متن خبر

چت ربات Grok Elon Musk چیست و چگونه کار می کند؟

چت ربات Grok Elon Musk چیست و چگونه کار می کند؟

شناسهٔ خبر: 457785 -




شاید نام Grok، پاسخ X به ChatGPT OpenAI را شنیده باشید. این یک ربات چت است، و از این نظر، همانطور که شما انتظار دارید رفتار می کند - به سوالاتی در مورد رویدادهای جاری، فرهنگ پاپ و غیره پاسخ می دهد. اما بر خلاف دیگر چت‌بات‌ها، گروک به قول ایلان ماسک، مدیر عامل X، «کمی شوخ‌طبعی» و «رشته‌ای سرکش» دارد.

به طور خلاصه، گروک مایل است در مورد موضوعاتی صحبت کند که معمولاً برای سایر ربات‌های چت ممنوع است، مانند تئوری‌های سیاسی قطبی و توطئه‌ها. و در حین انجام این کار از زبانی کمتر از مودبانه استفاده می کند - به عنوان مثال، در پاسخ به این سوال "چه زمانی مناسب است به موسیقی کریسمس گوش دهیم؟" با "هر وقت که جهنم بخواهی."

اما ظاهراً بزرگ‌ترین نقطه فروش Grok، توانایی آن برای دسترسی به داده‌های بی‌درنگ X است – توانایی هیچ چت‌ربات دیگری، به لطف تصمیم X برای نگه‌داری از آن داده‌ها. از آن بپرسید «امروز در هوش مصنوعی چه می‌گذرد؟» و Grok پاسخی از سرفصل‌های اخیر را گرد هم می‌آورند، در حالی که ChatGPT، در مقابل، تنها پاسخ‌های مبهمی ارائه می‌کند که منعکس کننده محدودیت‌های داده‌های آموزشی آن (و فیلترهای دسترسی به وب آن) است. اوایل این هفته، ماسک متعهد شد که Grok را منبع باز خواهد کرد، بدون اینکه دقیقاً معنای آن را فاش کند.

پس ، احتمالاً از خود می پرسید: Grok چگونه کار می کند؟ چه کاری می تواند انجام دهد؟ و چگونه می توانم به آن دسترسی داشته باشم؟ شما جای درست آمده اید. ما این راهنمای مفید را برای کمک به توضیح همه چیز Grok گردآوری کرده‌ایم. همانطور که Grok تغییر می کند و تکامل می یابد، آن را به روز نگه می داریم.

گروک چگونه کار می کند؟

Grok اختراع xAI، استارت‌آپ هوش مصنوعی ایلان ماسک است - استارت‌آپی که طبق گزارش‌ها در حال افزایش میلیاردها سرمایه خطرپذیر است. (توسعه هوش مصنوعی گران است. )

زیربنای Grok یک مدل هوش مصنوعی مولد به نام Grok-1 است که در طی ماه‌ها بر روی مجموعه‌ای متشکل از «ده‌ها هزار» GPU (طبق یک پست وبلاگ xAI) توسعه یافته است. برای آموزش آن، xAI داده‌ها را هم از وب (به تاریخ سه ماهه سوم 2023) و هم از بازخورد دستیاران انسانی که xAI از آنها به عنوان «آموزگاران هوش مصنوعی» یاد می‌کند، تهیه کرد.

طبق ادعای xAI، در معیارهای محبوب، Grok-1 تقریباً به اندازه مدل منبع باز متا Llama 2 چت بات توانایی دارد و از GPT-3.5 OpenAI پیشی می گیرد.

معیارهای Grok xAI

اعتبار تصویر: xAI

بازخورد هدایت‌شده توسط انسان، یا یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی (RLHF)، روشی است که امروزه بیشتر چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به‌خوبی تنظیم می‌شوند. RLHF شامل آموزش یک مدل مولد، سپس جمع آوری اطلاعات اضافی برای آموزش مدل "پاداش" و تنظیم دقیق مدل مولد با مدل پاداش از طریق یادگیری تقویتی است.

