متن خبر

پژوهش جدید: افزودن سیر به رژیم غذایی می‌تواند به کاهش گلوکز و کلسترول کمک کند

پژوهش جدید: افزودن سیر به رژیم غذایی می‌تواند به کاهش گلوکز و کلسترول کمک کند

شناسهٔ خبر: 606554 -




دانشمندان دریافته‌اند که اضافه کردن سیر به غذا ممکن است قند خون یا گلوکز و کلسترول بدن را در سطوح سالم نگه دارد. تفاوتی ندارد که سیر اضافه‌شده به‌صورت تازه باشد یا پودر یا سرخ‌شده.

پژوهشگران دانشگاه «جنوب‌شرق» چین و دانشگاه «شیزانگ مینزو» چین با تحلیل ۲۲ مطالعه شامل ۲۹ آزمایش تصادفی کنترل‌شده، دریافته‌اند که مصرف سیر با سطح پایین گلوکز و برخی انواع مولکول‌های چربی، ازجمله کلسترول، ارتباط دارد. آن‌ها نتایج مطالعه خود را در ژورنال Nutrients منتشر کرده‌اند.

گلوکز و کلسترول از مواد مغذی کلیدی در بدن هستند و انرژی و مولکول‌های اولیه و ضروری بدن را تأمین می‌کنند. رژیم‌های غذایی امروزی مقادیر بیش از حدی از این مواد خوب در خود دارند و باعث افزایش ریسک سلامت می‌شوند.

در افراد سالم، متابولیسم گلوکز و لیپیدها به‌دقت تنظیم می‌شود. اما اختلال در متابولیسم گلوکز و لیپید ممکن است باعث بروز بیماری‌هایی مزمن شود؛ از جمله تصلب شرایین، دیابت و کبد چرب.

اما مدت‌هاست که دانشمندان بین سیر و سلامتی پیوندهایی علمی یافته‌اند. در مطالعات محدود گذشته، نقش سیر در تنظیم چربی و سطح قند خون تحلیل شده بود.

ارتباط سیر با کلسترول و گلوکز
سیر پخته‌شده در روغن زیتون؛ به‌نظر می‌رسد که نوع مصرف سیر روی خواص آن تأثیری ندارد.

نقش سیر در تنظیم گلوکز و کلسترول

پژوهشگران چینی، با جمع‌آوری اطلاعات پژوهش‌های مرتبط یک تصویر کلی ساخته‌اند که یافته‌های مستقل را تأیید می‌کند. آن‌هایی که به غذای خود سیر اضافه می‌کنند سطح گلوکز خون پایین‌تری دارند و نشانگرهای کنترل بلندمدت گلوکز در آن‌ها پیدا می‌شود. همچنین در این افراد، کلسترول «خوب» به‌شکل لیپوپروتئین پرچگالی (HDL) بیشتر، و کلسترول «بد» به‌شکل لیپوپروتئین کم‌چگالی (LDL) کمتر است.

داده‌های مورد استفاده به‌اندازه‌ای گسترده نیستند که بتوان یک رابطه علت و معلولی را با آن‌ها اثبات کرد. به بیان دیگر، نمی‌توان بيان کرد که سیر خوردن زیاد می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی را پایین نگه دارد. اما این ارتباط او میگوید که سیر احتمالاً راهی خوشمزه برای تنظیم سطح گلوکز و چربی است.

آزمایش‌هایی که پژوهشگران چینی تحلیل کردند، از سه هفته تا یک سال به طول انجامیده بودند. هرکدام این آزمایش‌ها انواع مختلف سیر را تحلیل کرده بودند؛ از سیر تازه گرفته تا عصاره سیر و پودر سیر.

نتایج نشان می‌دهند که سیر اثری مثبت روی گلوکز و چربی خون در انسان‌ها دارد. این ارتباط از لحاظ آماری معنادار است؛ اما پژوهش‌های هدفمند و بیشتری نیاز است تا مشخص شود که دقیقاً چرا چنین ارتباطی وجود دارد.

در حال حاضر، دانشمندان گمان دارند که مواد فعال درون سیر از راه‌های مختلف به بدن کمک می‌کنند؛ از جمله از راه کاهش «فشار اکسیداتیو» (نوعی فرسودگی سلول‌ها که ممکن است به بیماری‌های قلبی-عروقی منجر شود.)

همچنین سیر یک ترکیب آنتی اکسیدان به نام «آلین» دارد که دانشمندان پیش‌تر نشان داده‌اند گلوکز و چربی خون و میکروبیوم روده را تنظیم می‌کند. احتمالاً ترکیبی از این عوامل باعث می‌شوند که سیر برای بدن چنین مفید باشد.

خبرکاو

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است