متن خبر

کپسول فضانوردی استارلاینر بوئینگ در مسیر ایستگاه فضایی بین‌المللی است 

کپسول فضانوردی استارلاینر بوئینگ در مسیر ایستگاه فضایی بین‌المللی است 

شناسهٔ خبر: 505701 -




فضاپیمای استارلاینر بوئینگ رسماً در راه ایستگاه فضایی بین‌المللی است و اولین بار تاریخی برای برنامه حمل و نقل فضانوردان با تاخیر طولانی است. در داخل فضاپیما دو فضانورد ناسا - کهنه سربازان پرواز فضایی بوچ ویلمور و سونی ویلیامز - قرار دارند که قرار است روز پنجشنبه به ایستگاه برسند.

این فضاپیما در ساعت 10:55 صبح به وقت شرقی از مرکز فضایی کندی ناسا با موشک Atlas V از United Launch Alliance (یک سرمایه گذاری مشترک بوئینگ و لاکهید مارتین) بلند شد. این پرتاب پس از یک رشته تاخیر انجام شد که ماموریت را نزدیک به یک ماه به عقب انداخت، ابتدا به دلیل مشکلات موشک اطلس و بعداً به دلیل مشکل در یکی از سه رایانه زمینی مسئول شمارش معکوس پرتاب.

اگرچه نقاط عطف بیشتری وجود دارد که استارلاینر قبل از اینکه بوئینگ و ناسا بتوانند این مأموریت را موفقیت آمیز بنامند - لنگر انداختن به ایستگاه فضایی بین‌المللی و در نهایت بازگرداندن فضانوردان به زمین - باید به آن دست پیدا کند - این هنوز یک جهش تاریخی به جلو برای برنامه حمل و نقل فضانوردان غول فضایی است که مدت‌هاست به تأخیر افتاده است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، بوئینگ دومین تامین کننده حمل و نقل فضانوردان ناسا خواهد شد و به اسپیس ایکس ایلان ماسک خواهد پیوست. هر دو شرکت یک دهه پیش قراردادهای چند میلیارد دلاری ناسا برای توسعه خدمات تاکسی خدمه دار دریافت کردند، اما برنامه بوئینگ با تأخیرهای فنی مواجه شده است که بیش از 1.5 میلیارد دلار بیش از بودجه این شرکت را کاهش داده است. بوئینگ در می 2022 یک ماموریت بدون خدمه به ایستگاه فضایی بین المللی را با موفقیت انجام داد، اما این اولین بار است که این فضاپیما انسان را حمل می کند.

در حالی که بوئینگ با مشکلاتی روبرو بوده است، اسپیس ایکس اوج گرفته است: اسپیس ایکس با استفاده از کپسول Crew Dragon خود، از سال 2020 حمل و نقل فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی و از ایستگاه فضایی بین‌المللی فراهم می‌کند.

ویلمور و ویلیامز سفری حدود 26 ساعته به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند داشت و پیش‌بینی می‌شود که در حدود ساعت 12:15 بعدازظهر پنجشنبه به وقت شرقی EST برسند. در طول سفر خود، آنها تعداد انگشت شماری از اهداف آزمایش پرواز را برای پشتیبانی از گواهی Strainer برای ماموریت های منظم انجام می دهند. آنها باید عملکرد تجهیزات خدمه را از قبل از پرتاب تا صعود نشان دهند و عملکرد نیروی رانش Starliner را ارزیابی کنند، سیستم های ناوبری را آزمایش کنند، تحلیل های ارتباطی را انجام دهند و سیستم های پشتیبانی زندگی را ارزیابی کنند.

بوچ ویلمور و سونی ویلیامز فضانوردان ناسا. اعتبار تصویر: Miguel J. Rodriguez Carrillo / AFP

حتی پس از اینکه استارلاینر به طور مستقل به ایستگاه متصل شد و خدمه در ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار گرفتند، دو فضانورد ارزیابی‌های بیشتری از عملکرد فضاپیما انجام خواهند داد، از جمله تعیین اینکه آیا می‌تواند به عنوان "پناهگاه امن" برای فضانوردان در صورت بروز مشکل عمل کند یا خیر. روی ایستگاه فضایی

ویلمور و ویلیامز حدود یک هفته قبل از سوار شدن مجدد به فضاپیما در ایستگاه خواهند ماند. پس از تنها شش ساعت، پیش بینی می شود استارلاینر زیر چتر نجات و با کمک کیسه هوا در جایی در جنوب غربی ایالات متحده فرود بیاید.

این آخرین گام مهم قبل از اینکه استارلاینر بتواند به عنوان یک سیستم خدمه عملیاتی تایید شود، است و انتظار داریم که اولین ماموریت استارلاینر در سال 2025 راه اندازی شود.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است