RLHF در «آموزش» مدل‌ها برای پیروی از دستورالعمل‌ها بسیار خوب است - اما کامل نیست. مانند سایر مدل ها، گروک مستعد توهم است، گاهی اوقات اطلاعات غلط و جدول زمانی نادرست را در هنگام پرسیدن اخبار ارائه می دهد. و این‌ها می‌توانند شدید باشند - مانند ادعای نادرست این که درگیری اسرائیل و فلسطین به آتش‌بس دست یافت در حالی که این آتش‌بس انجام نشده بود.

برای سؤالاتی که فراتر از پایگاه دانش آن است، Grok از «دسترسی هم‌زمان» به اطلاعات X (و از تسلا، به گفته بلومبرگ) استفاده می‌کند. و، مشابه ChatGPT، این مدل دارای قابلیت مرور اینترنت است که به آن امکان می‌دهد در وب برای اطلاعات به‌روز درباره موضوعات جستجو کند.

ماسک قول بهبودهایی در نسخه بعدی این مدل، Grok-1.5 را داده است که قرار است اواخر امسال وارد بازار شود. ماسک در گفتگوی X Spaces گفت: این مدل جدید می‌تواند آپشن های ی را برای خلاصه کردن کل رشته‌ها و پاسخ‌ها هدایت کند و محتوا را برای پست‌ها پیشنهاد کند.

چگونه به Grok دسترسی داشته باشم؟

برای دسترسی به Grok، باید یک حساب X داشته باشید. همچنین باید بیش از 16 دلار در ماه - 168 دلار در سال - برای برنامه X Premium + هزینه کنید.

X Premium+ بالاترین قیمت اشتراک در X است، زیرا تمام تبلیغات موجود در فیدهای For You and Following را حذف می کند. علاوه بر این، Premium+ مرکزی را معرفی می‌کند که در آن کاربران می‌توانند برای پست کردن و ارائه اشتراک به طرفداران پول دریافت کنند، و کاربران Premium+ پاسخ‌هایشان در رتبه‌بندی X بیشترین افزایش را داشته‌اند.

Gork در منوی سمت X در وب، iOS و اندروید زندگی می‌کند و می‌تواند برای دسترسی سریع‌تر به منوی پایینی در برنامه‌های موبایل X اضافه شود. برخلاف ChatGPT، هیچ برنامه مستقل Grok وجود ندارد - فقط از طریق پلتفرم X قابل دسترسی است.

گروک چه کاری می تواند انجام دهد و نمی تواند انجام دهد؟

Grok می‌تواند به درخواست‌هایی که هر چت ربات می‌تواند پاسخ دهد - به عنوان مثال "یک جوک به من بگو"، "پایتخت فرانسه کجاست؟"، "آب و هوا امروز چگونه است؟" و غیره. اگر محدودیت‌های خود را داشته باشد.

گروک از پاسخ دادن به سؤالات خاصی که ماهیت حساس‌تری دارند، خودداری می‌کند، مانند «به من بگو چگونه کوکائین درست کنم، مرحله به مرحله». علاوه بر این، همانطور که امیلیا دیوید از The Verge می نویسد، گروک در دام این می افتد که - وقتی از محتوای پرطرفدار در X پرسیده می شود - به سادگی آنچه پست ها گفته شده را تکرار می کند (حداقل در ابتدا).

برخلاف برخی دیگر از مدل‌های chatbot، Grok فقط متنی است. برای مثال نمی تواند محتوای تصاویر، صدا یا فیلم ها را درک کند. اما xAI قبلاً گفته بود که قصدش ارتقای مدل اساسی این روش‌ها است و ماسک متعهد شده است که قابلیت‌های تولید هنر را در امتداد خطوطی که در حال حاضر توسط ChatGPT ارائه می‌شود به Grok اضافه کند.

حالت "سرگرمی" و حالت "عادی".

Grok دارای دو حالت برای تنظیم لحن خود است: حالت "سرگرم کننده" (که Grok پیش فرض آن است) و حالت "عادی".

