متن خبر

ممنوعیت FTC در مورد بندهای غیر رقابتی می تواند برای استارت آپ ها خوب باشد. اما ممکن است از بین برود.

ممنوعیت FTC در مورد بندهای غیر رقابتی می تواند برای استارت آپ ها خوب باشد. اما ممکن است از بین برود.

شناسهٔ خبر: 467018 -




کمیسیون تجارت فدرال روز سه شنبه با 3-2 رای به ممنوعیت استفاده از اکثر توافقات غیررقابتی داد. این حکم به این معنی است که شرکت‌ها نمی‌توانند از کارمندان خود که مدیران ارشد نیستند، بخواهند قبل از پیوستن به یک رقیب یا راه‌اندازی شرکت خود در همان رده، مدت زمان مشخصی منتظر بمانند. در حالی که حکم FTC بر صنایعی مانند خدمات مالی و صندوق های تامینی بیشترین تاثیر را خواهد گذاشت، به دلیل رواج چنین قراردادهایی در این صنایع، می تواند بر استارتاپ ها نیز تاثیر بگذارد.

این ممنوعیت در واقع می تواند خبر مثبتی برای بنیانگذاران استارت آپ و مدیران استخدامی از جهات مختلف باشد. نیک کرومیداس، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل استارت‌آپ هانت کلاب، او میگوید : اولاً، می‌تواند زمینه استخدام را باز کند.

کرومیداس گفت: "اکنون گرده افشانی متقابل بالقوه بیشتری از شرکت هایی وجود خواهد داشت که واقعاً مدل ها و فضاهای کسب و کار را درک می کنند." "من انتظار دارم که شما استخدام های بیشتری را با تجربه دامنه مستقیم نسبت به مدتی که مشاهده کرده اید مشاهده کنید."

رایان وان، شریکی که بر قانون استخدام در کولی متمرکز است، موافقت کرد. او بيان کرد که مشتریانی داشته است که برای استخدام استعدادهای بالقوه تغییر دهنده بازی به دور از شرکت‌های بزرگ‌تر از ترس آن‌ها که این شرکت‌ها بر اساس توافقنامه غیررقابتی عمل کنند، بسیار مضطرب بودند.

کرومیداس گفت، ممنوعیت قراردادهای غیررقابتی همچنین می‌تواند استارت‌آپ‌ها را تشویق کند تا فرهنگ شرکتی قوی را تقویت کنند که باعث می‌شود مردم بخواهند بمانند، برخلاف استفاده از تهدید برای حفظ آنها.

برخی از اعضای جامعه استارت‌آپ‌ها نیز از این حکم خوشحال به نظر می‌رسند - این روزها زمانی که صحبت از تصمیمات FTC به میان می‌آید این اتفاق نادر است. سارا گو، بنیانگذار شرکت VC Conviction که متمرکز بر هوش مصنوعی است، در توییتی نوشت که ممنوعیت قراردادهای غیررقابتی یک پیروزی برای نوآوری است. کول هرینگتون، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل ThoughtWave AI با او موافق بود.

قابل درک است که برخی از مدیران اجرایی استارت آپ ها نگران این هستند که چگونه پایان غیررقابتی ها می تواند بر امنیت مالکیت معنوی تأثیر بگذارد، اما کرومیداس بيان کرد راه های دیگری برای محافظت شرکت ها وجود دارد. استارت‌آپ‌ها می‌توانند از کارمندان بخواهند قراردادهای عدم افشای مالکیت معنوی را امضا کنند یا زمان بیشتری را صرف ثبت اختراع کنند. به جای جلوگیری از اشتغال آتی یک کارمند، چنین جایگزین هایی مانع از استفاده آنها از دانش مالکیت معنوی کارفرمای قبلی در مشاغل جدید می شود.

کارمندان استارت‌آپ ممکن است به دو دلیل دیگر شاهد تغییر چندانی نباشند: به گفته ون، اجرای توافق‌های غیررقابتی از قبل بسیار سخت بود، و به هر حال در بین استارت‌آپ‌ها از مد افتاده بودند. برخی از ایالت‌ها، از جمله کالیفرنیا، دارای قوانین ایالتی هستند که آنها را محدود می‌کند. اگرچه، او اضافه کرد که هر مشتری او که بتواند از آنها استفاده کند، معمولاً علیرغم اینکه نرخ پایین آنها واقعاً وارد بازی می شود، این کار را انجام می دهد.

«حتی بدون این ممنوعیت، واقعاً در هر دادگاهی در آمریکا اجرای یک غیررقابتی واقعاً بسیار دشوار است، مگر اینکه چیزی اضافه کنید که حقایق بدی مانند سرقت اطلاعات محرمانه، جلب مشتری قبل از رفتن، تلاش برای راه‌اندازی تجارت رقابتی قبل از آن باشد. تو برو، وان گفت. من تقریباً هرگز وارد دعوا نمی‌شوم مگر اینکه با چنین شواهدی مسلح شده باشم یا از اسرار تجاری سوء استفاده کنم.»

با توجه به همه اینها، طبق داده های شرکت هانت کلاب، غیررقابتی ها کمتر رایج می شوند. در حالی که پنج سال پیش 90 درصد از پیشنهاداتی که از طریق پلتفرم هانت کلاب ارائه می شد شامل یک توافق غیررقابتی بود، این رقم اکنون حدود 40 درصد است. اگرچه، کرومیداس بيان کرد که شکی ندارد که آنها دوباره در بخش‌های داغی مانند هوش مصنوعی که مالکیت معنوی بسیار مهم است و جنگ برای استعداد بالاست، در حال افزایش هستند.

پس ، اگر مدیران عامل استارت آپی در حال حاضر از قراردادهای غیررقابتی با کارمندان خود استفاده می کنند، چه باید بکنند؟ به گفته ون که این سوال را مطرح می کند که آیا این ممنوعیت واقعاً باقی خواهد ماند یا خیر، مطلقاً هیچ چیز نیست. چندین شکایت علیه این حکم قبلاً ثبت شده است، از جمله یکی از اتاق بازرگانی ایالات متحده و دیگری از شرکت خدمات مالیاتی Ryan LLC.

وان فکر می کند که این ممنوعیت بالقوه می تواند توسط دادگاه های متعدد لغو شود. اگر این موانع قانونی را برطرف کند، استارت‌آپ‌هایی که می‌خواهند فردی را استخدام کنند که ممکن است یکی از آنها را امضا کرده باشد، می‌توانند به راحتی توافق‌نامه‌های غیررقابتی موجود را فسخ کنند.

وان گفت: «سناریوی بدتر اگر شما یک استارت‌آپ هستید و فردی را با غیررقابتی استخدام می‌کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که اخطاریه صادر کنید و بگویید که عدم رقابت شما قابل اجرا نیست. من آن را در وضعیت فعلی حفظ می‌کنم و آنچه را که در حال وقوع است نظارت می‌کنم.»

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است