متن خبر

چگونه مشکلی مانند MariaDB را حل می کنید؟ مدیر عامل جدید می‌گوید با جامعه راحت باشید

چگونه مشکلی مانند MariaDB را حل می کنید؟ مدیر عامل جدید می‌گوید با جامعه راحت باشید

شناسهٔ خبر: 784125 -




مدیرعامل جدید MariaDB (Plc) او میگوید که خواهان همکاری نزدیک‌تر با بنیاد پشت پروژه پایگاه داده منبع باز است. او به ثبات جدید شرکت از خرید اخیر آن توسط یک شرکت سهام خصوصی اشاره می کند که چرا اکنون باید بتواند روی پایه محکم تری قرار گیرد.

این دو سال پرتلاطم برای MariaDB بوده است، زیرا در سال 2022 در فهرست عمومی بدشانسی از طریق یک شرکت خرید با هدف ویژه (SPAC) شرکت را وارد یک بحران کرد که هرگز کاملاً از آن خلاص نشد. کمتر از دو سال بعد، شرکت مستقر در شهر ردوود توسط مدیریت سرمایه گذاری K1 در یک فروش آتش سوزی 37 میلیون دلاری که به طور قابل توجهی کمتر از سقف بازار روز افتتاحیه آن یعنی 368 میلیون دلار بود، خصوصی شد - که به نوبه خود بسیار کمتر از اوج ارزش گذاری خصوصی آن یعنی 672 دلار بود. میلیون

معامله ماه گذشته به این معنی است که سهام MariaDB دیگر در بورس نیویورک (NYSE) معامله نمی شود، اگرچه روند لغو ثبت سه ماهه به این معنی است که شرکت تا اوایل دسامبر هنوز از نظر فنی عمومی است. با این حال، با وجود یک مدیر عامل جدید به شکل روهیت دی سوزا، مدیر سابق Micro Focus (تصویر بالا)، MariaDB در حال آماده شدن برای زندگی به عنوان یک شرکت خصوصی است - و این شامل راحت‌تر شدن با پایه و اساس آن است. همین نام

د سوزا در مصاحبه ای به TechCrunch گفت: «دلیل بنیاد [MariaDB] برای وجود در گذشته این بود که عدم اطمینان زیادی در مورد آینده MariaDB وجود داشت. "امروز، با حمایت K1، دیگر آن عدم اطمینان وجود ندارد."

خیابان MariaDB

پروژه اولیه MariaDB در سال 2009 به عنوان پاسخی به MySQL که تحت مالکیت شرکتی خاص قرار گرفت راه اندازی شد. MySQL سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای منبع باز محبوب است که توسط مایکل «مونتی» ویدنیوس، دیوید آکسمارک و آلن لارسون در اواسط دهه 90 ایجاد شد و شرکت تجاری پشت پروژه را به قیمت 1 میلیارد دلار در سال 2008 به Sun Microsystems فروخت. سال بعد، اوراکل اعلام کرد که Sun Microsystems را به مبلغ بیش از 7 میلیارد دلار خریداری می کند و Widenius را تشویق کرد تا MariaDB را به عنوان یک "چنگال" MySQL توسعه یافته توسط جامعه ایجاد کند.

پس از این معامله، Widenius چند سازمان را تشکیل داد، یکی به نام SkySQL (متمرکز بر خدمات MySQL) و دیگری به نام Monty Program (برای MariaDB) که در نهایت ادغام شدند و قبل از جمع آوری 230 میلیون دلار بودجه به عنوان MariaDB Corporation تغییر نام دادند. برای فروش خدمات پیرامون پروژه MariaDB.

در کنار هم، بنیاد MariaDB (تاسیس شده در سال 2012) از "منافع کاربران و توسعه دهندگان MariaDB" به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی مستقل محافظت می کند.

طبق رتبه بندی DB-Engines امروز، MariaDB پانزدهمین پایگاه داده محبوب است، اگرچه این رقم برای پایگاه داده های رابطه ای به نهم و برای پایگاه های داده منبع باز رابطه ای به رتبه چهارم می رسد.

تنش‌هایی بین دو بدنه MariaDB در طول سال‌ها وجود داشته است، به‌ویژه در مورد تمرکز این نهاد شرکتی بر ساخت محصولات و ابزارهای اختصاصی - که مدیر عامل بنیاد MariaDB، کاج آرنو پیشنهاد کرد که به ضرر پروژه منبع باز بوده است. اما پس از اینکه MariaDB در ماه مه گذشته یک مدیر عامل و تیم اجرایی جدید را منصوب کرد، روابط از بین رفت، آرنو در آن زمان بيان کرد که Plc و بنیاد در حال راه اندازی مجدد کل روابط خود با اهداف مشترک حول همکاری و باز بودن بودند.

