متن خبر

تایکو 37 میلیون دلار برای ایجاد زیرساخت وب 3 برای اینترنت بدون سانسور جمع آوری می کند

تایکو 37 میلیون دلار برای ایجاد زیرساخت وب 3 برای اینترنت بدون سانسور جمع آوری می کند

شناسهٔ خبر: 455052 -




در میان گمانه‌زنی‌ها و نوسانات موجود در سرزمین کریپتو مانند کازینو، زیرمجموعه‌ای از افراد باقی مانده‌اند که از پتانسیل بلاک چین برای تمرکززدایی جنبه‌های مختلف فعالیت‌های انسانی برای منافع بیشتر حمایت می‌کنند. بنیانگذار تایکو دانیل وانگ یکی از این بنیانگذاران ایده آلیست است.

وانگ که یک کارآفرین سریالی بود، در ابتدا می خواست تمرکززدایی را به سیستم عامل های اجتماعی بیاورد. او معتقد است که شبکه‌های غیرمتمرکز مانند زنجیره‌های بلوکی، از طریق ذخیره‌سازی داده‌های توزیع‌شده و تعدیل محتوای مبتنی بر جامعه به مقاومت در برابر سانسور کمک می‌کنند.

او در ماه نوامبر در کنفرانس توسعه دهندگان اتریوم به من گفت: "امیدوارم نسل بعدی بتواند آزادانه و قادر به گفتن هر چیزی در اینترنت رشد کند." "اگر آزادی انتقاد وجود نداشته باشد، پیشرفتی حاصل نخواهد شد."

وانگ در ابتدا قصد داشت این اپلیکیشن غیرمتمرکز را روی اتریوم بسازد. بلاک چین که توسط Vitalik Buterin ایجاد شده است، گروهی از توسعه دهندگان را جذب کرده است که از "قراردادهای هوشمند" یا خطوط کد رایانه ای که به طور خودکار شرایط از پیش تعیین شده را اجرا می کنند، برای فعال کردن برنامه های رمزنگاری فراتر از ذخیره سازی ارزش استفاده می کنند.

با این حال، پس از تحقیقات گسترده، وانگ متوجه شد که هیچ یک از راه‌حل‌های «لایه ۲» اتریوم، که عمدتاً برای مقیاس‌بندی تراکنش‌ها در شبکه طراحی شده‌اند، واقعاً غیرمتمرکز نیستند.

او در یک مصاحبه ایمیل بعدی به من گفت: «ایجاد برنامه های غیرمتمرکز روی بلاک چین های متمرکز مشکل ساز است.

ظرفیت فعلی اتریوم برای پردازش حدود 15 تراکنش در ثانیه، آن را برای بسیاری از برنامه ها غیرعملی می کند. در نتیجه، «تجمع‌ها» به‌عنوان راه‌حل لایه ۲ با بارگیری تراکنش‌های اتریوم به زنجیره‌های ثانویه و متعاقبا بازگشت آن‌ها به زنجیره اصلی در دسته‌ها، کاهش ازدحام شبکه و کارمزد تراکنش‌ها، پدیدار شدند.

به گفته وانگ، مشکل بیشتر جمع‌آوری‌ها این است که به قیمت تمرکززدایی، مقیاس‌پذیری را به دست می‌آورند و روح وب3 را تضعیف می‌کنند. او که متقاعد شده بود لایه زیرساختی برای برنامه‌های اجتماعی غیرمتمرکز واقعاً وجود ندارد، تصمیم گرفت این خلاء را پر کند که منجر به شروع تایکو در مارس 2022 شد.

طی دو سال گذشته، جمع‌آوری‌ها به عنوان یک پایان‌نامه سرمایه‌گذاری محبوب در وب 3 ظاهر شده‌اند و تایکو بر این موج سوار شد. این استارت آپ دو ساله تاکنون 37 میلیون دلار در سه دور سرمایه گذاری جمع آوری کرده است. دور سری A آن که به تازگی با بودجه 15 میلیون دلاری بسته شده است، توسط Lightspeed Faction، Hashed، Generative Ventures و Token Bay Capital هدایت می‌شود.

سایر سرمایه گذارانی که در دور جدید شرکت کردند عبارتند از Wintermute Ventures، Presto Labs، Flow Traders، Amber Group، OKX Ventures، GSR، WW Ventures و غیره. دیدن فهرست بلندبالایی از سرمایه گذارانی که به یک دور واحد در فضای نوپای کریپتو ملحق می شوند، غیرمعمول نیست، جایی که روابط صحیح می تواند موفقیت فرد را ایجاد یا شکست دهد.

سخنگوی تایکو بيان کرد که برخی از سرمایه گذاری ها در این دور همچنان منوط به تایید مقررات هستند.

