متن خبر

کاربران Bluesky و Mastodon در حال دعوا هستند که می تواند نسل بعدی رسانه های اجتماعی را شکل دهد

کاربران Bluesky و Mastodon در حال دعوا هستند که می تواند نسل بعدی رسانه های اجتماعی را شکل دهد

شناسهٔ خبر: 450743 -




مردم Bluesky و Mastodon در حال دعوا هستند که چگونه بین دو شبکه اجتماعی غیرمتمرکز پل ارتباطی برقرار کنند و اینکه آیا اصلاً باید یک پل وجود داشته باشد یا خیر. در پشت کامنت‌های گیتی‌هاب، این تضادهای کدگذاری بی‌اهمیت نیستند – در واقع، می‌توانند آینده اینترنت را شکل دهند.

Mastodon معتبرترین برنامه اجتماعی غیرمتمرکز تا به امروز است. سال گذشته، زمانی که مردم به دنبال جایگزینی برای توییتر ایلان ماسک بودند، اندازه ماستودون افزایش یافت و اکنون به 8.7 میلیون کاربر رسیده است. سپس Bluesky هفته گذشته در معرض دید عموم قرار گرفت و در عرض چند روز 1.5 میلیون کاربر اضافه کرد و تعداد کاربران خود را به 4.8 میلیون رساند.

Bluesky در آستانه فدرال کردن پروتکل AT خود است، به این معنی که هر کسی می تواند یک سرور راه اندازی کند و شبکه اجتماعی خود را با استفاده از نرم افزار منبع باز ایجاد کند. هر سرور منفرد قادر به برقراری ارتباط با سایرین خواهد بود و کاربر باید فقط یک حساب در تمام شبکه های اجتماعی مختلف در پروتکل داشته باشد. اما Mastodon از پروتکل متفاوتی به نام ActivityPub استفاده می کند، به این معنی که کاربران Bluesky و Mastodon نمی توانند به صورت بومی با هم تعامل داشته باشند.

به نظر می رسد، برخی از کاربران Mastodon آن را دوست دارند.

رایان بارت، توسعه‌دهنده نرم‌افزار، زمانی که تصمیم گرفت پروتکل AT و ActivityPub را با پلی به نام Bridgy Fed متصل کند، به این موضوع پی برد.

این تضاد به فرهنگ وبلاگ نویسی در اوایل دهه 2000 بازمی گردد، زمانی که مردم نگران ایندکس شدن افکار و احساسات درونی خود در گوگل بودند. این وبلاگ‌نویسان می‌خواستند پست‌هایشان عمومی باشد، تا بتوانند با افراد همفکر در پلتفرم‌هایی مانند LiveJournal، جوامعی تشکیل دهند، اما نمی‌خواستند تفکرات صمیمی‌شان به طور تصادفی به دست افراد نادرستی بیفتد.

Barrett هیچ وابستگی به Mastodon یا Bluesky ندارد، اما از آنجایی که پروتکل‌ها منبع باز هستند، هر توسعه‌دهنده شخص ثالثی می‌تواند روی کد موجود ایجاد کند. با نزدیک شدن به فدراسیون Bluesky، برخی از کاربران Mastodon به پروژه بارت پی بردند و به شدت انتقاد کردند.

بارت برنامه ریزی کرد که پل را به طور پیش فرض انصراف دهد، به این معنی که پست های عمومی Mastodon می توانند بدون اطلاع نویسنده در Bluesky نمایش داده شوند و بالعکس. در چیزی که یکی از کاربران Bluesky آن را «خنده‌دارترین صفحه مشکل github که تا به حال دیده‌ام» نامید، بحث‌های داغی در مورد پیش‌فرض انصراف وجود داشت که - مانند هر استدلال اینترنتی خوب - شامل تهدیدات قانونی بی‌اساس و به حملات شخصی عجیب و غریب تبدیل شد.

بارت در 12 سال گذشته روی پروژه هایی مانند بریجی کار کرده است، با این حال هرگز چنین واکنش شدیدی را نسبت به کار خود تجربه نکرده است.

بارت به TechCrunch گفت: «این چند روز گذشته آسان نبود، چون شخصیت اصلی فدیورس بودم. اما او با ترسی که برخی از کاربران Mastodon نسبت به نمایش پست‌هایشان در مکان‌هایی که پیش‌بینی نمی‌کردند دارند، ابراز همدردی می‌کند.

بسیاری از مردم آنجا، به ویژه افرادی که مدتی در آنجا بوده اند، از شبکه های اجتماعی متمرکز سنتی تر آمده اند و در آنجا مورد بدرفتاری و آزار قرار می گیرند، پس آنها به دنبال و تلاش برای ایجاد فضایی امن تر، کوچکتر و کوچکتر بودند. بارت گفت، بیشتر کنترل می شود. "آنها برای هر کاری که با داده های خود انجام می دهند انتظار رضایت دارند."

یک تصور غلط رایج در مورد پل این است که بلافاصله Bluesky و Mastodon را به طور کامل ادغام می کند. اما این فناوری به این شکل نیست.