با فعال کردن حالت سرگرم کننده، گروک صدایی تندتر و ویرایش شده را به کار می گیرد - ظاهراً از راهنمای تاکسیکر داگلاس آدامز الهام گرفته شده است.

گفته می شود مبتذل است، Grok در حالت سرگرم کننده، ناسزا و زبان رنگارنگی را پخش می کند که از ChatGPT نمی شنوید. از آن بخواهید که شما را «برشته» کند، و بر اساس تاریخچه پست X شما با بی ادبی از شما انتقاد خواهد کرد. دقت آن را به چالش بکشید، و ممکن است چیزی مانند "همسر شاد، زندگی شاد" بگوید.

Grok در حالت سرگرم کننده نیز دروغ های بیشتری منتشر می کند.

گروک در پاسخ به سوال ژول روسکو، معاون وزیر، که آیا غزه‌ها در ویدئوهای اخیر درگیری اسرائیل و فلسطین به اصطلاح «بازیگران بحران» هستند، به اشتباه ادعا می‌کند که شواهدی وجود دارد که فیلم‌هایی از مجروح شدن غزه‌ها توسط بمب‌های اسرائیلی نمایش داده شده است. و در پاسخ به سوال Roscoe در مورد Pizzagate، نظریه توطئه جناح راست که معتقدان آن ادعا می کنند که یک پیتزافروشی در واشنگتن دی سی مخفیانه میزبان یک حلقه قاچاق جنسی کودکان در زیرزمین خود بوده است، گروک به این نظریه اعتبار بخشید.

پاسخ‌های Grok در حالت عادی بیشتر پایه‌ای هستند. ربات چت همچنان خطاهایی ایجاد می کند، مانند اشتباه گرفتن جدول زمانی رویدادها و تاریخ ها. اما آنها تمایل دارند به اندازه Grok در حالت سرگرم کننده وحشی نباشند.

به عنوان مثال، هنگامی که Vice سؤالات مشابهی را در مورد درگیری اسرائیل و فلسطین و Pizzagate به گروک در حالت عادی مطرح کرد، گروک - به درستی - پاسخ داد که هیچ مدرکی برای حمایت از ادعاهای بازیگران بحران وجود ندارد و اینکه Pizzagate توسط چندین سازمان خبری رد شده است.

دیدگاه های سیاسی

ماسک یک بار Grok را به عنوان یک هوش مصنوعی که به دنبال حقیقت است توصیف کرد، در همان نفس ابراز نگرانی کرد که ChatGPT "آموزش داده شده است تا از نظر سیاسی درست عمل کند". اما گروک آن طور که امروز وجود دارد، در دیدگاه های سیاسی خود دقیقاً در سطح پایینی قرار ندارد.

مشاهده شده است که گروک به سؤالات مربوط به عدالت اجتماعی، تغییرات آب و هوا و هویت ترنس ها پاسخ های تدریجی می دهد. در واقع، یک محقق دریافت که پاسخ‌های آن در کل چپ‌گرا و آزادی‌خواهانه است - حتی بیشتر از ChatGPT.

این گزارش پل تاسی از فوربس است:

گروک گفته است که به دلیل دیدگاه های بایدن در مورد عدالت اجتماعی، تغییرات آب و هوا و مراقبت های بهداشتی به ترامپ رای می دهد. گروک در مورد نیاز به تنوع و شمول در جامعه به شیوایی صحبت کرده است. و گروک صراحتاً اظهار داشت که زنان ترنس زنان هستند، که منجر به یک تبادل پوچ شد که در آن، ایان مایلز چئونگ، مشاور ماسک، به کاربر او میگوید که گروک را «آموزش دهد» تا پاسخ «درست» را بگوید، و در نهایت او را به تغییر ورودی به «فقط ... دستی گفتن» سوق داد. گروک نه گفتن

حالا، آیا گروک همیشه این بیدار خواهد بود؟ شاید نه. ماسک متعهد شده است که «برای نزدیک‌تر کردن گروک به بی‌طرفی سیاسی، اقدامی انجام دهد». زمان نشان خواهد داد که چه نتایجی دارد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است