متن خبر

مدیر عامل MongoDB Dev Ittycheria از هیاهوی هوش مصنوعی و تکامل پایگاه داده با عبور از مرز 10 ساله صحبت می کند.

مدیر عامل MongoDB Dev Ittycheria از هیاهوی هوش مصنوعی و تکامل پایگاه داده با عبور از مرز 10 ساله صحبت می کند.

شناسهٔ خبر: 467676 -




از زمانی که Dev Ittycheria کنترل MongoDB را به دست گرفت، شرکت پایگاه داده 26 میلیارد دلاری که او از سپتامبر 2014 به عنوان رئیس و مدیرعامل آن را رهبری می‌کرد، اتفاقات زیادی افتاده است. یک بازوی سرمایه گذاری خطرپذیر، و پایگاه مشتری را از چند صد نفر به چیزی نزدیک به 50000 افزایش داد.

Ittycheria به TechCrunch گفت: «زمانی که من به شرکت ملحق شدم، مشخص نبود که آیا مردم به ما اعتماد کنند که یک فناوری واقعاً حیاتی هستیم یا خیر. زمانی که به عضویت من درآمد، تقریباً 30 میلیون دلار درآمد داشت. اکنون ما نزدیک به 2 میلیارد دلار کار می کنیم.

هر چند این همه هلو و خامه نبوده است. پنج ماه پیش، MongoDB با یک رخنه امنیتی مواجه شد، که اگرچه نسبتاً مهار شده بود، در صنعتی که شهرت در آن حرف اول را می‌زند، برای لحظه‌ای اعتبار خود را به خطر انداخت.

انقلاب طوفانی هوش مصنوعی را که تقریباً هر صنعتی را فراگرفته است، وارد کنید، و زمانی که TechCrunch با Ittycheria در دفتر جدید MongoDB در لندن که سال گذشته در Blackfriars افتتاح شد، بحث زیادی داشت.

لوگوی MongoDB در دفتر شرکت در لندن. 17 آوریل 2024.

دفتر MongoDB در لندن. اعتبار تصویر : پل ساورز / TechCrunch

آغوش وکتور

از زمانی که IBM و Oracle بیش از نیم قرن پیش برای اولین بار پایگاه داده های رابطه ای را رایج کردند، پایگاه های داده راه درازی را پیموده اند. افزایش اینترنت تقاضا برای ذخیره سازی و پردازش داده های انعطاف پذیر، مقیاس پذیر و مقرون به صرفه را ایجاد کرد و راه را برای رونق کسب و کارهایی مانند MongoDB هموار کرد.

MongoDB که در سال 2007 توسط سه نفر از کهنه کارها از شرکت آنلاین Adtech DoubleClick (که گوگل آن را به قیمت 3.1 میلیارد دلار خریداری کرد) تأسیس شد، ابتدا 10Gen نام داشت تا اینکه شش سال بعد به نام محصول شاخص خود تغییر نام داد. از آن زمان به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین پایگاه‌های داده NoSQL ظاهر شد و به شرکت‌ها کمک می‌کرد تا حجم زیادی از داده‌ها را ذخیره و مدیریت کنند.

قبل از پیوستن به MongoDB، Ittycheria یک شرکت اتوماسیون سرور به نام BladeLogic را با مبلغ 900 میلیون دلار در سال 2008 تاسیس کرد و از آن خارج شد، و پس از پیوستن به MongoDB در نقش های مختلف عضو هیئت مدیره و سرمایه گذار (از جمله یک دوره 16 ماهه در Greylock) به عنوان رئیس و مدیرعامل شرکت کرد. برای 10 سال پیش در حال حاضر. Ittycheria جایگزین Max Schireson شد که به دلایل خانوادگی تنها پس از 18 ماه از این نقش کنار رفت.

