متن خبر

ده سال بعد، خرید Oculus توسط فیس بوک، جهان را آنطور که انتظار می رفت تغییر نداد

ده سال بعد، خرید Oculus توسط فیس بوک، جهان را آنطور که انتظار می رفت تغییر نداد

شناسهٔ خبر: 462264 -




مجله تایم هر سال فهرستی از 200 اختراع برتر 12 ماه گذشته را منتشر می کند. صادقانه بگویم، نمی دانم ویراستاران چگونه این کار را انجام می دهند. راز کثیف این شغل این است که اختراعات واقعی و تغییر دهنده بازی به ندرت از روی میز شما عبور می کنند. در واقع، اگر میانگین یک سال در سال داشته باشید، فوق العاده خوش شانس هستید.

نمونه اولیه ریفت Oculus در زمانی که بیش از یک دهه پیش برای اولین بار از رادار من عبور کرد، شبیه به چنین دستگاهی بود. بیش از هر چیز، این سیستم شبیه یک ماسک اسکی با چسب نواری عجولانه بود. این یک ارائه قابل توجه بود، در گذشته - یک نگاه اجمالی بسیار نادر به یک روحیه فن آوری کارآفرینی زبردست. این سیل تصاویر رمانتیکی از آدم‌های کلوپ کامپیوتر Homebrew را تداعی می‌کند که تخته‌های مدار را در گاراژهای South Bay به یکدیگر لحیم می‌کنند.

اکنون یک دهه از زمانی که متا (با نام مستعار فیس بوک) اعلام کرد قصد دارد این استارتاپ را با قیمت 2 میلیارد دلار خریداری کند، می گذرد. یک دهه پس از اعلام این قرارداد، به جرات می توان بيان کرد که هدست واقعیت مجازی دنیایی را که ما در آن زندگی می کنیم تغییر نداده است. اما همیشه آن حد وسطی که کمتر مورد بحث قرار گرفته است، بین تغییر شرایط انسانی و صرفاً یک آتش سوزی افتضاح وجود دارد. پس ، از آوریل 2024، معامله فیس بوک / Oculus در کجا قرار دارد؟

مارک زاکربرگ در آن زمان نوشت: «بازی همهجانبه اولین بازی خواهد بود، و Oculus در حال حاضر برنامه‌های بزرگی در اینجا دارد که تغییر نمی‌کنند و ما امیدواریم که سرعت بیشتری داشته باشیم. پس از بازی‌ها، ما Oculus را به پلتفرمی برای بسیاری از تجربیات دیگر تبدیل خواهیم کرد. تصور کنید که از یک صندلی کنار زمین در یک بازی لذت می برید، در کلاسی متشکل از دانش آموزان و معلمان در سرتاسر جهان درس می خوانید یا با پزشک رو در رو مشورت می کنید - فقط با گذاشتن عینک در خانه خود.

22 مه 2019; پالمر لاکی، Oculus VR، در مرکز استیج در روز دوم Collision 2019 در مرکز Enercare در تورنتو، کانادا.

اعتبار تصویر: دیوید فیتزجرالد/فایل ورزشی/گتی ایماژ

بنیانگذار فیس بوک از Oculus Rift به عنوان یک پلت فرم ارتباطی جدید یاد کرد و آن را با رایانه ها، اینترنت و گوشی های هوشمند قبل از آن مقایسه کرد. او پیشنهاد کرد که "رویای علمی تخیلی" اکنون به واقعیت تبدیل شده است - رویایی که فیس بوک ناگهان آن را در گوشه و کنار گذاشته بود. اغراق کردن اینکه زاکربرگ چقدر این فناوری را متحول کننده می دانست، سخت است. به هر حال، این دروازه‌ای به سوی فراجهان بود.

اگر کسی به تعهد این شرکت به این مفهوم شک کند، در اواخر سال 2021، نام خود را به "متا" تغییر داد و در همان بعدازظهر برند Oculus را از بین برد. مطمئناً پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای همیشه بر گفتمان آنلاین تسلط نخواهند داشت. آنها در نهایت جای خود را به چیزی کاملاً جدید خواهند داد. با این تفاوت که علیرغم تغییر نام تجاری 500 میلیارد دلاری، زاکربرگ و شرکتش هرگز کار خوبی در تعریف متاورس انجام ندادند. آنها به سادگی اصرار داشتند که این یک چیز هیجان انگیز است که شما باید در مورد آن هیجان زده باشید.

