متا (دوباره) خواندن پیام های خصوصی فیس بوک کاربران توسط نتفلیکس را رد می کند
متا دسترسی نتفلیکس به پیام های خصوصی کاربران را تکذیب می کند. این ادعا اخیراً پس از آنکه مالک X، ایلان ماسک، پستهای متعددی را در مورد این موضوع با پاسخهای «واو» و «آره» تقویت کرد، در X منتشر شد. این ادعا به یک پرونده قضایی اشاره می کند که به عنوان بخشی از فرآیند کشف در یک دعوای حقوقی دسته جمعی در مورد شیوه های حفظ حریم خصوصی داده ها بین گروهی از مصرف کنندگان و والدین فیس بوک، متا، ظاهر شد.
این سند ادعا میکند که نتفلیکس و فیسبوک «رابطه خاصی» داشتند و فیسبوک حتی هزینه برنامههای اصلی سرویس ویدیوی Watch Facebook خود را کاهش داد تا با نتفلیکس، یک تبلیغکننده بزرگ فیسبوک رقابت نکند. همچنین او میگوید نتفلیکس به «Inbox API» متا دسترسی داشت که به پخشکننده «دسترسی برنامهای به صندوقهای پیام خصوصی کاربران فیسبوک» را ارائه میداد.
این بخشی از ادعایی است که ماسک در پستهایی در X به آن پاسخ داد و منجر به پاسخهای خشمگینانه درباره نحوه فروش دادههای کاربران فیسبوک شد.
متا به نوبه خود صحت ادعاهای سند را رد می کند.
مدیر ارتباطات متا، اندی استون، پست اصلی X را در روز سهشنبه با بیانیهای بازنشر داد که در آن به نتفلیکس اجازه دسترسی به پیامهای خصوصی کاربران داده شده است.
استون در X نوشت: «به طرز تکان دهنده ای نادرست است. متا پیام های خصوصی افراد را با نتفلیکس به اشتراک نمی گذاشت. این توافق به مردم اجازه میداد تا به دوستان خود در فیسبوک درباره آنچه در نتفلیکس تماشا میکنند، مستقیماً از برنامه نتفلیکس پیام دهند. چنین توافقاتی در صنعت رایج است. »
به عبارت دیگر، متا ادعا میکند که نتفلیکس به صندوق ورودی کاربران دسترسی برنامهای داشته، اما از این دسترسی برای خواندن پیامهای خصوصی استفاده نکرده است.
فراتر از پست X Stone، متا نظر بیشتری ارائه نکرده است.
با این حال، نیویورک تایمز قبلاً در سال 2018 گزارش داده بود که نتفلیکس و اسپاتیفای می توانند پیام های خصوصی کاربران را بر اساس اسنادی که به دست آورده بود بخوانند. متا در آن زمان این ادعاها را از طریق یک پست وبلاگی با عنوان "حقایق در مورد مشارکت های پیام رسانی فیس بوک" رد کرد، جایی که توضیح داد نتفلیکس و اسپاتیفای به API هایی دسترسی داشتند که به مصرف کنندگان اجازه می داد به دوستانشان در مورد آنچه که در Spotify گوش می دهند یا در نتفلیکس مستقیماً از آن تماشا می کنند پیام دهند. برنامه های مربوط به آن شرکت ها این امر مستلزم این بود که شرکتها «دسترسی نوشتن» برای نوشتن پیام برای دوستان، «دسترسی خواندن» برای اجازه دادن به کاربران برای خواندن پیامهای دوستان و «دسترسی حذف» داشته باشند، به این معنی که اگر پیامی را از برنامه شخص ثالث حذف کنید، همچنین پیام را از فیس بوک حذف می کند.
هیچ شخص ثالثی بدون اجازه شما پیامهای خصوصی شما را نمیخواند یا برای دوستانتان پیام نمینوشت. بسیاری از اخبار حاکی از آن است که ما پیامهای خصوصی را برای شرکا ارسال میکردیم، که صحیح نیست.»
در هر صورت، مسنجر تا دسامبر 2023 رمزگذاری پیشفرض end-to-end را پیادهسازی نکرد، رویهای که این نوع ادعاها را غیرمشروع میکرد، زیرا جایی برای شک باقی نمیگذاشت. فقدان ارتباطات رمزگذاریشده همراه با دسترسی خواندن/نوشتن به صندوقهای ورودی پیام به این معنی است که هیچ تضمینی برای محافظت از پیامها وجود ندارد، حتی اگر این موضوع کانون ترتیبات تجاری نباشد.
در حالی که استون توانایی نتفلیکس در ردیابی پیام های خصوصی را کم اهمیت می داند، شایان ذکر است که سطح دسترسی به استریمر ارائه شده است که سایر شرکت ها نداشتند.
این سند ادعا می کند که نتفلیکس به "Titan API" فیس بوک دسترسی داشته است، یک API خصوصی که به آن اجازه می دهد با برنامه پیام رسانی فیس بوک ادغام شود. در ازای دسترسی به Inbox API، نتفلیکس همچنین موافقت کرد که «گزارش کتبی هر دو هفته یکبار» به شرکت شبکههای اجتماعی حاوی اطلاعات مربوط به ارسال توصیهها و کلیکهای دریافتکننده ارائه کند و موافقت کرد که قرارداد API خود را محرمانه نگه دارد.
در این سند آمده است که تا سال 2015، نتفلیکس 40 میلیون دلار برای تبلیغات فیس بوک هزینه می کرد و اجازه می داد از داده های کاربران نتفلیکس برای هدف گذاری و بهینه سازی تبلیغات فیس بوک استفاده شود. در سال 2017، نتفلیکس موافقت کرد که 150 میلیون دلار برای تبلیغات فیس بوک هزینه کند و "سیگنال های هدف بین دستگاهی" را در اختیار شرکت قرار دهد.
نتفلیکس و فیسبوک رابطه نزدیکی داشتند، با مدیرعامل وقت نتفلیکس، رید هستینگز (و عضو هیئت مدیره فیسبوک تا آوریل 2019) ارتباط مستقیمی با مدیران فیسبوک (متا) از جمله مدیرعامل، مارک زاکربرگ، مدیر ارشد اجرایی شریل سندبرگ، معاون Comms Elliot Schrage و CTO Andrew Bosworth داشتند. .
برای حفظ تجارت تبلیغاتی نتفلیکس، خود زاکربرگ در ماه می 2018 به فیجی سیمو، رئیس فیسبوک واچ ایمیل زد و به او بيان کرد که با خروج شبکه اجتماعی از رقابت مستقیم با نتفلیکس، بودجه واچ برای نسخههای اصلی و ورزشی 750 میلیون دلار کاهش مییابد. فیسبوک دو سال بود که کسبوکار Watch را ایجاد میکرد و تنها در آگوست 2017 تب Watch را در ایالات متحده معرفی کرد.
در جای دیگری از پرونده، متا جزئیاتی را ارائه می دهد که چگونه از ترافیک اسنپ چت به طور مخفیانه جاسوسی کرده است.
ارسال نظر