متن خبر

اپل به کاربران 92 کشور در مورد حملات جاسوسی مزدور هشدار می دهد

اپل به کاربران 92 کشور در مورد حملات جاسوسی مزدور هشدار می دهد

شناسهٔ خبر: 463732 -




اپل روز چهارشنبه اعلان‌های تهدیدی را برای کاربران آیفون در 92 کشور ارسال کرد و به آنها هشدار داد که ممکن است هدف حملات نرم‌افزارهای جاسوسی مزدور قرار گرفته باشند.

این شرکت هشدارها را در ساعت 12 بعد از ظهر چهارشنبه به وقت اقیانوس آرام به افراد 92 کشور ارسال کرد. هویت مهاجمان یا کشورهایی که کاربران اعلان دریافت کرده‌اند را فاش ن کرد.

در اخطار به مشتریان آسیب‌دیده نوشت: «اپل متوجه شد که شما هدف یک حمله جاسوس‌افزار مزدور قرار گرفته‌اید که می‌خواهد از راه دور آیفون مرتبط با Apple ID شما -xxx- را به خطر بیندازد.

«این حمله احتمالاً شما را به‌خاطر اینکه چه کسی هستید یا کاری که انجام می‌دهید هدف قرار می‌دهد. اگرچه هنگام شناسایی چنین حملاتی هرگز نمی توان به اطمینان مطلق دست یافت، اما اپل به این هشدار اعتماد زیادی دارد - لطفاً آن را جدی بگیرید.

سازنده آیفون چندین بار در سال این نوع اعلان‌ها را ارسال می‌کند و از سال 2021، در صفحه پشتیبانی اپل به‌روزرسانی‌شده، کاربران را از چنین تهدیداتی در بیش از 150 کشور مطلع کرده است.

همچنین در اکتبر سال گذشته هشداری مشابه به تعدادی از روزنامه نگاران و سیاستمداران در هند ارسال کرد. بعداً، گروه حمایت غیرانتفاعی عفو بین‌الملل گزارش داد که جاسوس‌افزار تهاجمی Pegasus متعلق به گروه NSO را در آیفون‌های روزنامه‌نگاران برجسته در هند پیدا کرده است. (به گفته افراد آشنا، کاربران در هند از جمله کسانی هستند که آخرین اعلان های تهدید اپل را دریافت کرده اند.)

هشدارهای نرم افزارهای جاسوسی در زمانی می رسد که بسیاری از کشورها برای انتخابات آماده می شوند. در ماه‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌های فناوری درباره افزایش تلاش‌های حمایت شده از سوی دولت برای تأثیرگذاری بر نتایج انتخاباتی خاص هشدار داده‌اند. با این حال، هشدارهای اپل به زمان بندی آنها اشاره ای نکردند.

این شرکت به مشتریان متاثر گفت: «ما نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری درباره علت ارسال این اعلان به شما ارائه دهیم، زیرا ممکن است به مهاجمان جاسوس‌افزار مزدور کمک کند تا رفتار خود را برای فرار از شناسایی در آینده تغییر دهند.

قبلاً مهاجمان را «حمایت‌شده دولت» توصیف کرده بود، اما همه این مراجع را با «حملات نرم‌افزارهای جاسوسی مزدور» جایگزین کرد.

این هشدار به مشتریان می‌افزاید: «حملات نرم‌افزارهای جاسوسی مزدور، مانند حملاتی که از Pegasus از گروه NSO استفاده می‌کنند، بسیار نادر هستند و بسیار پیچیده‌تر از فعالیت‌های مجرمانه سایبری معمولی یا بدافزارهای مصرف‌کننده هستند.»

اپل گفته است که برای شناسایی چنین حملاتی تنها به «اطلاعات و تحقیقات اطلاعاتی تهدیدات داخلی» متکی است. وی گفت : «اگرچه تحقیقات ما هرگز نمی‌تواند به قطعیت مطلق برسد، اما اعلان‌های تهدید اپل هشدارهایی با اطمینان بالا هستند مبنی بر اینکه کاربر به‌طور جداگانه هدف یک حمله جاسوس‌افزار مزدور قرار گرفته است و باید بسیار جدی گرفته شود.»

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است