متن خبر

CPU سرور چینی رقبای مایکروسافت، گوگل و AWS را شکست می دهد تا تاج عملکرد را به دست آورد – Yitian 710 علی بابا سریعترین CPU سرور است اما به جای RISC مبتنی بر Arm است و x86 احتمالاً قهرمان سرعت کلی خواهد بود.

CPU سرور چینی رقبای مایکروسافت، گوگل و AWS را شکست می دهد تا تاج عملکرد را به دست آورد – Yitian 710 علی بابا سریعترین CPU سرور است اما به جای RISC مبتنی بر Arm است و x86 احتمالاً قهرمان سرعت کلی خواهد بود.

شناسهٔ خبر: 470409 -




پردازنده Yitian 710
(اعتبار تصویر: Alibaba Cloud)

تحقیقات جدید ادعا کرده است که پردازنده Yitian 710 شرکت Alibaba Cloud کارآمدترین پردازنده سرور مبتنی بر Arm برای وظایف پایگاه داده در محیط های ابری ابر مقیاس امروزی است.

مطالعه اخیر منتشر شده در ژورنال Transactions on Cloud Computing توسط IEEE نشان داد که پردازنده 128 هسته ای که در سال 2021 توسعه یافته است، نه تنها بر تراشه های مبتنی بر Arm برتری دارد، بلکه گزارش شده است که حلقه هایی را در اطراف پردازنده Xeon Platinum (Sapphire Rapids) اینتل اجرا می کند. وقتی صحبت از وظایف خاص پایگاه داده در ابر می شود.

این یافته از یک مقاله تحقیقاتی با عنوان " آیا سرورهای ابری بازو برای بارهای کاری پایگاه داده آماده هستند؟ یک مطالعه تجربی " است که توسط دستیار پژوهشی پروفسور Dumitrel Loghin از دانشکده محاسبات در دانشگاه ملی سنگاپور تهیه شده است. این مطالعه که در هشت سرور ابری انجام شد، عملکرد پنج CPU سرور مبتنی بر Arm، از جمله Yitian 710 را آزمایش کرد و آنها را در مقابل پردازنده X86 Xeon Platinum 8488C اینتل (که در سال 2023 راه اندازی شد) قرار داد.

نشان دادن پتانسیل عالی

بازیکنان کلیدی مانند AWS، Microsoft Azure و Google Cloud Platform با پردازنده‌های Arm 64 بیتی غریبه نیستند، زیرا نسخه‌های خود را از ماشین‌های مجازی در حال اجرا بر روی این سرورها معرفی کرده‌اند. پردازنده‌های Graviton2 و Graviton3 AWS، Yitian 710 علی‌بابا، Kunpeng 920 هوآوی و پردازنده‌های Ampere Altra که توسط Azure و GCP استفاده می‌شوند، همگی در تجزیه و تحلیل گنجانده شده‌اند.

Yitian 710 علی‌بابا از رقبای خود در بنچمارک‌های Dhrystone و Whetstone مصنوعی جلوتر بود و این مطالعه به این نتیجه رسید که در کنار Graviton3 AWS، رقیب واقعی پردازنده‌های Xeon اینتل هستند و نتایج برابر یا حتی برتر را برای حجم کاری درون حافظه به نمایش می‌گذارند. با این حال، برای پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP)، استنتاج یادگیری ماشین و وظایف بلاک چین، سرورهای مبتنی بر Arm برای مطابقت با Xeon تلاش کردند. این تأخیر عمدتاً به نرم‌افزار بهینه‌نشده، فرکانس ساعت پایین‌تر و عملکرد پایین‌تر از سطح هسته مربوط می‌شود.

می‌توانید مجموعه کاملی از معیارها را در گزارش The Register مشاهده کنید، که همچنین خاطرنشان می‌کند که Yitian 710 «مزایای ذاتی دارد: از نسخه جدیدتر Arm ISA و RAM سریع DDR5 استفاده می‌کند که برخی از پردازنده‌های رقیب نمی‌توانند از آن استفاده کنند».

این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که در حالی که «سرورهای ARM در مقایسه با سرورهای Xeon دو برابر زمان بیشتری را در تماس‌های سیستم هسته لینوکس صرف می‌کنند»، «پتانسیل بالایی از خود نشان می‌دهند. با توجه به قیمت پایین‌تر رایانش ابری، سرورهای ARM می‌توانند انتخاب ایده‌آلی در زمانی که عملکرد آن حیاتی نیست، باشند.

بیشتر از TechRadar Pro

Wayne Williams یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که درباره کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC انگلستان نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است