متن خبر

۴ مرحله برای حذف بدافزار از رایانه شما

۴ مرحله برای حذف بدافزار از رایانه شما

شناسهٔ خبر: 440375 -




این سناریو را تصور کنید: رایانه شما کندتر از حد معمول کار می کند یا سیستم عامل خطاهای تصادفی را نشان می دهد. ممکن است این اتفاق بیفتد که مرورگر وب شما یخ بزند و در تلاش برای خلاص شدن از شر تبلیغات عجیب و غریب باشد. حتی ممکن است نتوانید به اسناد خود دسترسی پیدا کنید. در نتیجه، احتمالاً از یک عفونت دیجیتال رنج می برید که از استفاده منظم از رایانه شما جلوگیری می کند. علاوه بر این، احتمالاً داده‌ها، فایل‌ها و شاید چیز دیگری را در معرض خطر قرار می‌دهد. به عنوان مثال، رمز عبور و دسترسی به بانکداری دیجیتال. بهتر است بتوانید گزینه هایی برای حذف بدافزار داشته باشید.

ویروس‌ها، کرم‌ها، تروجان‌ها و سایر نمونه‌های مخرب رایانه‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای را زیر پا می‌گذارند. اخیراً ما از معرفی بدافزارهای همه نوع و برای همه پلتفرم ها رنج می بریم. علاوه بر سرقت اطلاعات، جاسوسی سایبری و تجاوز به حریم خصوصی. همچنین کمپین های اطلاعات نادرست افزایش یافته است که در نهایت یک خطر آنلاین ایجاد می کند. همه اینها کاربران و شرکت ها را مجبور می کند تا اقدامات پیشگیرانه ای برای کنترل آنها انجام دهند.

حوادث مهم امنیت سایبری این واقعیت را برجسته می کند که تهدیدات دیجیتالی هر روز خطرناک تر می شوند. در واقع، آنها همچنان در تعداد و در پیچیدگی پیشرفت های خود افزایش می یابند. علاوه بر این، با ادامه گفت ن میلیاردها دستگاه متصل به صنعت، وضعیت بهبود نخواهد یافت. همچنین این خبر خوبی نیست که پدیده‌هایی مانند BYOD و کارهای ترکیبی که در پی این همه‌گیری باقی می‌مانند، تعداد دستگاه‌های آسیب‌پذیر را افزایش می‌دهند.

چگونه بدافزار را از کامپیوتر خود حذف کنیم

مطمئناً پیشگیری اولین و مهمترین خط دفاعی است. با این حال، همیشه نمی توان از عفونت در امان ماند. علاوه بر این، هر کاربری در مقطعی با بدافزار دچار مشکل می شود. حتی اگر راه حل امنیتی خود به شما هشدار داده نشده باشد. اگر رایانه شخصی شما هر یک از علائم را داشت، وقت آن است که فوراً اقدام کنید. همانطور که در زیر توضیح داده شده است به این ۴ مرحله ملموس نگاه کنید.

تلاش برای ذخیره فایل ها

نسخه های پشتیبان بزرگترین نجات دهنده برای مقابله با هر نوع ویروس کامپیوتری هستند. گاهی اوقات حتی با برخی از آنها مانند باج افزار تنها راه حل هستند. اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید، می توانید اسناد، عکس ها، فیلم ها را ذخیره کنید. علاوه بر هر نوع اطلاعات شخصی یا حرفه ای دیگری که حتی در صورت آلوده بودن نمی توانید از دست بدهید. پس از آن، می توانید سعی کنید آنها را بعداً در یک سیستم تمیز بازیابی کنید.

این گروه شامل سخت‌ترین‌هایی است که توسط باج‌افزار فوق‌الذکر آلوده می‌شوند. به یاد داشته باشید که اینها معمولاً شامل فایل های رمزگذاری شده هستند. پس ، هنگامی که ابزارهای رمزگشایی منتشر می شوند، می توانید آنها را بازیابی کنید. البته هدف فقط کپی کردن فایل ها در یک درایو خارجی کنترل شده است. مطمئناً ما نباید هیچ یک از این فایل ها را تا زمانی که پاک نشده اند اجرا کنیم زیرا می توانند رایانه های دیگر را آلوده کنند.