دوازده ماه بعد، و MariaDB یک مدیر عامل جدید دیگر دارد. اما یک عامل مسلماً مهمتر این است که اکنون از حمایت یک شرکت سهامی خصوصی بزرگ برخوردار است و دیگر مجبور نیست تحت فشارهای بازارهای عمومی باشد. این می تواند به MariaDB آزادی کمی بیشتر برای بازگشت به اصول اولیه، در کنار بنیاد، بدهد.

مانند یک میلیارد دانلود [پایگاه داده MariaDB] و یک جامعه بزرگ و پر جنب و جوش وجود دارد. هدف ما این است که آن جامعه را رشد دهیم و بنیاد موتور موتوری باشد که به رشد آن جامعه کمک می کند. ما [اکنون] جیب‌های نسبتاً عمیقی داریم - این بدان معنا نیست که فردا مانند ملوان‌ها بیرون می‌رویم و خرج می‌کنیم، اما می‌توانیم با هم یک تجارت مناسب را اداره کنیم. مشارکت نزدیک‌تر با بنیاد کمک می‌کند تا چیزهایی را که جامعه واقعاً به آن نیاز دارد در توسعه محصول تغذیه کنیم - به ما کمک می‌کند جامعه را درک کنیم، و همچنین می‌توانیم از جامعه بیشتر برای آزمایش ایده‌های جدید استفاده کنیم.»

از طرف بنیاد، آرنو او میگوید که اکنون «جلسات استراتژی مشترک» برای یافتن راه‌هایی برای حمایت از تلاش‌های یکدیگر برگزار می‌شود. او همچنین احساسات دسوزا را تکرار کرد و گفت که نمی‌خواهد زیاد روی تنش‌های تاریخی بپردازد.

آرنو به TechCrunch گفت: «گذشته پشت سر ماست – من می‌خواهم روی آینده تمرکز کنم، و اینکه چگونه می‌توانیم همه با هم بر روی یک هدف مشترک کار کنیم و در مورد گذشته توضیح بیشتری ندهند. من در حال حاضر نسبت به روابط بین بنیاد و شرکت MariaDB نسبت به زمانی که در سال 2019 به عنوان مدیر عامل شرکت کردم، خوشبین هستم.

از لحاظ تاریخی، اکثریت قریب به اتفاق کد محصول اصلی سرور MariaDB توسط شرکت MariaDB ارائه می‌شد، تکیه‌ای که بنیاد را به جستجوی منابع جایگزین سوق داد. به عنوان مثال، سال گذشته خدمات وب آمازون (AWS) را به عنوان اولین حامی مالی "الماسی" خود ثبت کرد که 500000 یورو (550000 دلار) در سال - بیش از هر حامی دیگر دیگری متعهد می شود. علاوه بر این، بنیاد MariaDB در حال آوردن جستجوی برداری (یکی از اجزای اصلی انقلاب هوش مصنوعی) به پایگاه داده اصلی خود است که آمازون یکی از مشارکت کنندگان اصلی در کنار شرکت MariaDB است.

در حالی که «راه‌اندازی مجدد رابطه» بین دو MariaDB مطمئناً برای افراد جامعه مثبت است، بنیاد همچنان به روابط خود با آمازون که اکنون یکی از بزرگترین شرکت‌های کمک کننده کد خارج از MariaDB Plc است، ادامه می‌دهد.

آرنو گفت: «AWS اخیراً برای شروع به ارائه کد برای سرور MariaDB اقدام کرده است. به نظر من این به دلایل مختلفی هیجان انگیز است، اما به طور خاص، از بین تمام پایگاه های داده منبع باز رابطه ای موجود، AWS به طور خاص سرمایه گذاری در سرور MariaDB را انتخاب کرده است. MariaDB به‌عنوان بخشی از خدمات AWS به ما در معرض دید گسترده‌ای از پایگاه کاربر AWS قرار می‌دهد، که جامعه کلی و همکاری‌هایی را که ما سعی در ایجاد آن داریم تغذیه می‌کند.»

