متن خبر

اولین کرک در دیوار هوش مصنوعی انویدیا؟ متا قرار است در سال 2024 از تراشه‌های هوش مصنوعی خود در سرورهای خود استفاده کند – اما در حال حاضر همچنان از پردازنده‌های گرافیکی Nvidia H100 در دیتاسنترهای خود استفاده خواهد کرد.

اولین کرک در دیوار هوش مصنوعی انویدیا؟ متا قرار است در سال 2024 از تراشه‌های هوش مصنوعی خود در سرورهای خود استفاده کند – اما در حال حاضر همچنان از پردازنده‌های گرافیکی Nvidia H100 در دیتاسنترهای خود استفاده خواهد کرد.

شناسهٔ خبر: 449824 -




متا
(اعتبار تصویر: Unsplash)

بر اساس یک سند داخلی که رویترز مشاهده کرده است، Meta Platforms، شرکت مادر فیس بوک، قصد دارد تراشه های هوش مصنوعی طراحی شده سفارشی خود را با نام رمز Artemis در سال جاری در مراکز داده خود مستقر کند. این حرکت به طور بالقوه می تواند وابستگی متا به تراشه های H100 انویدیا را کاهش دهد و هزینه های فزاینده اجرای بارهای کاری هوش مصنوعی را کنترل کند.

متا میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرده است تا ظرفیت محاسباتی خود را برای محصولات هوش مصنوعی مولد پر انرژی که در سرویس هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ ادغام می کند، افزایش دهد. این شامل دستیابی به تراشه های تخصصی و پیکربندی مجدد مراکز داده برای جا دادن آنها است.

به گفته دیلن پاتل، بنیانگذار گروه تحقیقاتی سیلیکون SemiAnalysis، استقرار موفقیت آمیز تراشه متا به طور بالقوه می تواند صدها میلیون دلار در هزینه انرژی سالانه و میلیاردها دلار در هزینه خرید تراشه صرفه جویی کند.

در حال حاضر هنوز به Nvidia وابسته هستید

با وجود این حرکت به سمت خوداتکایی، متا در آینده قابل پیش‌بینی همچنان از پردازنده‌های گرافیکی H100 انویدیا در مراکز داده خود استفاده خواهد کرد. مدیرعامل مارک زاکربرگ اعلام کرده است که تا پایان سال جاری، این شرکت قصد دارد تقریباً 350000 پردازنده H100 در خدمت داشته باشد.

استقرار تراشه خود یک چرخش مثبت برای پروژه سیلیکون هوش مصنوعی متا در خانه است، پس از تصمیمی که در سال 2022 برای توقف اولین تکرار تراشه به نفع پردازنده‌های گرافیکی انویدیا گرفته شد.

تراشه جدید، Artemis، مانند سلف خود، برای استنتاج هوش مصنوعی طراحی شده است، که شامل استفاده از الگوریتم‌هایی برای قضاوت رتبه‌بندی و ایجاد پاسخ به درخواست‌های کاربر است.

یکی از سخنگویان متا گفت: «ما شتاب‌دهنده‌های توسعه‌یافته داخلی ما را می‌بینیم که در ارائه ترکیبی بهینه از عملکرد و کارایی در بارهای کاری خاص متا، بسیار مکمل GPUهای تجاری موجود هستند.

در حالی که اقدام متا برای کاهش وابستگی خود به پردازنده های انویدیا می تواند نشان دهنده اولین شکاف در دیوار هوش مصنوعی انویدیا باشد، واضح است که در حال حاضر، پردازنده های گرافیکی انویدیا همچنان نقش مهمی در زیرساخت هوش مصنوعی متا ایفا خواهند کرد.

بیشتر از TechRadar Pro

وین ویلیامز یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که درباره کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است