X باید ستارهها را بازگرداند، نه اینکه «لایکها» را پنهان کند
ایلان ماسک در حال آمادهسازی برای خصوصیسازی «لایکها» در شبکههای اجتماعی است، در تغییری که بهطور بالقوه میتواند کاربران را در مورد تفاوت بین چیزی که مورد علاقه آنها بوده و چیزی که نشانک کردهاند سردرگم کند. با توجه به پستهای جدید کارمندان شرکت، تصمیم برای پنهان کردن لایکها به منظور ایجاد انگیزه در تعامل است، از طریق اجازه دادن به افراد به محتوای موردعلاقهای که بهنظر میرسد «هیجانانگیز» و محافظت از تصویر عمومیشان.
مشخص نیست که این بهترین راه حل برای مشکلاتی است که X سعی در رفع آن دارد، مانند سیگنال بیشتر برای الگوریتم خود تا بهتر بتواند محتوای خود را مطابق با علایق شما شخصی کند.
از آنجایی که X، شرکتی که قبلاً توییتر نامیده میشد، قبلاً یک راه خصوصی برای ذخیره پستها در پلتفرم داشت: نشانکها، این تغییر تا حدودی غیرضروری است. در حالی که نشانکهای X برای جمعآوری پستهایی هستند که ممکن است بخواهید به آنها مراجعه کنید یا رشتههایی که ممکن است بخواهید بعداً بخوانید، آنها همچنین به عنوان جایگزین خصوصیتر برای «لایک» عمل میکنند.
به این سردرگمی اضافه میکند این واقعیت است که کاربران میتوانند ببینند چه کسی پستهایشان را لایک کرده است و همچنین تعداد لایکها برای همه پستها و پاسخهایشان. به عبارت دیگر، "لایک" خصوصی فقط نیمه خصوصی است - پوستر آن را می شناسد، که اگر بخواهد می تواند از نظر تئوری لایک های یک نفر را فاش کند. برای مثال، اگر X تلاش میکند تا به تعامل «سرسختآمیز» انگیزه دهد، مانند لایک کردن پستهایی که حاوی محتوای بزرگسالان یا موقعیتهای سیاسی افراطی هستند، از آنجایی که یک سیستم کاملاً خصوصی نیست، ممکن است مردم همچنان در «لایک کردن» آن محتوا مردد باشند.
در عوض، ممکن است به استفاده از نشانکهای X یا حتی ابزارهای ذخیرهسازی لینک خارجی برای ذخیره پستهای لایک شدهای که نمیخواهند در معرض خطر افشای قرار گیرند، ادامه دهند.
با توجه به پستهای کارمندان X، کاربران دیگر نمیتوانند لایکهای مرتبط با پستهای دیگران را ببینند و نمیتوانند لایکهای شخصی را از طریق یک برگه در نمایه خود مرور کنند. این می تواند به از بین بردن جاسوسی دیگران کمک کند، اما یک ویژگی مفید کشف را نیز حذف می کند.
به عنوان مثال، اگر به تازگی به X میپیوندید، میتوانید مانند دیگرانی را که دنبال میکنید مرور کنید تا در مورد اینکه چه کسی ممکن است برایشان جالب و جذاب باشد ایده بگیرید. یا، اگر نمایه شخص دیگری را تحلیل میکنید تا مشخص کنید آیا میخواهید او را دنبال کنید یا نه، میتوانید از لایکهای او استفاده کنید تا درک کنید که عموماً به چه نوع محتوایی علاقهمند است.
مشکل واقعی لایک ها این است که ایجاد این ویژگی معنای چیزی را که قبلاً یک تابع نشانه گذاری بود تغییر داد. قبل از اینکه از یک ستاره به نماد قلب تغییر نام دهد، همانطور که مد در آن زمان بود، این ویژگی بیشتر یک "مورد علاقه" بود تا یک علامت حمایت. کاربران از نظر تئوری میتوانند هر چیزی را دوست داشته باشند زیرا انجام این کار نشان نمیدهد که واقعاً از محتوا لذت میبرند یا با آن موافق هستند.