مدیر عامل بنیاد MariaDB، کاج آرنو
مدیر عامل بنیاد MariaDB، کاج آرنو. اعتبار تصویر: MariaDB Foundation (در یک پنجره جدید باز می شود)

لاغر شوید، حجیم شوید

امروزه، MariaDB Plc حدود 200 کارمند دارد که 40 درصد آنها در آمریکای شمالی ساکن هستند، در حالی که تقریباً نیمی از آنها در اروپا هستند. این مقدار کمی کمتر از آنچه در آغاز سال گذشته بود، با شرکت در دو دور اخراج بیش از 100 پرسنل - یک سوم از نیروی کار. علاوه بر این، بخشی از این بازسازی مستلزم حذف محصولات کلیدی «غیر مرتبط با کسب و کار اصلی سرور سازمانی MariaDB»، از جمله سرویس پایگاه داده ابری SkySQL آن است.

اما علی‌رغم تمام کاهش‌های 18 ماهه گذشته، دسوزا معتقد است که در ماه‌های آینده رشد خالص بیشتری خواهند داشت.

د سوزا "همیشه جاهایی وجود دارد که ما در آنها بیش از حد سرمایه گذاری کرده ایم یا در آنها سرمایه گذاری کمتری انجام داده ایم. همیشه تنظیمات دقیقی وجود دارد، اما من انتظار دارم MariaDB رشد کند - من انتظار دارم استعدادهای جدیدی را القا کنم." گفت. من انتظار دارم استعدادهای موجود را تقویت کنم. مناطقی وجود خواهد داشت که باید شرایط را تغییر دهیم. بدیهی است که در گذشته به دلیلی کار نکرده است. »

MariaDB پشت سر بیش از 200 میلیون دلار سرمایه خطرپذیر رشد کرد و شکست آن در بازارهای عمومی را می توان به چیزهای زیادی نسبت داد: وضعیت اقتصاد کلان در آن زمان، عملکرد مالی ضعیف، و این واقعیت که از طریق SPAC مشکوک به سهام عمومی رسید. مسیر قبل از اینکه نزدیک به سوددهی باشد. زندگی به عنوان یک شرکت خصوصی که توسط سهام خصوصی پشتیبانی می‌شود، نمی‌تواند متفاوت از این باشد - سرمایه‌گذاری خصوصی تماماً در مورد سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهایی است که عملکرد ضعیفی دارند که پتانسیل تثبیت و رشد را دارند، و این معمولاً با وارد کردن مدیریت کارکشته شروع می‌شود.

De Souza سابقه ای قوی در حوزه سازمانی دارد و قبلاً در Intel، SAP، Oracle، Hewlett Packard و اخیراً Micro Focus کار کرده است، جایی که او از طریق خرید 6 میلیارد دلاری آن توسط OpenText یکی از مدیران ارشد بود. او همچنین قبلاً مدیرعامل و رئیس شرکت مدیریت داده Actian بود که توسط HCL و شرکت سهام خصوصی Sumeru Equity Partners در سال 2018 خریداری شد.

و این ترکیبی از تجربه و مهارت است که د سوزا به عنوان یکی از بزرگترین دارایی هایی است که برای MariaDB به ارمغان می آورد.

د سوزا گفت: «این همه چیز از کمک به هدایت مشتریان، کمک به پیشبرد نحوه توسعه محصولات، نحوه ایجاد یک تیم فروش است. هر یک از آنها برای ایجاد یک شرکت نرم افزاری سازمانی ملزم هستند. اما در واقع، همه چیز به افراد مربوط می شود: درک افرادی که در داخل شرکت به آنها نیاز دارید، و اینکه چگونه آن تیم ها را تثبیت و بسازید.

در حالی که دی سوزا تردید داشت که شرکتش قبل از پیوستن به SPAC IPO متحمل شود، اما بيان کرد که در نهایت او را آوردند تا مقداری "سخت سازمانی" را به ترکیب بیاورد، حالا که از فشارهای موجود دور شده است. یک شرکت سهامی عام

دی سوزا گفت: "شما باید یک شرکت را به طور موثر و با سود اداره کنید - برای اداره یک شرکت با ضرر نیازی به یک نابغه نیست." "این بخشی از دلیل حضور من در اینجاست، به این دلیل است که سختگیری های سازمانی را به تجارت وارد کنم - چگونه محصولات را توسعه می دهیم، روی چه چیزی سرمایه گذاری می کنیم، چگونه یکپارچگی و تمرکز بر روی جوامع ایجاد می کنیم."

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است