متن خبر

چگونه پراکسی ها با VPN ها متفاوت هستند

چگونه پراکسی ها با VPN ها متفاوت هستند

شناسهٔ خبر: 615806 -




نمادهای VPN اندروید.
(اعتبار تصویر: Shutterstock / Primakov)

در ظاهر، یک سرور پروکسی و VPN (شبکه خصوصی مجازی) بسیار شبیه به هم به نظر می رسند. هر دو در هنگام برقراری ارتباط به عنوان یک واسطه عمل می کنند. در درجه اول، یک پروکسی و VPN کارهای مشابهی را انجام می دهند، و آن مسیریابی ترافیک اینترنت از طریق یک سرور راه دور و اختصاص یک آدرس IP جدید است، آدرسی که تقریباً ناشناس است. شما می توانید در حالی که می دانید IP شما ناشناخته است، وب گردی کنید. و VPN و پروکسی به شما یک آدرس IP از هر کجای دنیا می‌دهند و به شما امکان می‌دهند به محتوا دسترسی داشته باشید که گویی در آن منطقه محلی هستید.

اینجاست که شباهت ها شروع و پایان می یابد. VPN ها در سطح سیستم پیکربندی می شوند، جایی که رمزگذاری انجام می شود، از داده های حساس محافظت می کند و سطح امنیتی بسیار ضروری را فراهم می کند. هنگام استفاده از VPN، همه از یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی گرفته تا یک هکر مزاحم نمی توانند شما را به صورت آنلاین ردیابی کنند. در حالی که هدف اصلی VPN اطمینان از محافظت از داده ها است، دور زدن محدودیت های محتوا با سرویس های پخش مختلف با استفاده فردی یکی از جنبه های کلیدی VPN ها است.

از سوی دیگر، پروکسی ها در سطح سیستم قرار ندارند، بلکه در سطح برنامه قرار دارند و یکی از کاربردهای مورد نظر کمک به جمع آوری داده ها از وب سایت های مختلف است. عمل یک پروکسی گاهی اوقات استخراج داده نامیده می شود، اما بیشتر به عنوان "web scraping" شناخته می شود.

یک پروکسی نیز به دلیل سطوح مختلف رمزگذاری ، بهتر از VPN عمل می کند، پس ، در بیشتر موارد، پروکسی ها اتصال کمی سریعتر را ارائه می دهند.

جاستاس پالکاس

رئیس محصول IPRoyal.

تفاوت امنیتی بین VPN و پروکسی

به طور کلی، VPN امنیت بیشتری را در مقابل سرور پروکسی فراهم می کند، که عمدتاً به دلیل رمزگذاری در سطح سیستم قبل از ارسال هرگونه داده به سرور VPN انجام می شود. وقتی صحبت از دسترسی به میان می آید، مثلاً وای فای رایگان در فرودگاه یا سایر مکان های عمومی، توجه داشته باشید که در مورد دسترسی به VPN رایگان، نگرانی های ایمنی وجود دارد.

عملکرد سرورهای پروکسی بسیار متفاوت است. و همه پروکسی ها یکسان ایجاد نمی شوند، به خصوص وقتی صحبت از امنیت می شود. به عنوان مثال، پروکسی‌های پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) رمزگذاری اضافی ارائه نمی‌دهند، پس انتظار این است که، به استثنای پوشاندن یک آدرس IP، امنیت به حداقل برسد. و در مورد پروتکل امن انتقال ابرمتن (HTTPS) چطور؟ ممکن است فکر کنید امنیت بیشتری نسبت به HTTP دریافت می کنید، اما لزوماً اینطور نیست.

برخی از پراکسی های HTTP ممکن است از HTTPS پشتیبانی کنند، اما این قابلیت را نباید فرض کرد یا به آن اعتماد کرد، زیرا این نسخه ایمن تر از HTTP است.

ارزش یک پروکسی سرور چقدر است؟

اگر شما یک کسب و کار هستید، پروکسی ها ابزار ارزشمندی هستند و می توانند مزیت رقابتی ایجاد کنند و به جمع آوری اطلاعات حیاتی از وب سایت های رقبا اجازه می دهند و در عین حال همه چیز را از تحقیقات بازار مختلف گرفته تا قیمت گذاری برای کالاها و خدمات مشابه استخراج می کنند.

برخلاف VPN، مجموعه بزرگی از پراکسی‌ها دسترسی به داده‌های وب را تقریباً بدون بلوک می‌کنند، حتی اگر تعداد زیادی درخواست از همان آدرس‌های IP ایجاد شوند. یک استخر پروکسی، بر خلاف VPN، می تواند چندین درخواست را به طور همزمان بدون ترس از مسدود شدن ارسال کند و امکان جمع آوری یکپارچه داده ها را فراهم کند.