آواتار مارک زاکربرگ

اعتبار تصویر: فیس بوک

من گمان می‌کنم اگر شما یک نظرسنجی کور انجام می‌دادید، اکثر افرادی که با اصطلاح متا آشنا هستند چیزی شبیه زندگی دوم را توصیف می‌کردند، دنیای مجازی که تا به حال در پنجمین یا ششمین زندگی خود قرار دارد. مارک زاکربرگ احتمالاً به اندازه هر فرد مجردی برای تداوم این تصور مقصر است و با خوشحالی تمام تلاش خود را می کند تا پلتفرم Horizon Worlds شرکت را مترادف با تصورات متاورز کند. یادتان هست که وقتی آواتارهایش بالاخره پا گرفتند، چه کار بزرگی بود؟

خب الآن کجاییم؟ واضح است که پیچیده است. از نقطه نظر صرفاً مالی (تنها زبان سهامداران صحبت می شود)، همه چیز تاریک است. بین پایان سال 2020 و سه ماهه اول سال 2024، بخش متاورس این شرکت 42 میلیارد دلار از دست داد. این تقریباً 21 برابر قیمتی است که برای Oculus پرداخت، بدون اینکه با تورم تنظیم شود. این مقدار کمی بیش از یک چهارم زاکربرگ است (برای تورم تنظیم نشده است - به عنوان مثال، حجم دهی مربوط به BJJ).

چرا متا اینقدر پول خونریزی می کند؟ پاسخ ساده و بدبینانه این است، زیرا می تواند. این شرکت در سال گذشته 134 میلیارد دلار درآمد و 39.1 میلیارد دلار درآمد خالص داشت. البته این بدان معنا نیست که داشتن یک بخش به ارزش 42 میلیارد دلار در طول چهار سال، تأثیری بر سود آن ندارد. اما فیس بوک معتقد است که در اینجا بازی طولانی را انجام می دهد.

هدست های متا کوئست 3 و اپل ویژن پرو

اعتبار تصویر: برایان هیتر

باور عمومی بر این است که متا هدست های Quest خود را با ضرر می فروشد. این در حالی است که این شرکت به راحتی بهترین مقیاس تولیدی را در صنعت دارد. برای درک اینکه این یک استراتژی کوتاه مدت وحشتناک است، نیازی به MBA نیست، اما متا دوباره معتقد است که در حال انجام بازی طولانی است. بازی پایانی به اندازه کافی از این دستگاه‌ها در دست مردم است تا به حجم مهمی از پذیرش، تبلیغات شفاهی و محتوای توسعه‌دهنده برسد. اگر نتوانید این کار را در حین کسب سود انجام دهید، خوب، باید پول خرج کنید تا درآمد کسب کنید، درست است؟

همچنان یک شرط بندی عظیم است. با این حال، مدت زمانی که شرکت مایل است بازی طولانی را در اینجا انجام دهد، تا حد زیادی به میزان صبر سهامداران متا بستگی دارد. اگر واقعاً بتواند محتوای بازار و گوشه را اشباع کند، موقعیت بهتری برای استفاده از رشد تصاعدی فرضی واقعیت ترکیبی خواهد داشت.

قبلاً رقابت را از بازار خارج کرده و به طور کلی هوای اتاق را مکیده است. همانطور که یکی از مدیران HTC Vive در ماه فوریه در MWC به من گفت، "من فکر می کنم متا درک بازار از هزینه این فناوری را تنظیم کرده است. " شرکت‌های دیگر نمی‌توانند بر سر قیمت و محتوا در فضای مشتری رقابت کنند، پس باهوش‌ترین شرکت‌ها به سمت سازمانی رفته‌اند، جایی که مشتریان جیب‌های عمیق‌تری دارند.

