متن خبر

هوش مصنوعی و زیرساخت داده تقاضا برای استارت آپ های منبع باز را افزایش می دهد

هوش مصنوعی و زیرساخت داده تقاضا برای استارت آپ های منبع باز را افزایش می دهد

شناسهٔ خبر: 460040 -




یک گزارش جدید، تقاضا برای استارت‌آپ‌هایی را که ابزارها و فن‌آوری‌های منبع باز را برای انقلاب هوش مصنوعی گلوله برفی می‌سازند، نشان می‌دهد که زیرساخت داده‌های مجاور عمودی نیز گرم می‌شود.

Runa Capital، شرکت سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز (VC) که از سیلیکون ولی بالا برد و دفتر مرکزی خود را در سال 2022 به لوکزامبورگ منتقل کرد، فهرست استارت‌آپ منبع باز Runa (ROSS) را برای چهار سال گذشته منتشر کرد که سریع‌ترین رشد را نشان می‌دهد. راه اندازی نرم افزارهای منبع باز تجاری (COSS). این شرکت به‌روزرسانی‌های فصلی را منتشر می‌کند، اما سال گذشته اولین گزارش سالانه خود را با نگاهی از بالا به پایین به کل سال 2022 ارائه کرد - چیزی که اکنون برای سال 2023 تکرار می‌شود.

روندها

داده‌ها با هوش مصنوعی همسو هستند زیرا هوش مصنوعی برای یادگیری و پیش‌بینی به داده‌ها متکی است و این نیاز به زیرساخت برای مدیریت جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و پردازش آن داده‌ها دارد. و این روندهای مماس در این گزارش با هم برخورد کردند.

LangChain، یک استارت‌آپ دو ساله مستقر در سانفرانسیسکو که یک چارچوب متن باز برای ساخت برنامه‌های مبتنی بر مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) ایجاد کرده است، در سال گذشته رتبه اول را در شاخص ROSS کسب کرد. پروژه اصلی این شرکت در سال 2023 از 72500 ستاره عبور کرد و Sequoia تنها در ماه گذشته یک دور سری A 25 میلیون دلاری را در LangChain رهبری کرد.

10 استارتاپ برتر COSS در فهرست ROSS برای سال 2023

10 استارتاپ برتر COSS در فهرست ROSS برای سال 2023 اعتبار تصویر : Runa Capital

در جای دیگر در بین 10 برتر، Reflex، یک چارچوب منبع باز برای ایجاد برنامه های وب در پایتون خالص قرار دارد، شرکتی که در پشت این محصول اخیرا سرمایه گذاری اولیه 5 میلیون دلاری را تضمین کرده است. AITable، سازنده چت ربات هوش مصنوعی مبتنی بر صفحه گسترده و چیزی شبیه به یک رقیب Airtable منبع باز. Sismo، یک پلتفرم متمرکز بر حریم خصوصی که به کاربران اجازه می دهد تا به طور انتخابی داده های شخصی را برای برنامه ها افشا کنند. HPC-AI، که در حال ایجاد یک پلت فرم توسعه و استقرار هوش مصنوعی توزیع شده در تلاش برای تبدیل شدن به چیزی شبیه به OpenAI آسیای جنوب شرقی است. و پایگاه داده وکتور منبع باز Qdrant که اخیراً 28 میلیون دلار برای سرمایه گذاری در انقلاب رو به رشد هوش مصنوعی تضمین کرده است.

نگاهی گسترده‌تر به 50 استارت‌آپ منبع باز «پرطرفدار» در سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از نیمی (26) به هوش مصنوعی و زیرساخت‌های داده مرتبط هستند.

50 استارت آپ برتر COSS در فهرست ROSS برای سال 2023

50 استارتاپ برتر COSS در فهرست ROSS برای سال 2023 اعتبار تصویر : Runa Capital

مقایسه صحیح شاخص 2023 با سال قبل از منظر عمودی دشوار است، عمدتاً به این دلیل که مشاغل اغلب موقعیت محصول خود را تغییر می دهند یا موقعیت محصول خود را مطابق با آنچه امروز داغ است تغییر می دهند. از آنجایی که قطار تبلیغاتی ChatGPT در سال گذشته به سرعت در حال حرکت بود، این ممکن است باعث شده است که استارت‌آپ‌های مرحله اولیه تمرکز خود را تغییر دهند یا حتی تاکید بیشتری بر عنصر "AI" موجود محصول خود داشته باشند.

