کمپانیها چگونه ما را به یک محصول تبدیل کردهاند؟
استفاده از شبکههای اجتماعی و پیامرسانها رایگان است. تماشای ویدیو در یوتوب و آپارات نیز همینطور. حتی بازدید بسیاری از وبسایتها نیز بهسادگی و بدون پرداخت هزینه انجام میشود. دیوایسها و گجتهایی که خریداری میکنیم بهسادگی خراب میشوند و هزینه تعمیرات بالایی دارند. ما بهعنوان کاربر این موارد را پذیرفتهایم اما یک چیز را فراموش کردهایم. اگر محصولی رایگان است، محصول شمایید.
تماشای ویدیو در یوتوب دیجیاتو
تماشای ویدیو در آپارات دیجیاتو
اگر نگاهی به قیمت تعمیرات قطعات مختلف آیفون بیاندازید، متوجه میشوید که شرکت اپل چه سودی از سهلانگاری شما میبرد. تقریباً اگر بخواهید یک آیفون پرو مکس که نمایشگر، پنل پشتی، دوربین، و باتری آن از رده خارج شده باشد را تعمیر کنید، معادل ۱۳۰۰ دلار باید هزینه کنید. یعنی ۱۰۰ دلار بیشتر از قیمت یک آیفون نو. درنتیجه تصمیم میگیرید که بهکل یک آیفون جدید خریداری کنید و آیفون شکسته خود را نیز به اپل تحویل دهید. اپل از قطعات قابل استفاده آیفون نابودشده شما مجدد در تعمیر آیفونهای دیگر استفاده کرده و دوبار سود خواهد برد.
کمپانیهای دیگری نظیر گوگل و متا در ازای استفاده شما از سرویسهای خود، دادههای شما را جمعآوری کرده و آن را با قیمتهای گزاف به شرکتهای تبلیغاتی میفروشند. برای همین است که شرکتی مانند گوگل همانند چشم دوم شما در تمامی فعالیتهای آنلاین و غیر آنلاین شما حضور دارد. درنهایت به این جمله میرسیم که شرکتها چگونه از من و شما به عنوان محصول اصلی استفاده کرده و به درآمدهای نجومی میرسند. اگر محصولی رایگان است، شما محصولید.
خبرکاو
ارسال نظر