متن خبر

معامله خصوصی بالقوه MariaDB یک کیفرخواست از شیدایی SPAC در سال 2021 است.

معامله خصوصی بالقوه MariaDB یک کیفرخواست از شیدایی SPAC در سال 2021 است.

شناسهٔ خبر: 452237 -




فروش احتمالی MariaDB به مدیریت سرمایه گذاری K1 به قیمت 37 میلیون دلار، نقطه عطفی در دوران ناموفق ادغام SPAC است که برای مدت کوتاهی در محافل سرمایه گذاری در طول آخرین رونق استارتاپ ها شهرت یافت.

SPAC ها را به خاطر دارید؟ شرکت‌های خرید با هدف ویژه، که به عنوان شرکت‌های چک سفید نیز شناخته می‌شوند، در سال‌های 2021 و 2022 به‌شدت مورد استفاده قرار گرفتند تا تعدادی از استارت‌آپ‌های دارای پشتوانه سرمایه‌گذاری را عمومی کنند. ترکیب‌های بی‌شمار باعث ایجاد دعوی قضایی، ورشکستگی و مقدار زیادی از ثروت سهامداران حذف شده شد.

و در حالی که برخی از شرکت هایی که این میانبر را به بازارهای عمومی انتخاب کردند، سوداگرانه بودند، برخی دیگر مشاغل جدی تری بودند - MariaDB یکی از این شرکت ها بود.

پس از افزایش 9 رقم در طول یک دهه، MariaDB بيان کرد که دور سری D 104 میلیون دلاری را در کنار ادغام با Angel Pond Holdings، یک SPAC، بسته است. MariaDB در طرح اولیه خود بيان کرد که ارزش سهام آن پس از ادغام 973.6 میلیون دلار با ارزش شرکتی 672.1 میلیون دلار خواهد بود - تفاوت در ارزش گذاری ها در اینجا به یک رویداد بزرگ جمع آوری کمک مالی نسبت داده شده است که به عنوان بخشی از قرارداد پیشنهادی SPAC انجام می شود.

با این حال، تا زمانی که ادغام بسته شد، بسیاری از پول نقد SPAC در هیچ کجا یافت نشد. حدود 99 درصد از سهام آنجل پاند با قیمت 10 دلار برای هر سهم بازخرید شد و 263 میلیون دلار از ارزش معامله حذف شد. سرمایه‌گذارانی که تصمیم گرفتند سهام خود را به این روش بفروشند، بهتر از هر کسی که در آن جا ماندگار شد، عمل کرد، زیرا سهام MariaDB در اولین روز به عنوان یک شرکت سهامی عام به شدت کاهش یافت. امروز، سهام MariaDB با 0.36 دلار به ازای هر سهم معامله می شود که تا حدودی بهتر از پایین ترین سطح 52 هفته اخیر آن یعنی 0.16 دلار به ازای هر سهم در 2 فوریه است.

جدا از افزایش متوسط، MariaDB انتظارات سرمایه گذاران خود را برآورده نکرده است. این شرکت در طرح SPAC خود پیش‌بینی کرد که درآمد دوره‌ای سالانه خود (ARR) در سال مالی 2022 به 53 میلیون دلار و در سال مالی 2023 به 72 میلیون دلار برسد. همچنین انتظار داشت درآمد سالانه 47 میلیون دلاری در سال مالی 2022 و 64 میلیون دلاری در سال مالی 2023 برسد.

اما این شرکت یک سال کامل عقب تر از منحنی رشد پیش بینی شده خود بود و درآمد 53.1 میلیون دلار و ARR 50.3 میلیون دلار در سال 2023 گزارش کرد. در سه ماهه اول سال مالی 2024، MariaDB درآمد 13.6 میلیون دلاری را گزارش کرد که نسبت به 12.8 میلیون دلار در سال گذشته افزایش یافته است. علاوه بر آن بهبود اندک در خط برتر، MariaDB همچنین توانست زیان عملیاتی خود را به بیش از نصف کاهش دهد و به 5.6 میلیون دلار برساند و زیان خالص خود را از 12.8 میلیون دلار در سال گذشته به 8.9 میلیون دلار کاهش دهد. مهمتر از آن، این شرکت به طور چشمگیری مصرف نقدینگی خود را کاهش داد. و در همان سه ماهه، کسری نقد عملیاتی آن از 14.1 میلیون دلار به 1.4 میلیون دلار بهبود یافت.

اما به نظر می‌رسید که این پیشرفت‌ها کمی دیر انجام شده‌اند: اثر ترکیبی افزایش آهسته درآمد و تخلیه سریع خزانه به این معنی است که MariaDB نمی‌تواند بدون جمع‌آوری پول بیشتر ادامه دهد. پس منطقی است که این شرکت در اکتبر گذشته یک "سفته تضمین شده ارشد" برای RP Ventures به ارزش 26.5 میلیون دلار صادر کرد. این بودجه برای تأمین پایان یک وام مدت دار با بانک سرمایه گذاری اروپا استفاده شد. اما این شرکت وام نجات خود را نقض کرد و اکنون می بیند که گزینه هایش محدود است.

این وضعیت پیشنهاد K1 را جالب‌تر می‌کند، زیرا شرایط یادداشت RP در رابطه با محدودیت‌هایی که برای شرکت ایجاد می‌کرد واضح بود. احتمالاً، K1 انتظار دارد RP یک خرید احتمالی از MariaDB را پاک کند.

MariaDB در حالی که سودآور نبود، اما بدون سوخت آنچنان که ممکن بود انتظارش را داشت، پایان داد. برای هر استارت‌آپی، این وضعیت تقریباً بدترین سناریو است: شما وارد عمومی می‌شوید (مورد تحلیل دقیق‌تر) در حالی که پول (متکی به پول نقد) را در مقابل ذخایر محدود (موجودی نقدی) از دست می‌دهید، همراه با کندی در صنعت و یک محافظه‌کاری ناگهانی جو ارزش گذاری شما از نظر نقدینگی فقیر و بدون ارزش سهام زیادی هستید. سرمایه گذاران قیمت سهام شما را عملاً به صفر می رسانند و ارزش تمام آن سال ها کار و تقریباً 50 میلیون دلار درآمد سالانه صفر می شود.

MariaDB یک مثال دو قسمتی ایجاد می کند. اول، این یادآوری است از شور و نشاطی که منجر به معاملات SPAC شد که در نگاهی به گذشته، بسیار گران و زمان‌بندی نشده بودند. دوم، نشان می‌دهد که همه شرکت‌های نرم‌افزاری که به مقیاس متوسطی می‌رسند، مثلاً درآمد سالانه ۲۵ میلیون دلاری، به رشد خود با سرعت کافی ادامه نمی‌دهند تا بتوانند به عنوان یک شرکت عمومی ادامه دهند.

مراقب معاملات عجیب و غریب در مواقع پر سر و صدا باشید و هرگز رشد ARR آینده خود را قطعی حساب نکنید - حتی اگر به آستانه های رشد بحرانی برسید.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است