متن خبر

گلدمن ساکس می‌گوید، واحد تجارت سریع زوماتو، بلینکیت، ارزش کسب‌وکار اصلی مواد غذایی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

گلدمن ساکس می‌گوید، واحد تجارت سریع زوماتو، بلینکیت، ارزش کسب‌وکار اصلی مواد غذایی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

شناسهٔ خبر: 467013 -




گلدمن ساکس در گزارشی اواخر پنجشنبه اعلام کرد که بر اساس تجزیه و تحلیل مجموع قطعات بانک، بازوی تجارت سریع شرکت Zomato هند، Blinkit، اکنون از تجارت اصلی تحویل غذا ارزشمندتر است.

بانک سرمایه گذاری ارزش ضمنی Blinkit را 119 روپیه هند به ازای هر سهم (1.43 دلار) یا حدود 13 میلیارد دلار تخمین می زند، در حالی که ارزش تجارت تحویل غذای Zomato به ازای هر سهم 98 روپیه است. گلدمن قبلاً ارزش Blinkit را در مارس 2023 2 میلیارد دلار اعلام کرده بود.

افزایش ارزش Blinkit به دلیل پتانسیل رشد قوی آن در بازار سریع رشد سریع تجارت هند است. گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که ارزش سفارش ناخالص Blinkit (GOV) با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 53 درصدی بین سال‌های مالی 2024 تا 2027 رشد کند و از CAGR پیش‌بینی‌شده 38 درصدی کل بازار خواربار فروشی آنلاین در همان دوره پیشی بگیرد.

Zomato در سال 2022 Blinkit را با قیمتی کمتر از 600 میلیون دلار خریداری کرد.

بانک سرمایه گذاری معتقد است که بازار تجارت سریع هند به دلیل عوامل متعددی از جمله بخش بزرگ مواد غذایی سازمان نیافته، تراکم بالای جمعیت در مناطق شهری و نسبت مطلوب هزینه های تحویل به مقادیر متوسط ​​سفارش، برای رشد آماده است. این پویایی‌ها به Blinkit اجازه می‌دهد تا قیمت‌های رقابتی و زمان‌های تحویل سریع را ارائه دهد و باعث پذیرش مشتری شود.

تجارت سریع، که در طول همه گیری جهانی رونق گرفت، از آن زمان در بسیاری از بازارها سرد شده است. هند، با این حال، به عقب نشینی از این روند ادامه می دهد. به گفته بسیاری از تحلیلگران، عوامل منحصربه‌فردی مانند بخش بزرگ خرده‌فروشی سازمان‌یافته و جمعیت مطلوب، همراه با اقتصاد جذاب واحد، هند را متمایز می‌کند.

تحلیلگران HSBC در یادداشتی در این ماه نوشتند که هند آماده جهش مستقیم از خرده‌فروشی سازمان‌یافته به تجارت سریع است و به طور بالقوه مرحله خرده‌فروشی مدرن را که در سایر کشورها مشاهده می‌شود دور می‌زند. موفقیت تجارت سریع در توانایی آن در تقلید از آپشن های kiranas (فروشگاه‌های محله) سنتی است، مانند پذیرایی از خریدهای کوچک و مکرر و ارائه طیف گسترده‌ای از SKU. از آنجایی که آشپزخانه‌های هندی نیاز به شارژ منظم و فضای ذخیره‌سازی محدود دارند، نزدیکی تجارت سریع و گستره وسیع محصولات آن را به جایگزینی جذاب برای کرانا و خرده‌فروشی مدرن تبدیل کرده است.

گلدمن ساکس تخمین می زند که بازار تجارت سریع قابل آدرس دهی هند به تنهایی در 50 شهر برتر تا سال 2023 به 150 میلیارد دلار رسیده است. علیرغم وجود رقبای با سرمایه خوب مانند Swiggy و Zepto، این بانک معتقد است که بازار به اندازه کافی بزرگ است که تا پنج شهر را در خود جای دهد. بازیکنان سودآور تا سال مالی 2030

این گزارش نشان می‌دهد که انتظار داریم که Blinkit تا سه‌ماهه ژوئن سال 2024 به نقطه سربه‌ساخت EBITDA برسد و حاشیه سود بالاتری نسبت به تجارت تحویل غذای Zomato تا سال مالی 2030 ایجاد کند.

افزایش در ارزش گذاری Blinkit احتمالاً پیامدهایی برای Zepto و Swiggy خواهد داشت که قصد دارند امسال اولین نمایش عمومی خود را داشته باشند.

Swiggy، که پلتفرم تجارت فوری Instamart را اداره می کند، این هفته فاش کرد که از سهامداران خود برای IPO تاییدیه دریافت کرده است، جایی که انتظار دارد حدود 1.25 میلیارد دلار جمع آوری کند. Swiggy در آخرین دور مالی خصوصی خود در اوایل سال 2022، 10.7 میلیارد دلار ارزش داشت.

Zepto با حمایت StepStone Group و Y Combinator Continuity نیز به شدت با این دو شرکت برای بخشی از بازار تجارت سریع هند رقابت می کند. این استارت‌آپ که مقر آن در بمبئی است، اخیراً به فروش سالانه 1.2 میلیارد دلاری دست یافته است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است