برای تهیه این کپی ها می توانیم از چند روش استفاده کنیم. اگر از ویندوز استفاده می کنید، یک حالت امن دارد که به آن Safe Mode یا Advanced Boot نیز می گویند. در این حالت، فقط ابتدایی ترین درایورها و خدمات را بارگیری می کند. علاوه بر این، برای یافتن و حل مشکلات سیستم عاملی که رفع آنها در بوت استاندارد امکان پذیر نیست، مفید است. این به این دلیل است که معمولاً کدهای مخرب در اینجا بارگذاری می شوند.

کامپیوتر را ضد عفونی کنید

هنگامی که سعی کردیم فایل های ضروری خود را ایمن کنیم، زمان شروع ضدعفونی است. با این حال، باید توجه داشت که بسته به بدافزار مورد نظر، همیشه این امکان وجود ندارد. مواقعی وجود دارد که چاره ای جز نصب تمیز کل سیستم و برنامه ها وجود نخواهد داشت.

در موارد مشکوک، بهترین گزینه برای حذف بدافزار از رایانه شخصی استفاده از دیسک های تخصصی نجات آنتی ویروس است. این یک وسیله موثر است. در واقع، اکثریت بزرگی از بدافزارها در حافظه بارگذاری/مخفی می‌شوند و پس از بوت شدن سیستم‌عامل، شناسایی/حذف آن را پیچیده می‌کند.

عملکرد آن ساده است، فقط کامپیوتر را با رسانه باج افزار ایجاد شده بوت کنید. همه امضای ویروس را به روز می کنند. سپس، برنامه شروع به اسکن و ضدعفونی کردن بدافزار می کند. از کاوشگر فایل Live CD نیز می توانیم به درایوی که سیستم اصلی در آن نصب شده است دسترسی پیدا کنیم. اگر بخواهیم فایلی را حذف کنیم مفید است. همچنین، می‌توانیم مستقیماً کپی‌های امنیتی را که در بخش قبلی فایل‌های ضروری دیدیم، ایجاد کنیم.

بازیابی سیستم

اگر پاکسازی بدافزار مؤثر بود، دیسک نجات را بردارید و سعی کنید کامپیوتر را طبق معمول بوت کنید. در صورت امکان، بهترین راه حل امنیتی موجود را نصب کنید. سپس دوباره آن را از نظر ویروس تحلیل کنید. همچنین مجموعه خوبی از راه حل های رایگان یا تجاری بسیار جامع در اینجا وجود دارد. اگر سیستم به طور معمول بوت می شود، تحلیل کنید که آیا همه برنامه هایی که نصب کرده اید به درستی کار می کنند یا خیر. همچنین رانندگان و رانندگان. حتی اگر سیستم عامل تمیز و کار کند، ممکن است آسیب ببیند.

ممکن است اتفاق بیفتد که با وجود تلاش های فوق نتوانسته ایم عفونت را از بین ببریم. در نتیجه تنها کاری که باید انجام دهید نصب مجدد سیستم عامل است. این امکان وجود دارد که ما یک پارتیشن بازیابی یا دیسک های سیستم داشته باشیم. مانند مواردی که برخی از سازندگان در تجهیزات جدید خود ارائه می دهند. در چنین حالتی، اولین چیزی است که برای بازگرداندن تجهیزات به حالت کارخانه استفاده می شود.

ما قادر خواهیم بود با استفاده از همان ابزار سیستم عامل، سیستم عامل را به تنظیمات کارخانه بازگردانیم. همچنین گزینه خوبی برای استفاده از نقاط بازیابی است. اینها جایگزین ساده دیگری برای استفاده از پشتیبان گیری یا نصب تازه هستند. اگر هیچ یک از موارد فوق کار نکرد، زمان آن رسیده است که کل سیستم را به طور تمیز نصب کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، ما پارتیشن را فرمت می کنیم تا مطمئن شویم که کامپیوتر عاری از ویروس است.

بازیابی فایل ها

در نهایت می توانید اطلاعات و برنامه های خود را بازیابی کنید. با این حال، بسیار توصیه می شود که فایل های داده ای را که قبلاً از آنها نسخه پشتیبان تهیه کرده اید، به طور کامل اسکن و ضدعفونی کنید. قبل از کپی کردن آنها در رایانه، مطمئن شوید که آنها تمیز هستند. در واقع، آنها می توانند علت عفونت باشند و ممکن است مجبور شوید کل روند را دوباره تکرار کنید. این شامل تجدید نظر در واحدهای USB خارجی، یکی دیگر از روش های متداول استتار ویروس است.