MongoDB که بر اساس یک مدل سند گرا ساخته شده است، در پشت انفجار در برنامه های موبایل و وب که در آن ساختارهای داده پویا و انعطاف پذیر در بازی هستند، رشد کرده است. موج هوش مصنوعی فعلی تغییری مشابه را ایجاد می‌کند، با پایگاه داده‌های برداری که چیز جدید داغ در شهر است.

مانند NoSQL، پایگاه‌های داده برداری نیز در انواع داده‌های بدون ساختار (مانند تصاویر، ویدئوها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی) تخصص دارند، اما به‌ویژه برای مدل‌های زبان بزرگ (LLM) و هوش مصنوعی مولد مناسب هستند. این به دلیل نحوه ذخیره و پردازش داده‌ها به شکل تعبیه‌های برداری است که داده‌ها را به نمایش‌های عددی تبدیل می‌کند که روابط بین نقاط داده مختلف را با ذخیره‌سازی فضایی آنها بر اساس ارتباط، ثبت می‌کند. این امر بازیابی داده‌های مشابه معنایی را آسان‌تر می‌کند و به هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا زمینه و معنای درونی مکالمات را بهتر درک کند.

در حالی که تعداد زیادی از استارت آپ های اختصاصی پایگاه داده برداری در چند سال گذشته ظهور کرده اند، متصدیان فعلی نیز شروع به پذیرش وکتور کرده اند، از جمله Elastic ، Redis ، OpenSearch ، Cassandra و Oracle . ابر مقیاس‌کننده‌های ابری، از جمله مایکروسافت ، آمازون و گوگل نیز پشتیبانی از جستجوی برداری را افزایش داده‌اند.

MongoDB به نوبه خود جستجوی برداری را به محصول پرچمدار پایگاه داده خود به عنوان یک سرویس Atlas در ژوئن گذشته معرفی کرد، که نشانه ای از آماده شدن این شرکت برای سونامی هوش مصنوعی آینده است. این روندهای تاریخی دیگر را تقلید می کند که در آن پایگاه های داده تک عملکردی (مانند سری های زمانی) با برخی کاربردها به عنوان راه حل های مستقل ظاهر می شوند، اما ممکن است بهتر در یک پشته پایگاه داده چند منظوره بزرگتر ادغام شوند. دقیقاً به همین دلیل است که MongoDB چند سال پیش پشتیبانی از پایگاه‌های داده سری زمانی را معرفی کرد، و چرا این کار را با vector انجام می‌دهد.

Ittycheria درباره موج جدید محصولات وکتور اختصاصی گفت: «بسیاری از این شرکت‌ها ویژگی‌ها را به عنوان محصولات پوشش می‌دهند. ما آن را در پلتفرم قرار دادیم، و این ارزش است - به جای استفاده از یک پایگاه داده برداری مستقل و سپس پایگاه داده OLTP [پردازش تراکنش آنلاین] و سپس پایگاه داده جستجوی شما، می توانیم هر سه چیز را در یک پلتفرم ترکیب کنیم که زندگی را می سازد. یک توسعه‌دهنده و معمار بسیار آسان‌تر است. »

ایده این است که ارائه دهندگان پایگاه داده که یک رویکرد چند جانبه را اتخاذ می کنند، می توانند همه داده ها را در یک مکان ترکیب کنند و کار را برای توسعه دهندگان آسان تر کنند.

Ittycheria گفت: «احتمالاً 17 نوع مختلف پایگاه داده و احتمالاً حدود 300 فروشنده وجود دارد. هیچ مشتری در این سیاره وجود ندارد که بخواهد 17 پایگاه داده مختلف داشته باشد. پیچیدگی ایجاد شده و هزینه یادگیری، پشتیبانی و مدیریت آن فناوری های مختلف بسیار زیاد می شود. همچنین از نوآوری جلوگیری می کند، زیرا این مالیات پیچیدگی را ایجاد می کند.