بلکه میتواند چیزی باشد که آنها به سادگی مستند میکردند - اظهارات سیاستمداری که شما شدیداً با آن مخالف بودید، اما میخواستید به خاطر بسپارید. پستی که مستلزم تحقیقات بیشتر است. پست هایی که جمع آوری می کردید تا بعداً یک مجموعه در Moments (RIP) بسازید. ناراحت کننده ترین یا مضحک ترین پست های یک میلیاردر و موارد دیگر. هیچکس نمیتواند شما را به دلیل اینکه روی نماد قلب کلیک نکردهاید، شما را متهم به «پسندیدن» محتوا کند، پس امکان انکار قابل قبولی به شما میدهد.
وقتی توییتر از ستارگان به قلب ها تبدیل شد، کاربران خشمگین شدند. آنها فهمیدند که قلب ها معنای کاملاً متفاوتی را منتقل می کنند که بر نحوه استفاده آنها از شبکه اجتماعی تأثیر می گذارد.
TechCrunch در آن زمان نوشت: «پسندیدن» چیزی را که به کاربر اجازه بیان میدهد محدود میکند، در حالی که تابع Favorite میتواند به معنای همه چیز باشد، مانند «متشکرم، دست دادن، نوک کلاه، یا حتی یک رابرت دنیرو به پایین خیره شد.» TechCrunch سپس بيان کرد که تغییر از ستارهها به قلبها مشکلات بزرگتر توییتر در مورد رشد پایگاه کاربران و ایجاد تعامل بیشتر را حل نمیکند، و تا حد زیادی این کار را ن کرد. این شرکت مجبور شد یک سه ماهه پس از سه ماهه رشد ثابت خروج پیدا کند.
در نتیجه واکنشهای شدید نسبت به این تغییر، توییتر بعداً Bookmarks را راهاندازی کرد تا راهی را برای ذخیره یک چیز خصوصی بازگرداند، از جمله پستهایی که لزوماً با آنها موافق نبودید و همچنین پستهایی که قصد داشتید دوباره به آنها ارجاع دهید.
اکنون، زمانی که X یک بار دیگر عملکرد را در اطراف "لایک" تغییر می دهد، بسیاری از کاربران ناامیدی خود را ثبت می کنند. در X، مردم گزینههای مختلفی را برای این تغییر پیشنهادی پیشنهاد میکنند، مانند خصوصی کردن لایکها بهعنوان یک گزینه، نه پیشفرض، یا فشار طولانی روی نماد قلب برای گذاشتن «لایک» ناشناس. دیگران هشدار دادند که خصوصیسازی لایکها میتواند منجر به دستکاری شود زیرا سازندگان از ارتش رباتها برای تقویت محتوای خود و کمک به کسب درآمد استفاده میکنند.
راه حل دیگری نیز وجود دارد و جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر به آن اشاره کرده است. در حالی که ما با چیزهای زیادی که این روزها دورسی باید بگوید موافق نیستیم - برای مثال نوستر آینده اجتماعی است یا اینکه Bluesky نوعی پلتفرم سانسور است - در بحث لایک ها در برابر ستاره ها، او در حال چیزی است.
دورسی در پستی در X نوشت: «لایک»/❤️ در اصل یک ⭐️ بود. ما هرگز نباید از آن دور می شدیم.»
پست او بیش از 700 لایک دارد و بسیاری از پاسخ ها موافق این احساس هستند.
اگر چیزی که X دنبال آن است، حفظ حریم خصوصی بیشتر در مورد توابع تعامل کاربر نیست، بلکه سیگنال های بیشتری برای الگوریتم خود اضافه می کند، نیازی به پنهان کردن لایک ها ندارد. یک تغییر ساده از نماد قلب - شاید به یک ستاره! - در حین دستیابی به همان هدف، یک تغییر بسیار کمتر چشمگیر خواهد بود.
ارسال نظر