متن خبر

گزارش زیست محیطی گوگل به وضوح از هزینه انرژی واقعی هوش مصنوعی جلوگیری می کند

گزارش زیست محیطی گوگل به وضوح از هزینه انرژی واقعی هوش مصنوعی جلوگیری می کند

شناسهٔ خبر: 614566 -




گوگل گزارش زیست محیطی 2024 خود را منتشر کرد ، سندی بیش از 80 صفحه که تمام تلاش های این شرکت عظیم را برای اعمال فناوری در مسائل زیست محیطی و کاهش مشارکت های خود شرح می دهد. اما این سوال که هوش مصنوعی چقدر انرژی مصرف می‌کند کاملاً طفره می‌رود – شاید به این دلیل که پاسخ این است که «بیشتر از آن چیزی که ما می‌خواهیم بگوییم».

شما می توانید گزارش کامل را در اینجا (PDF) بخوانید و صادقانه بگویم که مطالب جالب زیادی در آن وجود دارد. به راحتی می توان فراموش کرد که شرکتی به بزرگی گوگل چند بشقاب در حال چرخش است و کارهای واقعاً قابل توجهی در اینجا وجود دارد.

به عنوان مثال، این شرکت در حال کار بر روی یک برنامه پر کردن آب است که به موجب آن امیدوار است آب مصرفی در تاسیسات و عملیات خود را جبران کند و در نهایت یک مثبت خالص ایجاد کند. این کار با شناسایی و تامین مالی احیای حوضه، مدیریت آبیاری و کارهای دیگر در آن منطقه انجام می‌شود و ده‌ها پروژه از این دست در سراسر جهان حداقل تا حدی توسط گوگل تامین مالی می‌شوند. این به 18٪ از مصرف آب خود رسیده است (با هر تعریفی که از آن کلمه در اینجا استفاده می شود) به این ترتیب و هر سال بهبود می یابد.

این شرکت همچنین مراقب فواید بالقوه هوش مصنوعی در آب و هوا است، مواردی مانند بهینه سازی سیستم های آبیاری، ایجاد مسیرهای کم مصرف تر برای خودروها و قایق ها و پیش بینی سیل. ما تعدادی از این موارد را قبلاً در پوشش هوش مصنوعی خود برجسته کرده‌ایم، و در واقع می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها بسیار مفید باشند. گوگل مجبور نیست این کارها را انجام دهد و بسیاری از شرکت های بزرگ این کار را انجام نمی دهند. پس اعتبار در جایی که اعتبار است.

اما سپس به بخش "مدیریت مسئولانه مصرف منابع هوش مصنوعی" می رسیم. اینجا گوگل با اطمینان از هر آمار و تخمینی که تا به حال شده، ناگهان دستش را باز می کند و شانه بالا می اندازد. هوش مصنوعی چقدر انرژی مصرف می کند؟ آیا واقعاً کسی می تواند مطمئن باشد؟

با این حال، باید بد باشد زیرا اولین کاری که این شرکت انجام می‌دهد این است که کل بازار انرژی مرکز داده را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد، و او میگوید که این تنها 1.3 درصد از مصرف انرژی جهانی است و میزان انرژی استفاده‌شده توسط Google تنها حداکثر 10 درصد آن است - پس فقط 0.1 است. بر اساس این گزارش، درصد کل انرژی موجود در جهان انرژی سرورهای آن را تامین می کند. یک چیز کوچک!

شایان ذکر است، در سال 2021، تصمیم گرفت که می‌خواهد تا سال 2030 به انتشار خالص صفر برسد، اگرچه این شرکت اذعان می‌کند که «عدم قطعیت» زیادی وجود دارد، همانطور که می‌خواهد نامش را بگذارد، در مورد چگونگی وقوع این اتفاق. به خصوص به این دلیل که انتشار آن از سال 2020 هر سال افزایش یافته است.

در سال 2023، مجموع انتشار گازهای گلخانه ای (گازهای گلخانه ای) ما 14.3 میلیون tCO 2 e بود که نشان دهنده افزایش 13 درصدی نسبت به سال گذشته و افزایش 48 درصدی نسبت به سال پایه هدف 2019 است. این نتیجه در درجه اول به دلیل افزایش مصرف انرژی مرکز داده و انتشار زنجیره تامین بود. همانطور که هوش مصنوعی را در محصولات خود ادغام می کنیم، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ممکن است به دلیل افزایش تقاضای انرژی ناشی از شدت بیشتر محاسبات هوش مصنوعی و انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با افزایش مورد انتظار در سرمایه گذاری زیرساخت فنی ما چالش برانگیز باشد.

(تاکید من در این و نقل قول زیر.)

اعتبار تصویر: گوگل

با این حال، رشد هوش مصنوعی در میان عدم قطعیت های ذکر شده گم شده است. گوگل بهانه زیر را برای اینکه چرا این شرکت در مورد سهم بارهای کاری هوش مصنوعی در صورتحساب کلی انرژی مرکز داده خود مشخص نیست، دارد:

پیش‌بینی تأثیرات زیست‌محیطی هوش مصنوعی در آینده پیچیده و در حال تحول است و روندهای تاریخی ما احتمالاً مسیر آینده هوش مصنوعی را به طور کامل نشان نمی‌دهند. از آنجایی که ما عمیقاً هوش مصنوعی را در مجموعه محصولات خود ادغام می کنیم، تمایز بین هوش مصنوعی و سایر بارهای کاری معنادار نخواهد بود. پس ، ما روی معیارهای کل مرکز داده تمرکز می کنیم، زیرا آنها شامل مصرف کلی منابع (و در نتیجه، تأثیر زیست محیطی) هوش مصنوعی می شوند.

"پیچیده و در حال تکامل"؛ "روندها احتمالاً به طور کامل تسخیر نمی شوند"؛ "تمایز ... معنی دار نخواهد بود": این نوع زبانی است که وقتی کسی چیزی می داند اما واقعاً ترجیح می دهد به شما نگوید استفاده می شود.

آیا واقعاً کسی بر این باور است که گوگل نمی داند که آموزش و استنباط هوش مصنوعی چقدر به هزینه های انرژی آن اضافه کرده است؟ آیا توانایی تجزیه و تحلیل این ارقام به این صورت دقیقاً بخشی از صلاحیت اصلی شرکت در رایانش ابری و مدیریت مرکز داده نیست؟ تمام این اظهارات دیگر در مورد اینکه واحدهای سرور AI سفارشی خود چقدر کارآمد هستند، چگونه تمام این کارها را انجام می دهد تا انرژی مورد نیاز برای آموزش یک مدل هوش مصنوعی را تا 100 برابر کاهش دهد و غیره دارد.

من شک ندارم که تلاش‌های سبز زیادی در گوگل در حال انجام است و شما می‌توانید همه آنها را در گزارش بخوانید. اما مهم است که آنچه را که ظاهراً از آن امتناع می ورزد برجسته کنیم: هزینه انرژی عظیم و رو به رشد سیستم های هوش مصنوعی. این شرکت ممکن است محرک اصلی گرمایش جهانی نباشد، اما علیرغم پتانسیلی که دارد، به نظر نمی‌رسد گوگل هنوز در وضعیت مثبتی قرار ندارد.

گوگل هر انگیزه ای برای کم اهمیت جلوه دادن و مبهم کردن این ارقام دارد، که حتی در حالت کاهش یافته و بسیار کارآمد، به سختی می تواند خوب باشد. قبل از اینکه متوجه شویم در گزارش 2025 بدتر می شوند، مطمئناً از گوگل قصد داریم که دقیق تر شود.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است