رئیس و مدیر عامل MongoDB Dev Ittycheria

Dev Ittycheria از MongoDB. اعتبار تصویر : MongoDB

تبلیغات بیش از حد

علیرغم آماده سازی، Ittycheria معتقد است که تبلیغات بیش از حد در مورد هوش مصنوعی وجود دارد - حداقل در حال حاضر.

او گفت: "زندگی من توسط هوش مصنوعی تغییر نکرده است. " «بله، شاید بتوانم از طریق همه آن دستیاران ایمیل بهتری بنویسم، اما اساساً زندگی من را تغییر نداده است. در حالی که اینترنت زندگی من را کاملا متحول کرده است. »

این تئوری این است که علیرغم هول‌بالو، ورود هوش مصنوعی به زندگی روزمره ما زمان می‌برد – و زمانی که این اتفاق بیفتد، از طریق برنامه‌های کاربردی که هوش مصنوعی را یکپارچه می‌کنند و کسب‌وکارهایی که بر اساس آن ایجاد می‌کنند، خواهد بود.

Ittycheria گفت: "من فکر می کنم با پذیرش هر فناوری جدید، ما می بینیم که ابتدا ارزش در لایه پایین جمع می شود." بدیهی است که انویدیا دست به دست هم پول می‌دهد و OpenAI از زمان راه‌اندازی ChatGPT بیشترین بحث را در مورد شرکت داشته است. اما ارزش واقعی زمانی حاصل می شود که مردم برنامه های کاربردی را بر روی آن فناوری ها بسازند. و این همان کسب و کاری است که ما در آن هستیم - ما در کسب و کار کمک به مردم در ساخت برنامه های کاربردی هستیم.

در حال حاضر، همانطور که Ittycheria می گوید، همه چیز در مورد "برنامه های ساده" است. این شامل ربات‌های چت برای خدمات مشتری می‌شود، کاری که خود MongoDB به صورت داخلی با CoachGTM انجام می‌دهد، که توسط جستجوی برداری MongoDB ارائه می‌شود تا دانش فوری تیم‌های فروش و مشتریان خود را در مورد محصولات خود بیاورد. از برخی جهات، ما در حال حاضر در مرحله "برنامه های ماشین حساب" هستیم که آیفون نزدیک به 20 سال پیش در آن قرار گرفت، زمانی که مفهوم اپ استور در بین مردم قرار گرفت.

Ittycheria گفت: «برنامه‌های پیچیده واقعی [AI] از داده‌های زمان واقعی استفاده می‌کنند و می‌توانند در زمان واقعی تصمیم‌گیری کنند. شاید اتفاقی در بازار سهام در حال رخ دادن باشد، شاید زمان خرید یا فروش فرا رسیده باشد، یا زمان پوشش ریسک فرا رسیده باشد. فکر می‌کنم اینجاست که ما شروع به دیدن برنامه‌های بسیار پیچیده‌تر خواهیم کرد، جایی که می‌توانید داده‌های بلادرنگ را همراه با همه استدلال‌ها جاسازی کنید.»

مسیر SaaS

یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در دوران تصدی Ittycheria، گذار از یک مدل خود استقرار بود، که در آن مشتریان خود MongoDB را میزبانی می‌کردند و شرکت ویژگی‌ها و خدمات را به آنها می‌فروشد. با راه اندازی Atlas در سال 2016، MongoDB مسیر آشنای SaaS را آغاز کرد که در آن شرکت ها برای حذف تمام پیچیدگی های میزبانی شخصی هزینه دریافت می کنند. در زمان عرضه اولیه سهام در سال بعد، اطلس 2 درصد از درآمد MongoDB را تشکیل می داد - امروزه این رقم نزدیک به 70 درصد است.

