متن خبر

کاهش 9 درصدی ارزش تسلا پس از معرفی Cybercab؛ سهامداران همچنان ناراضی هستند

کاهش 9 درصدی ارزش تسلا پس از معرفی Cybercab؛ سهامداران همچنان ناراضی هستند

شناسهٔ خبر: 783407 -




ایلان ماسک در رویداد «We, Robot» این شرکت که با حضور ربات‌های انسان‌نمای اپتیموس برگزار شد، از پروژه روبوتاکسی خود با نام Cybercab رونمایی کرد و همچنین یک ون مسافربری به سبک قطارهای قدیمی با نام Robovan را نیز معرفی کرد. هرچند همه‌چیز بسیار خوب به‌نظر می‌رسید، اما برخی سهامداران خواستار ارائه جزئیات بیشتری درباره برنامه‌های تسلا و ایلان ماسک شده‌اند. همین موضوع باعث شد تا سهام غول سازنده خودروهای برقی حدود 9 درصد کاهش پیدا کند و نزدیک به 68 میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت را از بین ببرد.

براساس گزارش رویترز، ایلان ماسک دیروز در هنگام نمایش نمونه اولیه Cybercab وعده داد که خودروهای محبوب تسلا مدل 3 و مدل Y این شرکت می‌توانند از سال آینده در کالیفرنیا و تگزاس بدون نیاز به نظارت راننده رانندگی کنند.

تسلا Cybercab
تسلا Cybercab

او همچنین بيان کرد که ساخت Cybercab کاملاً خودران از سال 2026 با قیمت کمتر از 30 هزار دلار آغاز خواهد شد و روبوون را به نمایش گذاشت که می‌تواند 20 نفر را در اطراف شهر جابه‌جا کند. محصولاتی که به گفته ایلان ماسک، با «تبدیل پارکینگ‌ها به پارک» فضای شهری را تغییر خواهند داد.

ماسک حتی در ادامه وعده‌های خود بيان کرد که ربات‌های انسان‌نمای اپیتموس تسلا در نهایت با قیمت 20 تا 30 هزار دلار به فروش خواهند رسد و از نظر او، «بزرگ‌ترین محصول تاریخ خواهند بود».

از انتقاد سهامداران تسلا تا کاهش سهام شرکت

رویترز در ادامه نظر چند سهامدار تسلا را پرسیده است. «راس گربر»، مدیرعامل شرکت مدیریت ثروت و سرمایه‌گذاری Gerber Kawasaki او میگوید :

«دیدگاه ماسک را دوست داشتم، اما یک نفر باید آن را عملی کند. درحال‌حاضر، برای 24 ماه آینده، تسلا باید به فروش خودروهای الکتریکی ادامه بدهد. جرا روی آن تمرکزی نداریم؟»

گربر او میگوید که هرچند نمایش محصولاتی مانند Cybercab و Robovan خوشحال‌کننده بوده، اما او امیدوار بوده تا یک محصول سنتی‌تر و ارزان‌تر نیز معرفی شود که تسلا بتواند آن را در آینده نزدیک به فروش برساند.

«رامش پولا»، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت Creative Planning که دیگر سهامدار تسلا است نیز او میگوید که تحت‌تأثیر نمایش اخیر قرار گرفته است، اما خواستار «توضیحات بیشتری در مورد برنامه‌های آینده ماسک و اینکه چگونه می‌خواهد از هوش مصنوعی و ربات‌های جدید درآمد داشته باشد» شده است.

ون تسلا
تسلا Robovan

او همچنین پیش‌بینی‌کرده که طی یک سال آینده، رگولاتوری‌ها برای برنامه‌های ماسک در زمینه استفاده از سیستم خودران بدون نظارت یک «مانع بزرگ» خواهند بود.

CNBC هم در گزارش مشابهی او میگوید که تحلیلگران «مورگان استنلی» گفته‌اند که ماسک در طول این رویداد نتوانسته به‌درستی ادعا کند که تسلا یک شرکت هوش مصنوعی است. آ‌ن‌ها می‎‌گویند که ماسک هیچ جزئیاتی در مورد بهبود سیستم خودران ارائه نکرده است یا در مورد برنامه‌های شایعه‌شده همکاری بین تسلا و xAI، شرکت هوش مصنوعی ماسک، اطلاعاتی نداده است.

تمام این موارد باعث شد تا سهام تسلا در بازار بورس با افت حدود 9 درصدی با قیمت 217.80 دلار معامله شود، یعنی در طول سال جاری 12 درصد و طی یک سال گذشته به‌اندازه 17 درصد کاهش یافته است. این افت جدید موجب کاهش نزدیک به 68 میلیارد دلاری ارزش بازار تسلا شده است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است