متن خبر

چین تهدید به تلافی جویانه از ژاپن به دلیل محدودیت های تراشه کرد

چین تهدید به تلافی جویانه از ژاپن به دلیل محدودیت های تراشه کرد

شناسهٔ خبر: 726785 -




تراشه زمین سبز روی مادربرد
(اعتبار تصویر: Shutterstock / chayanuphol)

چین اخیراً تهدید کرده است که در صورت اعمال محدودیت‌های بیشتر در خدمات و فروش تجهیزات تراشه‌سازی به شرکت‌های چینی، اقدام تلافی جویانه جدی علیه ژاپن خواهد کرد. گزارش شده است که چین می تواند با قطع دسترسی ژاپن به مواد معدنی که برای تولید خودرو ضروری هستند، واکنش نشان دهد.

خودروها یکی از بزرگترین صادرات ژاپن هستند و تویوتا یکی از تأثیرگذارترین سازمان ها در این کشور است. تویوتا همچنین سرمایه‌گذاری هنگفتی را در کارخانه تراشه‌ساز تایوانی TSMC در کوماموتو انجام داده است، پس مطمئناً یکی از کشورهایی خواهد بود که تحت تأثیر محدودیت‌های صادراتی جدید ژاپنی قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که ایالات متحده بر ژاپن فشار وارد کرده است تا با تلاش‌هایش برای محدود کردن قدرت فناوری چین، به‌ویژه در استراتژی نیمه‌رسانا، هماهنگ‌تر شود. ایالات متحده قبلاً چین را تحریم کرده بود تا صادرات پیچیده‌ترین تراشه‌ها (عمدتاً در سخت‌افزارهای نظامی مورد استفاده) از رسیدن به این کشور را متوقف کند، اما گزارش شده است که برخی از شرکت‌ها در حال کار بر روی این ممنوعیت هستند.

جنگ تراشه

صنعت داخلی چین هنوز قادر به تولید تراشه‌های با فناوری پیشرفته نیست که برخی از فناوری‌های پیشرو در آن (به ویژه هوش مصنوعی) را تامین کند، اما توانسته است از طریق خدمات رایانش ابری برای دور زدن محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده، به این قابلیت‌ها دسترسی داشته باشد.

ایالات متحده اخیراً برنامه ای را برای ایجاد تولید تراشه در زمین ایالات متحده تأمین مالی کرده است، اما در حالت فعلی، تایوان 68 درصد از بازار نیمه هادی ها را به خود اختصاص داده است. گفته می شود که مقامات ارشد ایالات متحده با همتایان ژاپنی خود برای محافظت از عرضه مواد حیاتی همکاری می کنند.

تویوتا و سازنده تراشه توکیو الکترون از جمله افرادی هستند که در صورت تحت تاثیر قرار گرفتن صادرات، بیشترین خطر را دارند، به طوری که پس از انتشار اخبار تیرگی روابط ژاپن و چین، سهام این شرکت تقریباً 2 درصد سقوط کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا ژاپن در برابر خواسته های ایالات متحده تسلیم خواهد شد و محدودیت های صادراتی را اعمال خواهد کرد یا اینکه این امر چه عواقب خاصی بر صنعت ژاپن خواهد داشت. گفته می شود بایدن مطمئن است که تا پایان سال به توافق دست خواهد یافت.

از طریق بلومبرگ

بیشتر از TechRadar Pro

کارمند نویسنده

الن تقریباً چهار سال است که با تمرکز بر سیاست های پس از کووید در حالی که در مقطع کارشناسی سیاست و روابط بین الملل در دانشگاه کاردیف تحصیل می کند و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد در ارتباطات سیاسی می نویسد. قبل از پیوستن به TechRadar Pro به عنوان یک نویسنده جوان، او برای تیم محتوای MVC در Future Publishing کار می کرد و با بازرگانان و خرده فروشان برای آپلود محتوا کار می کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است