متن خبر

اینتل بالاخره آخرین فناوری پردازنده لپ‌تاپ خود را به پلتفرم‌های دیگر می‌آورد، اما کاربران دسک‌تاپ از آن دوری می‌کنند – معماری Meteor Lake-PS سوکت Core Ultra و LGA را ترکیب می‌کند و در عوض سیستم‌های لبه را هدف قرار می‌دهد.

اینتل بالاخره آخرین فناوری پردازنده لپ‌تاپ خود را به پلتفرم‌های دیگر می‌آورد، اما کاربران دسک‌تاپ از آن دوری می‌کنند – معماری Meteor Lake-PS سوکت Core Ultra و LGA را ترکیب می‌کند و در عوض سیستم‌های لبه را هدف قرار می‌دهد.

شناسهٔ خبر: 464204 -




Intel Core Ultra
(اعتبار تصویر: اینتل)

انتظار می رفت که سوکت LGA1851 اینتل تراشه های نسل بعدی Arrow Lake غول فناوری را در خود جای دهد، اما در حال حاضر به نظر می رسد که این شرکت ممکن است استفاده دیگری از آن داشته باشد.

در کنفرانس اخیر Embedded World، اینتل از معماری Meteor Lake-PS خود برای سیستم های لبه، اولین پردازنده Core Ultra در سوکت LGA، رونمایی کرد.

طراحی جدید SoC، که پردازنده گرافیکی Intel Arc و یک واحد پردازش عصبی را ادغام می‌کند، با هدف فعال کردن هوش مصنوعی مولد و مدیریت حجم کاری گرافیکی سخت برای بخش‌هایی مانند خرده‌فروشی، آموزش، شهرهای هوشمند و صنعت است.

TDP بسیار کم

اینتل او میگوید پردازنده‌های Core Ultra آن تا 5.02 برابر عملکرد استنباط طبقه‌بندی تصاویر برتر را در مقایسه با پردازنده‌های دسکتاپ نسل چهاردهم Core ارائه می‌کنند. برنامه‌های کاربردی سری PS شامل کیوسک‌های مجهز به GenAI و سیستم‌های نقطه‌فروش هوشمند در فروشگاه‌های خرده‌فروشی فیزیکی، تخته‌های سفید تعاملی برای تجربه‌های پیشرفته کلاس درس، و دستگاه‌های صنعتی تقویت‌شده با دید هوش مصنوعی برای واحدهای تولیدی و کنار جاده‌ای است.

تراشه های جدید با در نظر گرفتن سناریوهای استفاده کم مصرف و همیشه روشن طراحی شده اند. این امر از این واقعیت مشهود است که هیچ یک از این تراشه ها قدرت طراحی حرارتی بالاتر از 65 وات ندارند. حتی یک نسخه کم مصرف با امتیاز 15 وات (TDP قابل تنظیم 12-28) وجود دارد.

اینتل او میگوید : «با دور شدن از تنظیمات معمولی که در آن پردازنده‌های دسکتاپ Core اینتل با پردازنده‌های گرافیکی مجزا ترکیب می‌شوند، سری PS پردازنده‌های Intel Core Ultra یکپارچه‌سازی خلاقانه از عملکردهای GPU و AI Boost مستقیماً در پردازنده‌ها، در کنار پیکربندی سوکت LGA انعطاف‌پذیر را معرفی می‌کنند. این پردازنده‌ها با ارائه چهار برابر تعداد واحدهای اجرایی گرافیکی (EU) در مقایسه با نسل‌های قبلی خود در سری S یا دسکتاپ، جایگزینی قدرتمند برای مدیریت هوش مصنوعی و کارهای سنگین گرافیکی ارائه می‌کنند. این طراحی نه تنها نیاز به یک GPU گسسته اضافی را نفی می‌کند، در نتیجه هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و فرآیند طراحی کلی را ساده می‌کند، بلکه این پردازنده‌ها را به عنوان راه‌حلی برای کسانی که کارایی را در کنار عملکرد بهبود یافته در اولویت قرار می‌دهند، قرار می‌دهد.

سوکت دسکتاپ LGA1851 می تواند از حافظه DDR5 با فرکانس 5600 مگاهرتز، دو درایو SSD PCIe Gen4 و چهار دستگاه Thunderbolt 4 پشتیبانی کند. با این حال، عدم پشتیبانی قابل توجه چیپست برای Thunderbolt 5، Wi-Fi 7 و PCIe Gen5 وجود دارد.

تراشه‌های دسکتاپ جدید Intel Meteor Lake تا سه ماهه چهارم سال 2024 در دسترس قرار نخواهند گرفت. طبق آخرین شایعات صنعت، این جدول زمانی نیز با عرضه مورد انتظار پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake همزمان است.

بیشتر از TechRadar Pro

وین ویلیامز یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که درباره کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است