Ittycheria گفت: "این خیلی سریع رشد کرد و ما واقعاً آن تجارت را به عنوان یک شرکت عمومی ایجاد کرده ایم." آنچه محبوبیت اطلس نشان داد این بود که مردم از مصرف زیرساخت به عنوان یک سرویس راحت هستند. کاری که به آنها اجازه می دهد انجام دهند این است که آنچه را که آنها "عملکردهای غیر استراتژیک" می دانند، مانند تهیه، پیکربندی و مدیریت MongoDB را واگذار کنند. پس آنها می توانند روی ساخت برنامه هایی تمرکز کنند که واقعاً تجارت آنها را متحول می کند.

یکی دیگر از پیشرفت‌های مهم زمانی رخ داد که یک سال پس از عمومی شدن، MongoDB از مجوز منبع باز AGPL به یک SSPL در دسترس منبع (مجوز عمومی سمت سرور) رفت. از برخی جهات، این نقطه عطف اتفاقی بود که قرار بود بیاید، با شرکت‌های زیرساختی بی‌شماری اعتبار منبع باز خود را کنار گذاشتند تا غول‌های ابری (مثلاً آمازون) نتوانند نسخه‌ای از خدمات خود را بدون پس دادن بفروشند.

Ittycheria گفت: "ما در مورد آن [تغییر مجوز] احساس خوشحالی می کنیم." واقعیت این است که در حالی که منبع باز بود، 99.9٪ از توسعه توسط افراد خودمان انجام می شود - این مانند جوامعی نیست که کد را مشارکت می دهند. این یک برنامه ساده و پیش پا افتاده نیست - کد بسیار پیچیده ای است و ما باید افراد ارشد و با استعدادی را استخدام کنیم که هزینه زیادی دارند. فکر نمی‌کردیم عادلانه باشد که این همه پول را برای ساخت این محصول خرج کنیم، سپس یک نفر آن محصول رایگان را می‌گیرد، از آن درآمد کسب می‌کند و چیزی به ما پس نمی‌دهد. در سال 2018 بسیار بحث برانگیز بود، اما با نگاهی به گذشته، کسب و کار ما فقط سریعتر رشد کرده است.

و رشد کرده است. همانند تقریباً هر شرکت فناوری، ارزش MongoDB در طول همه‌گیری افزایش یافت و در اواخر سال 2021 به بالاترین حد خود یعنی 39 میلیارد دلار رسید، قبل از اینکه در عرض یک سال به 10 میلیارد دلار سقوط کرد - تقریباً مشابه رقم قبل از همه‌گیری.

با این حال، سهام MongoDB در 18 ماه پس از آن در حال صعود بوده است، و تنها چند ماه پیش به 35 میلیارد دلار رسید، قبل از اینکه امروز دوباره به حدود 26 میلیارد دلار کاهش یابد - این طبیعت بی ثبات بازارهای سهام است. اما با توجه به ارزش گذاری نسبتاً متوسط ​​1.8 میلیارد دلاری شرکت در پایان اولین روز معاملاتی آن در سال 2017، MongoDB برای سرمایه گذاران بازار عمومی نسبتاً خوب عمل کرده است.

رئیس و مدیر عامل Dev Ittycheria با همکاران MongoDB در IPO 2017 آن

Dev Ittycheria با همکاران MongoDB در IPO 2017 خود. اعتبار تصویر : MongoDB

با این حال، چهار ماه پیش، MongoDB نقض داده‌ای را فاش کرد که «برخی ابرداده‌های حساب مشتری و اطلاعات تماس» را فاش کرد - این شامل یک حمله فیشینگ از طریق یک ابزار سازمانی شخص ثالث بود ( Ittycheria کدام را تأیید نمی‌کند). این باعث شد سهام آن 3 درصد کاهش یابد، اما در ماه‌های بعد، ارزش MongoDB به بالاترین حد دو سال گذشته رسید. این نشان می‌دهد که این نقض چقدر تأثیر کمی بر امور شرکت داشته است، قطعاً در مقایسه با نقض‌های اطلاعاتی با مشخصات بالا در شرکت‌هایی مانند Equifax و Target که به شدت به کسب‌وکارها ضربه زد و مدیران ارشد را مجبور به کناره‌گیری کرد.