اما در سال پیشرفت هوش مصنوعی مولد، به راحتی می توان فهمید که چرا تقاضا برای اجزای منبع باز ممکن است سر به فلک بکشد، زیرا شرکت ها در هر اندازه به دنبال همگامی با ابزارهای اختصاصی هوش مصنوعی مانند OpenAI، مایکروسافت و گوگل هستند.

جغرافیاها

نرم افزار منبع باز نیز همیشه بسیار توزیع شده است و توسعه دهندگان از سراسر جهان در آن مشارکت داشته اند. این رفتار اغلب به استارت‌آپ‌های منبع باز تجاری ترجمه می‌شود که ممکن است مرکز ثقل سنتی که توسط یک مرکز آجر و ملات لنگر انداخته نشده باشد.

با این حال، شاخص ROSS تا حدودی به سمت ارائه جغرافیا به تصویر پیش می رود و گزارش می دهد که 26 شرکت در این فهرست دارای دفتر مرکزی در ایالات متحده هستند، اگرچه 10 شرکت از این شرکت ها در جای دیگری سرچشمه گرفته اند و هنوز هم بنیانگذاران یا کارمندان مستقر در مناطق دیگر دارند.

در مجموع، 50 شرکت برتر از 17 کشور جداگانه، با 23 شرکت در اروپا ثبت شده اند که 20 درصد نسبت به شاخص سال قبل افزایش یافته است. فرانسه با هفت استارتاپ COSS، از جمله Sismo و Massa که در بین 10 استارتاپ برتر قرار دارند، بیشترین تعداد استارتاپ را به خود اختصاص داد، در حالی که بریتانیا از تنها یک استارتاپ در سال 2022 به شش استارتاپ در سال 2023 رسید و از دیدگاه اروپایی در جایگاه دوم قرار گرفت.

نکات قابل توجه دیگری که از این گزارش به دست می آید شامل زبان های برنامه نویسی است – شاخص ROSS 12 زبان مورد استفاده 50 زبان برتر را در سال گذشته ثبت کرد، در مقابل 10 زبان در سال 2022. اما Typescript، یک ابر مجموعه جاوا اسکریپت توسعه یافته توسط مایکروسافت، محبوب ترین زبان باقی ماند و با 38٪ استفاده شد. از 50 استارت آپ برتر هر دو پایتون و Rust با کاهش Go و JavaScript محبوبیت خود را افزایش دادند.

فهرست ROSS: زبان های برنامه نویسی پرطرفدار

فهرست ROSS: زبان های برنامه نویسی پرطرفدار. اعتبار تصویر : سرمایه رونا

50 شرکت‌کننده برتر فهرست ROSS مجموعاً 12000 مشارکت‌کننده در سال 2023 به دست آوردند، در حالی که تعداد کل ستاره‌های GitHub نزدیک به 500000 افزایش یافت. این شاخص همچنین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری به 50 استارت‌آپ برتر COSS در سال گذشته به 513 میلیون دلار رسید که افزایشی 32 درصدی در سال 2022 و 145 درصدی در سال 2021 را نشان می‌دهد.

شاخص ROSS: مشارکت کنندگان، ستاره ها و بودجه

شاخص ROSS: مشارکت کنندگان، ستاره ها و سرمایه گذاری اعتبار تصویر : Runa Capital

روش شناسی و زمینه

ارزش نگاه کردن به روش شناسی پشت همه اینها را دارد - چه عواملی بر اینکه یک شرکت "برترین روند" در نظر گرفته شود تأثیر می گذارد؟ برای شروع، همه شرکت‌های شامل حداقل 1000 ستاره GitHub (یک معیار GitHub شبیه به "لایک" در رسانه‌های اجتماعی) باید در نظر گرفته شوند. اما از آنجایی که ستاره‌ها در طول زمان انباشته می‌شوند، تعداد ستاره‌ها به تنهایی نمی‌تواند چیز زیادی در مورد روندها به ما بگوید – پس پروژه‌ای که 10 سال در GitHub بوده احتمالاً بیش از ستاره‌ای که برای 10 ماه وجود داشته است، جمع‌آوری کرده است. در عوض، Runa رشد نسبی ستارگان را در یک دوره معین با استفاده از نرخ رشد سالانه (AGR) اندازه‌گیری می‌کند - این به ارزش ستاره در حال حاضر در مقایسه با دوره قبلی مربوطه نگاه می‌کند تا ببیند چه چیزی به طور چشمگیر رشد کرده است.