از آسیب بیشتر جلوگیری می کند

اکنون پارتیشن سیستم تمیز است. با این حال، ما باید بقیه پارتیشن ها و کل شبکه محلی را نیز تحلیل کنیم. در واقع، ویروس می توانست از این طریق وارد شود و کامپیوتر را دوباره آلوده کند. می توانید این را با دیسک های نجاتی که قبلا ایجاد شده اند تحلیل کنید. علاوه بر این، می توانید با یک راه حل امنیتی نصب شده روی رایانه نیز امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که امروزه تمیز نگه داشتن رایانه شخصی بدون هیچ گونه حفاظت اضافی دشوار است. اگر از ویندوز استفاده می کنید، توصیه می شود حداقل از Defender مایکروسافت استفاده کنید که به طور پیش فرض نصب شده است.

همچنین توصیه می شود رمزهای عبور را تغییر دهید. بخش خوبی از بدافزارهای فعلی با هدف به دست آوردن رمزهای عبور دسترسی، رایانه ها را آلوده می کنند. بعید نیست که آنها در دست اشخاص ثالث باشند، حتی اگر سیستم شما تمیز باشد. پس ، پس از عفونت، به شدت توصیه می شود آنها را تغییر دهید. به ویژه، آنهایی که محلی برای احراز هویت در سیستم عامل به کسانی که در خدمات اینترنت استفاده می شود. به خصوص خدمات مالی یا تجارت الکترونیک. یک راه عالی برای حذف بدافزار

در نهایت مراقب امنیت سایبری خود باشید

اصرار بر پیشگیری به عنوان اولین و اصلی ترین خط دفاعی. با توجه به این موضوع، لازم است در وب سایت هایی که مرور می کنیم، احتیاط لازم را رعایت کنیم. همچنین باید برنامه هایی را که نصب می کنیم تحلیل کنیم. حتی دریافت ایمیل ها و پیوست ها. به همین ترتیب باید دانلودها یا استفاده از شبکه های اجتماعی را تحلیل کنیم. باید نگاهی به آپدیت ضروری سیستم عامل و اپلیکیشن ها یا استفاده از یک راهکار امنیتی خوب داشت.

ما از شما قصد داریم در مورد باج افزار و فیشینگ بسیار مراقب باشید. آنها بدون شک دو مورد استفاده ترین و خطرناک ترین نوع حمله در سطح کامپیوتر مشتری هستند. بیشتر عفونت ها به این دلیل رخ می دهند که کاربر یک برنامه یا برنامه مخرب را باز می کند. به یاد داشته باشیم که می تواند از هر منبعی باشد. به خصوص موارد معمولی مانند مرورگر وب (نمایش ابزارهای تبلیغاتی مزاحم، هدایت مجدد به یک وب سایت مخرب ...). همچنین قابل قبول است که ایمیلی که به جای ضمیمه شدن، حاوی پیوندی به مگا، گوگل درایو یا دراپ باکس باشد که منجر به بدافزار یا سرویس‌های پیام‌رسانی در مورد حملات تلفن همراه می‌شود که به طور فزاینده‌ای گسترش می‌یابد.

ویژگی مشترک همه باج افزارها این است که عملکرد رایانه ها را مسدود می کنند. برای انجام این کار، آنها فایل‌هایی را با رمزگذاری قوی تصاحب می‌کنند و از سازمان، شرکت یا کاربر برای انتشار آنها باج می‌خواهند. مشکل بزرگ این است که پس از آلوده شدن، هیچ راه حلی وجود ندارد مگر اینکه آن نوع خاص رمزگشایی شده باشد. بدترین چیز این است که این اتفاق معمولاً سال ها طول می کشد و بازیابی فایل ها پیچیده است. مشاهده ترکیب آن با حملات فیشینگ معمول است. این دومین تهدید بزرگ است که باید احتیاط زیادی برای آن به کار برد. بسیار خوب، پس ما چند راه برای حذف بدافزار دیده ایم.

خبرکاو

برچسب‌ها

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است