بارت گفت: «بعضی از مردم تصور می‌کنند که وقتی پل فعال می‌شود، بلافاصله همه پست‌های متحرک در Bluesky قابل مشاهده خواهند بود، و بالعکس، و پل به طور فعال آنها را می‌برد و آنها را در هر دو جهت به داخل می‌برد. این تنها زمانی انجام می‌شود که کسی برای اولین بار از پل درخواست می‌کند که شخصی را دنبال کند.»

با کمک بازخورد سازنده از بحث GitHub، بارت تصمیم گرفت چیزی بسازد که او آن را "انتخاب قابل کشف" می نامد. به این ترتیب، کاربران در دو طرف پل باید درخواست کنند تا حساب‌ها را از سراسر پل دنبال کنند، و سپس آن کاربر یک پاپ‌آپ یک‌باره دریافت می‌کند که از آن می‌پرسد که آیا می‌خواهند حساب‌هایشان بین دو شبکه پل شود یا خیر.

در حال حاضر، پرشورترین مبشر ماستودون و بلوسکی خود را مانند جناح های رقیب در جنگ برای وب باز می بینند. اما همانطور که شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز محبوب تر می شوند، نحوه تعامل این اکوسیستم ها در پروتکل های مختلف با یکدیگر می تواند زمینه را برای عصر بعدی اینترنت فراهم کند.

طرفداران Mastodon از همان ابتدا نسبت به Bluesky شک داشتند. به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی، جذابیت Mastodon این است که برخلاف اینستاگرام یا توییتر یا یوتیوب، توسط یک شرکت بزرگ کنترل نمی شود که نیاز به خوشحال کردن سرمایه گذاران خود داشته باشد. اما در مراحل اولیه، Bluesky یک پروژه در توییتر بود که توسط بنیانگذار و مدیر عامل سابق توییتر جک دورسی تامین مالی شد. Bluesky اکنون شرکت خودش است و کاملاً جدا از توییتر است. اگرچه دورسی در هیئت مدیره آن نشسته است، اما ثابت کرده است که به Nostr، پروتکل غیرمتمرکز دیگری که او از آن حمایت می کند، علاقه بیشتری دارد.

برای ماستودونیان ضد تشکیلات، دخالت دورسی یک ضربه بود. Strike Two زمانی رخ داد که Bluesky تصمیم گرفت به جای استفاده از پروتکل موجود، مانند ActivityPub، پروتکل خود را ایجاد کند. اکنون، بحث در مورد بریجی فدرال رزرو چیزی شبیه یک نوک خطا قبل از ضربه سه است.

فرهنگ رایج بین Mastodon و Bluesky متفاوت است، با Mastodon جدی تر و Bluesky گستاخ تر. برخی از این تفاوت ها از خود رهبران پلتفرم ها ناشی می شود.

جی گرابر، مدیرعامل Bluesky ماه گذشته در یک پنل گفت: «کل فلسفه این بوده است که این باید یک تجربه کاربری خوب داشته باشد و یک تجربه خوب باشد. «مردم فقط به خاطر تمرکززدایی و ایده های انتزاعی در این کار نیستند. آنها برای خوش گذرانی و گذراندن اوقات خوش در اینجا در آن هستند.»

از طرف دیگر، پذیرفته شدگان Mastodon اغلب به این پلتفرم می پیوندند زیرا به فناوری آن اعتقاد دارند. و گاهی اوقات، آنها آنقدر به آن اعتقاد دارند که به جای ادغام با ActivityPub، از Bluesky (شرکت) که یک پروتکل کاملاً دیگر را از ابتدا ساخته است، توهین می کنند. حتی Evan Prodromou یکی از نویسندگان ActivityPub نیز تنفر خود را نسبت به Bluesky ابراز کرده است.

پرودرومو در Threads اینستاگرام نوشت: «بهترین کاری که [Bluesky] می‌تواند برای کاربرانش انجام دهد، پیاده‌سازی ActivityPub برای اتصال به میلیون‌ها کاربر در فدیورس است. »

مسائل ایدئولوژیکی پیرامون بریجی فدرال احتمالاً به افزایش تنش در این شبکه‌های اجتماعی فدرال ادامه می‌دهند، زیرا نقاط اتصال خود را افزایش می‌دهند. به زودی، برنامه Meta's Threads قصد دارد با شبکه های ActivityPub مانند Mastodon سازگار شود. Flipboard و Automattic، صاحب WordPress.com و Tumblr نیز روی ActivityPub شرط بندی می کنند. برای کاربران Mastodon که می‌خواهند از شبکه‌های اجتماعی سنتی جدا بمانند، این اتصالات به پلتفرم‌های دیگر - به ویژه Threads که ۱۳۰ میلیون کاربر فعال دارد - می‌تواند تهدیدی بزرگ‌تر از پل Bluesky شخص ثالث باشد.

در حال حاضر، بارت همچنان روی Bridgy Fed کار می کند تا زمانی که Bluesky فدراسیون شود، آماده کار باشد. در هر صورت، دوره کوتاه او به عنوان "شخصیت اصلی فدیورس" تمرکز او را بر ایمنی تقویت کرد.

بارت گفت: «من عمیقاً فکر می‌کنم و احساس می‌کنم که با وجود اینکه تعدیل محتوا در هر دو طرف پل کار می‌کند، باید حداقل به همان اندازه که برای کاربران بومی فدیورس خوب است، باشد و بالعکس.» "اگر این را اینجا بگذارم، درگیر هستم."

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است