سرمایه‌گذاران گذشته این شرکت شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز بیشتری هستند که زودتر روی صحنه وب 3 آسیا شرط‌بندی می‌کردند، مانند HongShan (قبلاً Sequoia Capital China)، BAI Capital و GGV Capital.

این بودجه صرف آماده سازی برای راه اندازی شبکه اصلی تایکو خواهد شد. این شرکت اخیراً اعلام کرد 30 میلیون دلار کمک مالی به توسعه دهندگان اختصاص داده است و آخرین شبکه آزمایشی آن که ماه گذشته راه اندازی شد، تا به امروز بیش از 1.1 میلیون آدرس کیف پول و بیش از 13 میلیون تراکنش کل جمع آوری کرده است. (آدرس‌های کیف یک تخمین تقریبی از فعالیت کاربر در سرویس‌های web3 ارائه می‌دهند، اگرچه مانند web2، یک نفر می‌تواند چندین کیف پول داشته باشد و حساب‌های ربات همچنان یک مشکل رایج است. )

ما تلاش می کنیم مانند اتریوم باشیم که هیچ کس مالک شبکه نیست. وانگ با مقایسه ساختار شرکتی تایکو با اتریوم گفت: هدف ما این است که یک کالای عمومی باشیم. بیشتر پروژه‌های رمزنگاری یک بازوی توسعه غیرانتفاعی برای تقویت جامعه‌سازی و حکومت‌داری غیرمتمرکز و یک نهاد تجاری برای استخدام افراد و جمع‌آوری سرمایه‌های مخاطره‌آمیز دارند.

یک شبکه اجتماعی واقعا غیر متمرکز

برای وانگ، Taiko یک بلوک ساختمانی حیاتی برای یک شبکه اجتماعی است که واقعاً متعلق به کاربران است. او استدلال کرد که بسیاری از شبکه‌های اجتماعی موجود که ادعا می‌کنند غیرمتمرکز هستند، اغلب در اجرای این وعده شکست می‌خورند.

او گفت: «برای مثال، لنز و فارکستر بر روی زیرساخت‌هایی اجرا می‌شوند که می‌توانند بیشتر غیرمتمرکز شوند (در مقایسه با مجموعه‌ای مبتنی بر [آنها])، و Damus به جای یک زیرساخت کاملاً غیرمتمرکز، روی چندین سرور متمرکز اجرا می‌شود.

برنامه اجتماعی غیرمتمرکز ایده‌آل، علی‌رغم چالش‌های فنی بزرگ‌تر، می‌تواند این اجازه را بدهد: «1. مالکیت و کنترل بر محتوای شما؛ 2. حریم خصوصی و امنیت داده ها. 3. مقاومت در برابر سانسور و در نتیجه آزادی بیان.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی اپلیکیشن‌های اجتماعی غیرمتمرکز، کیفیت محتوا و ایمنی است. در حالی که شبکه‌های اجتماعی web2 محتوا را برای جذب کاربران انتخاب می‌کنند، همتایان غیرمتمرکز ممکن است بدون حضور متصدی، محتوایی با کیفیت پایین یا حتی توهین‌آمیز داشته باشند.

وانگ پیشنهاد کرد که باید یک لایه میانی یا یک "relayer" وجود داشته باشد که بین محتوای غیرمتمرکز و کاربران قرار گیرد. سپس هر رله می‌تواند محتوایی را فیلتر کند که «چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد» شبکه اجتماعی غیرمتمرکز زیربنایی را منعکس می‌کند و در نتیجه پایگاه‌های کاربری متنوعی را جذب می‌کند. او گفت: «ما همچنان منتظر اجرای موثر این رویکرد هستیم.

اما این اپلیکیشن چگونه کاربران را برای ایجاد محتوای مطلوب ترغیب می کند؟ این یک چالش دیگر است.

وانگ پیشنهاد کرد: "برای یک شبکه اجتماعی web2، هدف اغلب در جمع آوری یک پایگاه کاربر بزرگ برای ایجاد درآمد تبلیغاتی است که به طور بالقوه می تواند منجر به عمومی شدن شرکت شود." با این حال، در دامنه وب 3، اگر تیم مالکیتی نداشته باشد، تعبیه انگیزه‌های توکن در سیستم بسیار مهم است. این ضرورت گاهی اوقات می‌تواند توجه را از توسعه یک محصول واقعاً مفید به سمت اولویت‌بندی تولید سود منحرف کند.»

او گفت : «ما ده سال از پذیرش انبوه کریپتو فاصله داریم، اما هر فناوری بر اساس یک دستاورد فناوری موجود ساخته شده است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است