متن خبر

پژوهش جدید روی موش‌ها: مغز ظاهراً در هنگام خواب سعی دارد آینده را پیش‌بینی کند

پژوهش جدید روی موش‌ها: مغز ظاهراً در هنگام خواب سعی دارد آینده را پیش‌بینی کند

شناسهٔ خبر: 551752 -




براساس پژوهشی جدید روی موش‌ها که می‌تواند منجر به بهبود درمان اختلالات عصبی مانند آلزایمر شود، مغز فقط رویدادهای گذشته را هنگام خواب به یاد نمی‌آورد، بلکه سعی می‌کند شرایط آینده را نیز پیش‌بینی کند. درواقع در این پژوهش محققان با آزمایش روی موش‌ها، تحلیل کردند که آیا خواب به درکی جدید از مشکلی که در بیداری تجربه می‌شود، کمک می‌کند یا خیر.

براساس گزارش ScienceAlert و مقاله منتشرشده در نیچر، محققان دانشگاه میشیگان امواج مغزی موش‌ها را قبل، در طول و بعد از خواب تجزیه‌وتحلیل کردند. محققان این موش‌ها را آموزش دادند تا از یک هزارتو عبور کنند و جایزه‌ای را که در انتها وجود دارد، بگیرند. آن‌ها سپس ارتباط نورون‌ها و تأثیر خواب را بر مغز این موش‌ها تحلیل کردند.

مغز می‌خواهد آینده را در هنگام خواب پیش‌بینی کند

محققان برای تحلیل نورون‌های خاصی در مغز موش‌ها و ارتباط آن‌ها با یکدیگر از یادگیری ماشینی استفاده کردند. به عبارتی به لطف این فناوری محققان توانستند روابط نورون‌ها با یکدیگر را به‌جای تحلیل انفرادی سلول‌ها تجزیه‌وتحلیل کنند. این رویکرد به محققان کمک کرد که نه‌نتها نورون‌ها را هنگامی که موش‌ها در هزارتو بودند بسنجند، بلکه حتی هنگامی که موش‌ها به خواب می‌رفتند نیز فعالیت آن نورون‌ها قابل تحلیل بود.

براساس عملکرد نورون‌هایی که در طول خواب و سپس در هنگام بیداری در هزارتو فعال می‌شوند، موش‌ها نه‌تنها درباره مکان‌هایی که قبلاً در هزارتو دیده‌اند، رؤیا می‌بینند، بلکه مغز آن‌ها روی مسیرهای احتمالی که پا به آن نگذاشته‌اند و ممکن است آن‌ها را طی کنند، نیز کار می‌کند.

هنگامی که موش‌ها پس از خواب، مجدداً وارد هزارتو می‌شدند، مطابق فعالیت عصبی آن‌ها در طول خواب، مغزشان سعی می‌کرد محیط اطراف جدید را پیش‌بینی و کاوش کند. هرچند اندازه‌گیری فعالیت‌های نورون‌ها چندان دقیق نبوده است، اما محققان احتمال می‌دهند بین خواب‌ها و اهداف آینده ارتباطی وجود داشته باشد.

محققان می‌گویند تغییراتی که در مغز موش‌ها مشاهده شده بود و سپس رویکرد جدید این حیوانات در هزارتو پس از بیدارشدن، منعکس‌کننده این است که هنگام خواب مغز آن‌ها می‌خواهد آینده و مکان‌های جدید را پیش‌بینی کند.

خبرکاو

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است