متن خبر

علی بابا با استراتژی «خرده فروشی جدید» که زمانی مورد تحسین قرار گرفته بود، مواجه است

علی بابا با استراتژی «خرده فروشی جدید» که زمانی مورد تحسین قرار گرفته بود، مواجه است

شناسهٔ خبر: 450827 -




در سال 2017، "خرده فروشی جدید" در گزارش های درآمد علی بابا ظاهر شد. این اصطلاح که توسط غول تجارت الکترونیک چینی ابداع شده است، به ادغام یکپارچه خرده فروشی آنلاین و آفلاین اشاره دارد. شش سال بعد، علی بابا در حال تحلیل این استراتژی است زیرا به دنبال تخلیه برخی از دارایی های خرده فروشی آفلاین خود است.

جو تسای، رئیس علی بابا، در تماس اخیر سود سه ماهه خود، فاش کرد که این شرکت یک کمیته مدیریت سرمایه تشکیل داده است تا روی واگذاری دارایی های "غیر اصلی" از جمله چندین کسب و کار خرده فروشی فیزیکی کار کند.

Tsai در این تماس گفت: «[برای ما] منطقی است که از این مشاغل خارج شویم، اما با توجه به شرایط چالش برانگیز بازار، این کار به زمان نیاز دارد، اما ما به کار روی آن ادامه خواهیم داد».

درست قبل از اینکه علی بابا درآمد خود را منتشر کند، رویترز گزارش داد که این شرکت تجارت الکترونیک به دنبال فروش نام تجاری مواد غذایی مبتنی بر فناوری Freshippo و RT-Mart، یک سوپرمارکت زنجیره ای 26 ساله است. به گفته تسای، با گذشت 9 ماه از سال مالی 2024 علی بابا، این شرکت از سرمایه گذاری های غیر اصلی به ارزش 1.7 میلیارد دلار خارج شده است.

این توسعه با استراتژی خرده‌فروشی جدید علی‌بابا تفاوت دارد. طبق گزارش سالانه علی‌بابا در سال 2017، «تجارت الکترونیک» با خرده‌فروشی جدید جایگزین می‌شود که در آن «تمایز بین خرده‌فروشی آنلاین و آفلاین منسوخ می‌شود».

بزرگ‌ترین روندی که می‌بینیم ادغام خرده‌فروشی آفلاین و آنلاین برای یک تجربه خرده‌فروشی جدید است که در آن تعاملات بین ترافیک مصرف‌کننده، مکان موجودی و فضای خرده‌فروشی با استفاده از داده‌های بزرگ و فناوری‌های اینترنت تلفن همراه تغییر می‌کند. برای مثال، مصرف‌کنندگان می‌توانند هنگام خرید و آزمایش محصولات در یک فروشگاه خرده‌فروشی فیزیکی، از طریق تلفن همراه خود سفارش دهند، با توصیه‌های مبتنی بر مکان. ما معتقدیم که با استفاده از مقیاس مصرف‌کننده، داده‌ها و قابلیت‌های تکنولوژیکی خود برای ارتقای تجربه مصرف‌کننده و بهبود کارایی در کل زنجیره ارزش، نقشی حیاتی در این تحول بازی خواهیم کرد.

به مدت شش سال یا بیشتر، علی‌بابا روی انجام این مأموریت کار کرد، به این امید که روزی از اقتصاد آفلاین بریده شود، زیرا اطلاعات مصرف‌کننده و فناوری برای ارتقای خرده‌فروشی سنتی را در اختیار داشت.

در سال 2016، این شرکت اینترنتی با باز کردن سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای خود، Freshippo، که دارای ایستگاه‌های تسویه‌حساب خودکار با قابلیت پرداخت صورت و تسمه نقاله سقفی است، وارد فضای خرده‌فروشی آجر و ملات شد. کاربران می توانند از طریق اپلیکیشن آن که اقلام را بر اساس سوابق خرید فرد نمایش می دهد، به صورت آنلاین سفارش دهند. بدون تعجب، پرداخت‌ها از طریق پلتفرم فین‌تک وابسته علی‌بابا، Alipay انجام می‌شود. سپس الگوریتم‌های علی‌بابا کارآمدترین مسیر را برای شبکه کارکنان تدارکات برای تحویل سفارش‌ها محاسبه می‌کنند، که معمولاً در 30 دقیقه برای مشتریانی که در فاصله سه کیلومتری از یک مکان Freshippo هستند، می‌رسند.

علی بابا با همکاری با بازیکنان خارجی به ساخت امپراتوری خرده فروشی آفلاین خود ادامه داد. در سال 2017، 2.88 میلیارد دلار در Sun Art، که مالک زنجیره RT-Mart است، سرمایه گذاری کرد. سپس در سال 2020، 3.6 میلیارد دلار دیگر را خرج کرد که به آن 72 درصد از سهام کنترلی اپراتور سوپرمارکت را داد.

فضای فیزیکی خرده فروشی در چین تبدیل به یک حمام خون شد. سه سال اختلال COVID-19 همراه با افزایش کالاهای ارزان تجارت الکترونیک منجر به کاهش هزینه های آفلاین شده است. تغییر در تمرکز بر "تجربه در فروشگاه" (فکر کنید Muji و Ikea) کمک چندانی به احیای خرید حضوری نکرده است، زیرا مصرف کنندگان چینی کمربند خود را در رکود اقتصادی مداوم محکم می کنند. اپراتورهای خرده‌فروشی خود را با مصرف‌کنندگانی که به‌طور فزاینده‌ای حساس به قیمت هستند، درگیر می‌کنند، در حالی که همچنان با نرخ‌های اجاره بالا دست و پنجه نرم می‌کنند.

علی بابا اکنون در حال تغییر استراتژیک به تمرکز اصلی خود در کسب و کارهای آنلاین، یعنی تجارت الکترونیک و رایانش ابری است. این حرکت با توجه به افزایش شهاب‌ساختی رقیب اصلی آن PDD ضروری - و فوری است. PDD با پلت فرم معاملات خود Pinduoduo در چین و Temu برای کاربران خارج از کشور، به تسلط علی بابا در فضای تجارت الکترونیک چین نزدیک شده است.

ادی وو، مدیر اجرایی علی بابا در آخرین تماس درآمدی، گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که برای حفظ مزیت رقابتی خود، باید سرمایه‌گذاری خود را در قابلیت‌های اصلی افزایش دهیم و رویکرد تهاجمی‌تری نسبت به رقابت اتخاذ کنیم تا بتوانیم رشد کسب کنیم. واضح است که خرده فروشی جدید دیگر یکی از محرک های اصلی رشد این غول نیست.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است