در حالی که وسعت حادثه امنیت سایبری MongoDB به طور قابل توجهی کوچکتر بود، چیزی که مورد توجه قرار گرفت این بود که همه چیز با چه سرعتی از بین رفت - در چندین رسانه (از جمله TechCrunch) گزارش شد، اما داستان به همان سرعتی که رسید در خرابه های مه آلود زمان ناپدید شد.

Ittycheria گفت: "بخشی از دلیل این است که ما بسیار شفاف بودیم." آخرین کاری که می خواهید انجام دهید این است که اطلاعات را مخفی کنید و به نظر برسید که اطلاعات را نادرست معرفی می کنید. ما بانک های زیادی داریم که اطلاعات بسیار حساس زیادی را در پلت فرم داده ما قرار می دهند. ما تعداد زیادی شرکت دیگر داریم که اطلاعات حساس زیادی دارند. پس برای ما، واقعاً این است که مطمئن شویم معماری ما قوی و سالم است. و این واقعا ما را مجبور کرد که دو برابر شویم. من هرگز ادعا نمی‌کنم که دیگر هرگز هک نخواهیم شد، اما ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم که هک نمی‌شویم.»

هیچ چیز جرات نکرد

برای بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری غیرعادی نیست که ابزارهای سرمایه‌گذاری خود را راه‌اندازی کنند، همانطور که در طول سال‌ها شاهد بودیم با Alphabet (که چندین شاخه سرمایه‌گذاری دارد)، مایکروسافت، آمازون و Salesforce که همگی خود را با برادری استارت‌آپ خشنود کردند. اما موج جدیدتری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ نیز وارد میدان شده‌اند، از جمله Slack، Workday، Twilio، Zoom، HubSpot و Okta.

در سال 2022، نوبت MongoDB بود که چنین صندوقی را راه اندازی کند و در دو سال پس از آن، MongoDB Ventures در حدود هشت شرکت سرمایه گذاری کرده است.

Ittycheria گفت: "این برای ما برای ایجاد روابط عمیق تر است - ما در اکوسیستمی کار می کنیم که از شرکت های بزرگ و همچنین شرکت های کوچک تشکیل شده است. " وقتی شرکت کوچکی را می‌بینیم که فکر می‌کنیم کار کردن با آن می‌تواند جالب باشد، می‌گوییم، "هی، ما می‌خواهیم فرصتی برای سرمایه‌گذاری در شما داشته باشیم،" تا ارزش بیشتری ایجاد شود. ما همچنین ذینفعان ایجاد بخشی از این ارزش هستیم.»

MongoDB تنها تعداد انگشت شماری از افراد را در تیم توسعه شرکت خود دارد که عمدتاً بر روی صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر متمرکز هستند و Ittycheria تأکید می کند که MongoDB با سرمایه گذاری های خود در جایگاه دوم قرار می گیرد. همچنین معمولاً در کنار سایر VCها سرمایه گذاری می کند، همانطور که با سرمایه گذاری افتتاحیه خود در سال 2021 (پیش از راه اندازی رسمی صندوق خود) انجام داد، زمانی که بی سر و صدا به افرادی مانند Insight Partners و Andreessen Horowitz در دور 130 میلیون دلاری Apollo GraphQL Series D پیوست.

Ittycheria گفت: «ما همیشه یک موضع اقلیت می گیریم، کرسی هیئت مدیره نمی گیریم، و شرایط را تعیین نمی کنیم. اما دلیل علاقه استارت آپ ها به ما این است که می خواهند از برند MongoDB استفاده کنند. ما هزاران نفر در این زمینه داریم، پس آنها [استارت‌آپ‌ها] می‌توانند از کانال‌های توزیع ما استفاده کنند.»

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است