متن خبر

چرخش سریع سیاه‌چاله مرکز کهکشان راه شیری فضا-زمان را به‌شدت خم کرده است

چرخش سریع سیاه‌چاله مرکز کهکشان راه شیری فضا-زمان را به‌شدت خم کرده است

شناسهٔ خبر: 450040 -




اخترشناسان می‌گویند سیاه‌چاله‌ای عظیم در مرکز کهکشان راه شیری وجود دارد که سرعت چرخش زیاد آن باعث شده بافت فضا-زمان به شکل یک توپ فوتبال آمریکایی درآید. نام این سیاهچاله Sgr A است و جرمی در حدود 4 میلیون برابر خورشید دارد.

اخترشناسان در مقاله منتشرشده خود به سرعت چرخش سیاه‌چاله پرجرمی که در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد، پرداختند. آن‌ها از داده‌های پرتو ایکس رصدخانه چاندرا و داده‌های رادیویی آرایه بسیار بزرگ (VLA) برای محاسبه سرعت چرخش سیاه‌چاله Sgr A استفاده کردند. مطالعه آن‌ها نشان داد که سرعت زاویه‌ای سیاهچاله حدود 60 درصد سرعت نور و تکانه زاویه‌ای آن حدود 90 درصد سرعت نور است.

سیاه‌چاله

سرعت بسیار زیاد چرخش سیاه‌چاله Sgr A و تأثیرات آن

براساس نظریه نسبیت عام اینشتین، جرم فضا-زمان را خم می‌کند؛ درواقع فضا-زمان همانند یک پارچه چهاربعدی جهان را فرا گرفته است و اثر آن را ما به صورت گرانش تجربه می‌کنیم. این پارچه، با کوچک‌ترین جرم نیز خم می‌شود، حتی شما نیز اکنون فضا-زمان را کمی خم کرده‌اید؛ اما باتوجه به اجرام بسیار عظیم مانند سیاه‌چاله‌ها یا کل کهکشان‌ها، میزان خم‌شدن فضا-زمان در جرم‌های کوچک چندان ملموس نیست.

وقتی اجرام عظیم صفحه فضا-زمان را خم کنند، اتفاقات عجیب‌وغریبی می‌افتد. برای مثال جرم کهکشان‌ها می‌تواند فضا-زمان را به عدسی‌هایی تبدیل کنند که می‌توان از خلال آن فضای دوردست کیهان را دید. یا برخورد بین سیاهچاله‌ها و ستارگان نوترونی موج‌هایی را در سراسر کیهان ایجاد می‌کند. اکنون، اخترشناسان دریافته‌اند که سیاهچاله عظیم مرکز کهکشان راه شیری درحال انجام کارهای عجیبی در صفحه فضا-زمان است.

سیاهچاله پرجرم Sgr A به قدری سریع می‌چرخد که وقتی از یک طرف آن را نگاه کنیم، فضا-زمان در اطراف آن به شکل یک توپ فوتبال له‌شده است. البته این چرخش پرسرعت عواقبی نیز دارد. چرخش Sgr A مقدار زیادی انرژی ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث خروج مواد از اطراف سیاهچاله شود. این سیاه‌چاله البته در گذشته فعال‌تر بوده است و ممکن است در آینده به فعالیت سابق خود برگردد.

خبرکاو

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است