متن خبر

کاوشگر چینی چانگ‌ای-6 با اولین نمونه از بخش دوردست ماه به زمین بازگشت

کاوشگر چینی چانگ‌ای-6 با اولین نمونه از بخش دوردست ماه به زمین بازگشت

شناسهٔ خبر: 602982 -




تقریباً بیست روز قبل فرودگر ماه چانگ‌ای-6 چین روی بخش دوردست ماه فرود آمد تا نمونه‌برداری کند. اکنون اولین نمونه خاک از سمت دوردست ماه به زمین رسیده است.

براساس گزارش واشنگتن‌پست، سه هفته پس از بلند شدن فضاپیمای چانگ‌ای-6 به‌سمت بخش دورتر ماه، اکنون کپسولی حاوی اولین نمونه‌های خاک ماه در دشت‌های مغولستانِ داخلی به زمین رسیده است. انتظار داریم که این محموله ارزشمند به دانشمندان کمک کند قسمت‌های ناآشنای سمت دیگر ماه را بهتر درک و احتمالاً تاریخ اولیه این قمر و زمین را آشکار کنند. همچنین این دستاورد، نقطه عطف مهمی در رقابت‌های فضایی جهان به شمار می‌رود.

اولین نمونه از بخش دوردست ماه

چانگ‌ای-6 در 2 ژوئن (13 خردادماه) سمت دورتر ماه فرود آمد. یکی از مسائل دشوار مأموریت این بود که سیگنال‌های رادیویی به آن نقطه از ماه نمی‌رسد. برای رفع این مشکل، چانگ‌ای-6 از دو ماهواره قمری بهره برد که چین قبلاً برای تسهیل ارتباط بین زمین و کاوشگرها به فضا پرتاب کرده بود.

چانگ‌ای-6 پس از فرود در حوضه آیتکن در قطب جنوب ماه، از بازوی رباتیک و ابزار حفاری خود برای نمونه‌برداری از خاک و سنگ ماه استفاده کرد.

حوضه آیتکن دهانه‌ برخوردی عظیمی است که احتمالاً حدود 4.26 میلیارد سال پیش شکل گرفته است. در مقایسه با بخش پیدا و هموارتر ماه، سمت دور آن مملو از دهانه‌هایی است که بر اثر برخوردهای باستانی به وجود آمده‌اند. چگونگی شکل‌گیری این دهانه‌ها و موادی که در آن‌ها نهفته است، از سؤالات مهم محققان به حساب می‌آیند.

چین قصد دارد فضاپیمای چانگ‌ای-7 را سال 2026 به قطب جنوب ماه بفرستد تا آب و سایر منابع لازم برای مأموریت‌های طولانی‌مدت روی ماه را کاوش کند. از سوی دیگر، ناسا نیز می‌خواهد در همین سال فضانوردانش را در مأموریت آرتمیس 3 به منطقه قطب جنوب ماه بفرستد.

خبرکاو

برچسب‌ها

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است