از آنجایی که هدف به‌طور خاص دنبال کردن «استارت‌آپ‌های» منبع باز است، در اینجا نیز درجه‌ای از مدیریت دستی دخیل است - پس تیم سرمایه‌گذاری Runa پروژه‌هایی را که متعلق به یک «سازمان تجاری متمرکز بر محصول» است، بیرون می‌کشد و باید کمتر از ده سال پیش با کمتر از 100 میلیون دلار بودجه شناخته شده تاسیس شده اند.

تعریف «منبع باز» چالش‌های ذاتی خود را نیز دارد، زیرا طیفی از چگونگی «منبع باز» یک استارت‌آپ وجود دارد - برخی بیشتر شبیه «هسته باز» هستند، جایی که اکثر آپشن های اصلی آن‌ها در پشت پریمیوم قفل شده‌اند. paywall، و برخی مجوزهایی دارند که محدودتر از بقیه هستند. پس ، متصدیان در Runa به این نتیجه رسیدند که استارت‌آپ باید به سادگی محصولی داشته باشد که « به طور معقولی به مخازن منبع باز خود متصل باشد»، که بدیهی است در هنگام تصمیم‌گیری اینکه کدام یک از آن‌ها برش را انجام می‌دهند، درجه‌ای از ذهنیت را شامل می‌شود.

تفاوت های ظریف دیگری نیز در بازی وجود دارد. شاخص ROSS یک تفسیر لیبرال از "منبع باز" را اتخاذ می کند - برای مثال، هر دو Elastic و MongDB ریشه های منبع باز خود را برای مجوزهایی که "منبع موجود" هستند، رها کردند تا از سوء استفاده توسط ارائه دهندگان اصلی ابر محافظت کنند. بر اساس روش ROSS Index، هر دوی این شرکت‌ها واجد شرایط «منبع باز» خواهند بود - حتی اگر مجوزهای آنها به طور رسمی توسط ابتکار منبع باز تأیید نشده باشد، و این شرکت‌های نمونه خاص دیگر خود را «متن باز» معرفی نمی‌کنند.

پس ، طبق متدولوژی Runa، به جای مجوز واقعی که شرکت به پروژه خود می‌دهد، از آنچه «ادراک تجاری از منبع باز» می‌نامد برای گزارش خود استفاده می‌کند. این بدان معناست که مجوزهای محدود منبع در دسترس مانند BSL (مجوز منبع تجاری) و SSPL (مجوز عمومی سمت سرور) که MongoDB به عنوان بخشی از انتقال خود از منبع باز در سال 2018 معرفی کرد، تا آنجا که شرکت های تجاری بسیار در منو هستند. در شاخص ROSS مربوط می شود.

کنستانتین وینوگرادوف، شریک عمومی مستقر در لندن در Runa Capital، به TechCrunch توضیح داد: «چنین مجوزها روح OSS را حفظ می کنند - به جز توزیع مجدد کمی محدود، که بر توسعه دهندگان تأثیر نمی گذارد اما به فروشندگان اصلی مزیت رقابتی طولانی مدت می دهد. "از دیدگاه VC، این فقط یک کتاب بازی تکامل یافته برای دقیقاً همان نوع شرکت ها است. تعریف منبع باز برای محصولات نرم افزاری اعمال می شود نه شرکت ها.

فیلترهای قابل توجه دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، شرکت هایی که عمدتاً بر ارائه خدمات حرفه ای یا پروژه های جانبی با پشتیبانی فعال محدود یا بدون عنصر تجاری متمرکز هستند، در فهرست ROSS گنجانده نمی شوند.

برای مقاصد مقایسه‌ای، فهرست‌ها و فهرست‌های دیگری نیز وجود دارد که به «چیز داغ» در چشم‌انداز منبع باز اشاره می‌کند. یکی دیگر از شرکت‌های VC به نام Two Sigma Ventures، به عنوان مثال، فهرست منبع باز را حفظ می‌کند، که از نظر مفهومی شبیه به Runa است، با این تفاوت که همه انواع پروژه‌های منبع باز (نه فقط استارت‌آپ‌ها) را در بر می‌گیرد و دارای فیلترهای اضافی، از جمله قابلیت مشاهده است. توسط معیار «نظران» GitHub، که برخی استدلال می کنند تصویر دقیق تری از محبوبیت واقعی یک پروژه ارائه می دهد.

خود گیت هاب همچنین یک صفحه مخازن پرطرفدار منتشر می کند، که مشابه Two Sigma Ventures، بر کسب و کار پشت پروژه تمرکز نمی کند.

پس ، ROSS Index به عنوان یک ابزار مکمل مفید برای فهمیدن اینکه کدام «استارت‌آپ‌های منبع باز» به‌طور خاص ارزش تحلیل را دارند، پدیدار شده است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است