنتروپیک می تواند خود را در موقعیت مشابهی بیابد. این شرکت سه ساله از سرمایه‌گذاران متعدد، با شرکت‌هایی مانند Google، SAP، و بازوهای سرمایه‌گذاری Salesforce و Zoom، 7 میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران متعدد به دست آورده است. اما آمازون، به طور خاص، مسئول بیش از نیمی از جمع آوری کمک های مالی Anthropic تا به امروز است و سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری را در ماه مارس به پایان رسانده است. اگرچه سرمایه گذاری آن به آمازون اکثریت سهام را نداده است (مشابه مایکروسافت با OpenAI)، تنظیم کننده ضد انحصار بریتانیا، CMA ماه گذشته تأیید کرد که به دنبال این معامله است تا مشخص کند آیا ممکن است واجد شرایط تحقیقات ضدتراست باشد یا خیر.

در همان زمان، CMA همچنین فاش کرد که در حال تحلیل استخدام اخیر مایکروسافت از هوش مصنوعی Inflection (یک سال پس از تبدیل شدن مایکروسافت به بزرگترین حامی Inflection) است که شاهد بود مایکروسافت بنیانگذاران و همکاران کلیدی خود را برای اجرای یک واحد هوش مصنوعی جدید مصرف‌کننده جذب کرد و آن را ترک کرد. یک هوش مصنوعی عطف بدون استخوان بر روی بخش سازمانی متمرکز شده است.

CMA همچنین تأیید کرد که در حال تحلیل سرمایه گذاری 16 میلیون دلاری اخیر مایکروسافت در استارتاپ فرانسوی هوش مصنوعی Mistral است. اما رگولاتور به سرعت به این نتیجه رسید که این معامله به دلیل اندازه نسبی آن واجد شرایط تحلیل نیست.

سخنگوی CMA در آن زمان گفت: "CMA اطلاعات ارسال شده توسط مایکروسافت و Mistral AI را به همراه بازخورد دریافتی در پاسخ به دعوت آن برای اظهار نظر در نظر گرفته است. " "بر اساس شواهد، CMA معتقد نیست که مایکروسافت در نتیجه این همکاری، نفوذ مادی بر هوش مصنوعی Mistral به دست آورده است و پس واجد شرایط تحقیق نیست."

در حالی که انویدیا از لحاظ تاریخی به همان دسته «فناوری بزرگ» مانند این شرکت‌های فوق الذکر تعلق نداشته است، اما به عنوان یکی از بازیگران اصلی در هجوم طلای هوش مصنوعی ظاهر شده است و قدرت آن را نمی‌توان اغراق کرد: ارزش این شرکت در سال گذشته در این زمان 770 میلیارد دلار ناچیز بود، اما این رقم در ماه های میانی به بیش از 2.5 تریلیون دلار رسیده است. انویدیا پس از مایکروسافت (3.17 تریلیون دلار) و اپل (2.87 تریلیون دلار)، اما بالاتر از متا (1.18 تریلیون دلار)، آمازون (1.88 تریلیون دلار)، و آلفابت (2.15 تریلیون دلار) به عنوان سومین شرکت با ارزش در سطح جهان قرار دارد.

انویدیا در استارتاپ Hugging Face در کنار آمازون، گوگل، کوالکام، اینتل و سایرین روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده است. در جاهای دیگر، انویدیا سهامی در Cohere، Perplexity AI، Inflection AI، Cohesity، Mistral AI، Weka، Wayve و تعداد زیادی از استارت آپ های هوش مصنوعی دیگر خریداری کرده است.

Big Tech هیچ نشانه‌ای از کاهش رفتارهای سرمایه‌گذاری استارت‌آپ هوش مصنوعی خود نشان نمی‌دهد، به این امید که با خرید سهام کوچک‌تر ممکن است مجوز قانونی برای آن‌ها فراهم شود. اما این بدان معنا نیست که غول‌پیکران سیلیکون ولی و سیاتل نمی‌توانند نوعی کنترل بر این شرکت‌ها اعمال کنند – در نهایت، آنها سهامداران هستند و می‌توانند به شکلی ظریف و نه چندان ظریف بر استارت‌آپ‌ها تأثیر بگذارند. راه ها.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است