فرض کنید شما یک خرده فروش بزرگ هستید که به دنبال شکست دادن قیمت رقبا برای به دست آوردن مزیت رقابتی با وفاداری و حفظ مشتری هستید. جمع‌آوری داده‌ها از طریق یک استخر پروکسی امکان استخراج آن داده‌ها را بدون ترس از مسدود شدن و پرچم‌گذاری می‌دهد.

پروکسی ها در مقابل VPN ها برای خراش دادن وب

هر دو پروکسی و VPN را می توان برای خراش دادن وب استفاده کرد، اما تفاوت هایی وجود دارد که باید در نظر گرفت. داشتن پروکسی مناسب برای اسکرپینگ وب - فرآیند استفاده از ربات ها برای استخراج داده ها و محتوا از یک وب سایت خاص - به جلوگیری از بسیاری از محدودیت ها و موانعی که اغلب در VPN ها مشاهده می شود کمک می کند.

برخی از این محدودیت‌ها شامل بلوک‌های IP و CAPTCHA است، یک اقدام امنیتی که به عنوان احراز هویت پاسخ به چالش شناخته می‌شود. درخواست‌های متعددی که از یک آدرس IP منفرد می‌آیند، به احتمال زیاد با موانع مواجه می‌شوند، در حالی که استفاده از یک استخر سرور پروکسی امکان جمع‌آوری نامحدود داده‌ها را از چندین آدرس IP ارسال می‌کند. استفاده از یک سرور پروکسی شرط امن تری برای خراش دادن وب است، اما کدام پروکسی بهترین است؟

پروکسی مناسب برای اپلیکیشن مناسب

پراکسی های مسکونی محبوب ترین هستند، زیرا به کاربر اجازه می دهند یک آدرس IP خاص مطابق با دستگاه انتخابی داشته باشد. مزیت پروکسی مسکونی این است که IP از یک دستگاه خانگی می‌آید و وب‌سایت‌ها کمتر مشکوک هستند که بدانند درخواست از یک مشتری واقعی است.

پروکسی های مرکز داده بسیار قابل اعتمادتر هستند (به این معنا که یک دستگاه معمولی خانگی ممکن است هر لحظه خاموش شود. سرورها معمولاً هرگز خاموش نمی شوند) و سریعتر (از آنجایی که آنها به جای هر چیزی که شخص برای آن خریده است، اینترنت درجه یک کسب و کار دریافت می کنند. خودشان). اما تشخیص آنها نیز آسان تر است. اگر یک پلتفرم تجارت الکترونیک ببیند یک کاربر از یک مرکز داده آمده است، حداقل کمی مشکوک خواهند شد.

پس چه چیزی بهتر است، یک VPN یا یک پروکسی؟

در حالی که هر دو با پنهان کردن آدرس IP ناشناس بودن را فراهم می کنند و می توانند به داده ها در سراسر جهان دسترسی داشته باشند، تفاوت های فاحشی بین این دو وجود دارد. سرورهای پروکسی رمزگذاری اختصاصی را ارائه نمی دهند، که باعث می شود امنیت آن به میزان قابل توجهی نسبت به VPN برای مصرف کننده معمولی کمتر باشد. VPN ها با رمزگذاری ترافیک ورودی و خروجی، امنیت بیشتری را ارائه می دهند. برای مشاغل و افرادی که به طور منظم با داده های حساس کار می کنند و باید فعالیت مرور خود را پنهان نگه دارند، VPN بهترین انتخاب است.

برای جمع‌آوری داده‌ها، شبکه‌های اجتماعی و خرده‌فروشی، استفاده از پروکسی مزایایی دارد. با جمع‌آوری داده‌ها، پروکسی‌ها به فرد اجازه می‌دهند در حالی که کاملاً ناشناس باقی می‌مانند، رقابت را زیر نظر داشته باشند و به ایجاد سطح بازی بین کسب‌وکارها کمک کنند. پروکسی های رسانه های اجتماعی اساسا به واسطه بین کاربران و پلتفرم هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و تیک تاک تبدیل می شوند. این پروکسی ها آدرس IP و موقعیت مکانی خود را ارائه می دهند و کاربران را قادر می سازند تا چندین حساب را بدون شناسایی کار کنند. برای کسب و کارهای خرده فروشی، از ربات ها و پروکسی ها برای خودکارسازی فرآیند خرید استفاده می شود.

ما بهترین VPN تجاری را فهرست می کنیم .

این مقاله به عنوان بخشی از کانال Expert Insights TechRadarPro تهیه شده است که در آن بهترین و باهوش ترین ذهن ها در صنعت فناوری امروز را معرفی می کنیم. نظرات بیان شده در اینجا نظرات نویسنده است و لزوماً نظرات TechRadarPro یا Future plc نیست. اگر علاقه مند به مشارکت هستید، اطلاعات بیشتری را در اینجا بیابید: https://www.techradar.com/news/submit-your-story-to-techradar-pro

Justas Palekas، رئیس محصولات IPRoyal.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است