اگر سفر این شرکت را بر اساس میزان کنترل هدست واقعیت مجازی قضاوت کنید، موفقیتی بی‌سابقه و بی‌سابقه بوده است. طبق IDC، Meta تا سه ماهه دوم 2023 50.2 درصد سهم داشت. البته، در اینجا در مورد ارقام گوشی های هوشمند صحبت نمی کنیم. تا اوایل سال 2023، متا 20 میلیون هدست فروخته است. در پایان سال، Quest 2 هنوز از Quest 3 پیشی می گرفت. یکی از بخش های متا تز کاملاً اجرا شده است: مردم به دنبال یک رمپ ارزان قیمت برای فناوری هستند.

اعتبار تصویر: برایان هیتر

هنگامی که اپل Vision Pro را در WWDC 2024 معرفی کرد، سیل نظرات ناخواسته ای از تولیدکنندگان هدست واقعیت مجازی دریافت کردم که همگی اظهار داشتند که هدست سازنده آیفون را اعتباری برای فضا می دانند. می‌توانید بدبینانه (و به درستی) اشاره کنید که همه وقتی اپل وارد عمودی خود می‌شوند، نسخه‌ای از آن را می‌گویند، و بسیاری از آن‌ها آن را از طرف دیگر در یک قسمت بیرون نمی‌آورند.

اما من موافقم که اپل پس از دهه‌ها تلاش ناموفق VR، کلاه خود را روی رینگ پرتاب می‌کند، به منزله اعتبارسنجی است. این کاملاً در مورد متا صدق می کند. زاکربرگ با خوشحالی از این فرصت استفاده کرد و اشاره کرد که هدست های او (1) به طور قابل توجهی ارزان تر هستند و (2) به باتری خارجی نیاز ندارند. متا همچنین از نظر محتوای ویژه VR، شروع بزرگی داشت. به طور طبیعی، زاکربرگ همچنین اصرار داشت که محصول او با وجود قیمت بسیار پایین تر، بسیار برتر است.

او در ماه فوریه بيان کرد : «به نظر می‌رسد افراد زیادی هستند که تصور می‌کردند Vision Pro کیفیت بالاتری دارد، زیرا اپل است و 3000 دلار بیشتر هزینه دارد، اما صادقانه بگویم، من بسیار متعجبم که Quest بسیار بهتر است. برای اکثر مواردی که مردم از این هدست‌ها استفاده می‌کنند، با آن تفاوت قیمت.»

متأسفم، زاک، ویژن پرو تکه فناوری چشمگیرتر است. اینکه آیا 3000 دلار تاثیرگذارتر است، گفتگوی متفاوتی است. چیزی که در حال حاضر می توانم به شما بگویم این است که خلأ قیمت این محصولات را در دسته های مختلف قرار می دهد. اپل مشتریان تجاری را با آن قیمت هدف قرار می دهد، در حالی که متا بسیار متعهدتر به دموکراتیک کردن دسترسی با از دست دادن پول به ازای هر واحد است.

برای Vision Pro هنوز روزهای اولیه است - و به طور کلی واقعیت مختلط. اگر واقعاً در همه جا حاضر شود، نتیجه نبردهای سخت و بی شماری خواهد بود. در حالی که یک دهه از خرید Oculus را می گذرانیم، متوجه می شوم که به نظر زاکربرگ بالا باز می گردم: «تصور کنید از یک صندلی کنار دادگاه در یک بازی لذت می برید، در کلاسی از دانش آموزان و معلمان در سراسر جهان مطالعه می کنید یا با یک پزشک رو در رو مشورت می کنید. چهره - فقط با زدن عینک در خانه.

با بازخوانی این مطلب از نقطه نظر سال 2024، متوجه می شوم که او در مورد محتوا درست می گفت، اما نه لزوماً مکانیسم تحویل. چهار سال گذشته به طرز چشمگیری بر نحوه تعامل ما با یکدیگر، جهان و فعالیت های روزمره تأثیر گذاشته است. این بیماری همه گیر بسیاری از فعالیت های مجازی را از بین برد. اما فعلاً نیازی به هدست نیست.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است