متن خبر

چین ظاهراً برای اولین‌بار یک هوش مصنوعی را با چندین مرکز داده مجزا آموزش داده است

چین ظاهراً برای اولین‌بار یک هوش مصنوعی را با چندین مرکز داده مجزا آموزش داده است

شناسهٔ خبر: 771290 -




آموزش یک هوش مصنوعی مولد (GAI) با پردازشگرهای گرافیکی مختلف در یک مرکز داده دشوار است؛ اما کار دشوارتر این است که آموزش یک GAI را در مراکز داده متعدد در مکان‌های متفاوت انجام دهیم. بااین‌حال ظاهراً چین این کار را انجام داده است. به عبارتی چین شاید اولین کشوری باشد که به چنین دستاوردی در دنیای هوش مصنوعی دست یافته است.

«پاتریک مورهد» (Patrick Moorhead)، تحلیلگر ارشد شرکت Moor Insights & Strategy در ایکس او میگوید به نظر می‌رسد که چین در ایجاد و توسعه خوشه‌های آموزش هوش مصنوعی با گره‌های بسیار بیشتر نسبت به ایالات متحده، خیلی خوب عمل کرده است.

همچنین به گفته مورهد، چین ظاهراً اولین کشوری است که یک مدل GAI را در چندین مرکز داده مجزا آموزش داده است. او طی مکالمه‌ای در یک جلسه نامرتبط، به این دستاورد چین پی برده است.

آموزش یک مدل هوش مصنوعی مولد در مراکز داده متعدد توسط چین

توسعه هوش مصنوعی واحد در مراکز داده متعدد

اگرچه آموزش یک مدل هوش مصنوعی در مراکز داده متعدد دشوار است، اما این تکنیک برای چین ضروری است تا بتواند به اهداف خود در زمینه هوش مصنوعی دست یابد و بر تحریم‌های آمریکا چیره شود. از آنجایی که انویدیا نمی‌خواهد بازار چین را از دست بدهد، تراشه‌های کم‌توان‌تر H20 را ایجاد کرد که در پارامترهای مجاز دولت آمریکا برای صادرات می‌گنجد. بااین‌حال، شایعاتی وجود دارد که حتی این تراشه‌ها نیز ممکن است به‌زودی ممنوع شوند.

به دلیل این عدم قطعیت برای واردات تراشه‌های انویدیا، محققان چینی روی ادغام پردازنده‌های گرافیکی از برندهای مختلف در یک کلاستر کار کرده‌اند. با انجام این کار، مؤسسات فناوری می‌توانند تعداد محدود تراشه‌های رده بالا خود مانند انویدیا A100 را با پردازشگرهای گرافیکی کمتر قدرتمند، اما در دسترس مانند Ascend 910B هواوی یا H20 انویدیا ترکیب کنند. این تکنیک می‌تواند به آن‌ها برای مقابله با کمبود پردازشگر گرافیکی پیشرفته در چین کمک کند، اگرچه شاید با مرور زمان با افت کارایی مواجه شوند.

بااین‌حال، به نظر می‌رسد که چین برای حل این مشکل نیز راهی پیدا کرده است: توسعه یک مدل هوش مصنوعی مولد در چندین مرکز داده. اگرچه هنوز هیچ اطلاعاتی درباره این مدل GAI در دست نداریم، اما چنین تکنیکی نشان‌دهنده ممارست محققان چینی برای دستیابی به جاه‌طلبی‌های هوش مصنوعی خود است.

خبرکاو

برچسب‌ها

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است