متن خبر

پوزیدونا در حال حذف جلبک های مهاجم از اقیانوس ها و تبدیل آن به غذا است

پوزیدونا در حال حذف جلبک های مهاجم از اقیانوس ها و تبدیل آن به غذا است

شناسهٔ خبر: 458454 -




جلبک های مهاجم یک مشکل در سراسر جهان است. گونه‌های مختلف جلبک دریایی با خفه کردن و کشتن مرجان‌ها، محیط‌زیست اقیانوسی را تهدید می‌کنند که بر ماهی‌ها و دیگر جانداران دریایی تأثیر می‌گذارد.

سونیا هورتادو که در نزدیکی دریا در اسپانیا زندگی می‌کرد، تأثیر مقادیر زیادی جلبک دریایی، معروف به Rugulopteryx okamurae، را بر دریای مدیترانه دید. در سال 2015 زمانی که یک آلودگی در جنوب فرانسه رخ داد و در سراسر خط ساحلی گسترش یافت آغاز شد.

پس از ملاقات با María Cermeño، متخصص استخراج پروتئین از مواد غذایی حلقوی، این زوج تصمیم گرفتند اقیانوس را از شر این آفت خلاص کنند و آن را به مواد پروتئینی برای غذا تبدیل کنند. آنها Poseidona، توسعه دهنده فناوری مواد غذایی پایدار مستقر در بارسلون را تأسیس کردند، که از جلبک های دریایی مهاجم و جریان های جانبی جلبک - زباله هایی که تولیدکنندگان کشاورزی تولید می کنند - برای تولید پروتئین استفاده می کند. در این مورد، این یک جایگزین پروتئین سویا است.

این شرکت از هیدرولیز آنزیمی، یک فرآیند جداسازی مولکولی که اغلب برای بازیافت پلاستیک و تولید اتانول استفاده می‌شود، استفاده می‌کند و آن را با سایر فناوری‌ها ترکیب می‌کند. سس مخفی آن روشی است که در آن انجام می شود و ترکیب آنزیم هایی است که برای اطمینان از محصول نهایی پروتئین با کیفیت بالا استفاده می شود. هورتادو بيان کرد که آنها به دنبال فاکتورهای تغذیه ای و عملکرد خوب پروتئین هستند.

او به تک‌کرانچ گفت: «ما همچنین پروژه‌ای داریم که به‌طور خاص از ارگانولپتیک‌های محصول مراقبت می‌کند، و مطمئن می‌شویم که طعم جلبک دریایی خراب و رنگ خوبی خواهد داشت». بهترین بخش استفاده از جریان های جانبی، علاوه بر هزینه کم یا بی اثر، این است که آنها از قبل در پروتئین متمرکز شده اند. اما در عین حال چالش برانگیز است که مطمئن شویم پروتئین شکل خوبی دارد و ما همه آن را به درستی استخراج می کنیم.

نه Cermeño و نه Hurtado با این منطقه غریبه نیستند: Cermeño دارای دکترای بیوشیمی مواد غذایی است و Hurtado قبلا یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد علمی در Current Foods بود که قبلاً به عنوان Kuleana شناخته می شد. این شرکت غذاهای دریایی گیاهی تولید می کرد و در سال 2023 توسط Wicked Kitchen خریداری شد.

Poseidona تنها کسی نیست که از جریان های جانبی برای تهیه غذا استفاده می کند. همچنین Pacifico Biolabs مستقر در برلین وجود دارد که ماه گذشته 3.3 میلیون دلار بودجه پیش از بذر را برای فرآیند تخمیر خود برای تولید غذاهای دریایی جایگزین اعلام کرد.

بنیانگذاران پوزیدونا، سونیا هورتادو و ماریا سرمینو

بنیانگذاران پوزیدونا، سونیا هورتادو (سمت چپ) و ماریا سرمینو. اعتبار تصویر: پوزیدونا

هورتادو گفت، آنچه که جریان‌های جانبی را بیشتر به عرصه عمومی سوق داده است این است که دانشمندان مواد غذایی نیاز به یافتن منابع پروتئینی جدید را تشخیص می‌دهند. در عین حال، کسانی که نگران تأثیر تولید مواد غذایی بر محیط زیست هستند، شاهد تولید زباله و جریان های جانبی زیادی هستند.

هورتادو گفت: «به عنوان مثال، در پوست گوجه‌فرنگی‌های فاسد، رنگ‌ها و مولکول‌های خوب زیادی وجود دارد که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. ما در حال تبدیل شدن به جهانی پرجمعیت هستیم و در برخی مواقع باید از تمام منابعی که در اختیار داریم حداکثر استفاده را ببریم زیرا به نقطه‌ای دست خواهیم یافت که دیگر منابعی وجود نداشته باشد.»

اولین محصول پوزیدونا کنسانتره پروتئین جایگزین سویا است. شرکت ها اغلب نیاز به آزمایش رنگ و طعم مواد تشکیل دهنده دارند. با این حال، با نمونه‌های اولیه، Hurtado و Cermeño دریافتند که کنسانتره مزه اومامی یا قارچ مانند و تا حدودی رنگ مایل به قرمز دارد. هورتادو بيان کرد که آنها بیشتر به دنبال رنگی شبیه به سویا هستند، اما در حال حاضر، آنها با رنگ طبیعی استفاده می کنند.

اگر همه چیز به خوبی پیش برود، Hurtado انتظار دارد که کنسانتره را در پایان سال 2024 راه اندازی کند. کمک به حرکت تحقیق و توسعه در امتداد یک دور سرمایه گذاری اولیه 1.1 میلیون یورو (1.19 میلیون دلار) است که توسط Faber، یکی از صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر پیشرو در اروپا رهبری می شود. متخصص در فناوری آب و هوا و اقتصاد آبی. این دور همچنین شامل Dozen Investments، Sprout & About، ProVeg International و WA4STEAM (Women for STEAM) است.

در همین حال، مقررات دولتی خاصی در مورد نحوه دستکاری و جمع آوری جلبک هایی که Poseidona برای محصولات خود استفاده می کند، وجود دارد. کاهش جمعیت ماهی که منجر به کار کمتر برای ماهیگیران شد، و ایده دختر هورتادو الهام بخش هورتادو و سرمنیو شد تا روی برنامه ای کار کنند که ماهیگیران را مجبور به جمع آوری جلبک دریایی به عنوان جریان درآمد دیگری کند. آنها قصد دارند در سال های آینده روی آن کار کنند.

پوزیدونا همچنین برنامه‌هایی برای استفاده از انواع دیگر جلبک‌های دریایی مهاجم - به عنوان مثال، سارگاسوم - دارد که به گفته هورتادو بر اقیانوس آرام تأثیر می‌گذارد.

هدف ما این است که بتوانیم از انواع گونه‌های ماکرو جلبک‌ها با استفاده از روش‌شناسی اختصاصی خود برای توسعه پروتئین‌های عالی با هزینه مقرون به صرفه استفاده کنیم که قادر به رقابت با پروتئین‌های گیاهی اصلی پروتئین سویا و نخود است. هیچ رقابتی وجود ندارد.» ما در نهایت می‌توانیم با پروتئین سویا در هزینه برابر باشیم.»

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است