متن خبر

پرونده دادگاه گوگل جزئیات تجاری جدیدی از DuckDuckGo و Neeva را فاش می کند

پرونده دادگاه گوگل جزئیات تجاری جدیدی از DuckDuckGo و Neeva را فاش می کند

شناسهٔ خبر: 453026 -




پرونده قضایی وزارت دادگستری ایالات متحده علیه گوگل به دلیل انحصار ادعایی آن در بازار جستجو، نکات قابل توجهی را در مورد وضعیت رقابت بازار جستجو، از جمله عملکرد داخلی، درآمد، و در برخی موارد، قیمت های خروج فاش کرده است. از رقبای احتمالی گوگل، مانند DuckDuckGo و Neeva، که دومی سال گذشته پس از چرخش به سازمانی به Snowflake فروخته شد.

بایگانی پیشنهادی «یافته‌های حقایق» از سوی Google تاریخچه رقابت جستجو را مستند می‌کند، از جمله شروع خود گوگل، نوآوری‌های آن، فضای رقابتی، تجارت تبلیغات جستجوی Google، قراردادهای توزیع و موارد دیگر.

بخش‌هایی که به استارت‌آپ‌های جستجوی وب، مانند DuckDuckGo و Neeva، و پیشرفت‌های کسب‌وکارشان اشاره می‌کنند، برای ما جالب بود.

این پرونده جزئیاتی را نشان می دهد که قبلاً درباره DuckDuckGo می دانستیم - به عنوان مثال، اینکه از سال 2014 سودآور بوده و منبع درآمد عملیاتی آن در حال حاضر تبلیغات جستجو است، یعنی تبلیغات جستجویی ارائه شده توسط مایکروسافت در ایالات متحده، با این حال، پیشنهاد Google همچنین تلاش می کند تا تصویری از استارت‌آپی که در نوآوری جستجو سرمایه‌گذاری نکرده است، بلکه بر بازگشت سرمایه به سهامداران خود تمرکز کرده است.

همانطور که پرونده ادعا می کند، DuckDuckGo در سال 2018 10 میلیون دلار جمع آوری کرد، اما "اکثریت این پول به جای اینکه برای بهبود موتور جستجوی آن استفاده شود، بین سهامداران DuckDuckGo توزیع شد". وقتی DuckDuckGo دوباره در سال 2020 سرمایه جمع آوری کرد - یک دور 100 میلیون دلاری - بخشی از آن دوباره به سهامداران بازگردانده شد. (درصد دقیق اصلاح شد.) بایگانی استدلال می کند که وقتی سهامداران سهام را به شرکت های مختلف VC فروختند، از این سرمایه ها برای بهبود موتور جستجو استفاده نشد. اما با این نکته نیز در تضاد است و اشاره می‌کند که برای مثال یک سوم از 50 کارمند DuckDuckGo در سال 2018 روی بهبود موتور جستجو کار می‌کردند.

اعتبار تصویر: DuckDuckGo

با این حال، سند اشاره می‌کند که، علی‌رغم سودآوری DuckDuckGo، «فهرست وب جامع» خود را برای نتایج جستجوی ارگانیک ایجاد نکرده است - به‌سختی به نفع گوگل نیست. علاوه بر این، وقتی از اپل پرسیده شد که آیا DuckDuckGo را به عنوان پیش‌فرض در مرورگر سافاری در نظر می‌گیرد، ادی کیو، معاون خدمات اپل پاسخ داد: «نه، ما این کار را نکردیم. . . این انتخاب خوبی برای مشتریان نیست.» آخ!

همچنین شامل حوزه تجارت DuckDuckGo است. این پرونده یادآور می شود که استارتاپ تخمین زده است که موتور جستجوی آن توسط 100 میلیون نفر در سراسر جهان تا سال 2021 مورد استفاده قرار گرفته است. این موتور جستجو تنها حدود 2.5٪ از جستجوهای عمومی را در ایالات متحده دریافت می کند، علیرغم تخمین ها که 10٪ از مردم در ایالات متحده ادعا می کنند که این کار را انجام می دهند. کاربران رهبری DuckDuckGo توضیح داده است که این به این دلیل است که مردم اغلب از موتور جستجوی آن برای برخی استفاده می‌کنند، اما نه همه جستجوهایشان.

در اروپا، DuckDuckGo از آگوست 2023 تنها 0.6٪ از جستجوهای جستجو در دستگاه های تلفن همراه را دریافت کرد، حتی پس از معرفی "صفحه انتخاب" اندروید، جایی که به عنوان یک گزینه ارائه می شود. در مجموع، بسته به کشور، درصد جستجوهای آن در اروپا از 0.5٪ تا 2.5٪ در سال 2023 متغیر بود.

صفحه انتخاب جستجوی گوگل

اعتبار تصویر: DuckDuckGo

با ارائه این یافته ها، گوگل امیدوار است ثابت کند که مردم موتور جستجوی خود را به دلیل بهتر و نوآورتر انتخاب می کنند، نه به دلیل سهم انحصاری آن.

همچنین رویکرد DuckDuckGo به حریم خصوصی را به عنوان یکی از شکست‌های خود رد می‌کند و ادعا می‌کند که این رویکرد با استفاده نکردن از داده‌هایی مانند جلسات جستجو، تجربه ورود به سیستم، و موارد دیگر منجر به "معادل قابل توجهی برای کیفیت جستجو" می‌شود. با این حال، این جزئیات و موارد دیگری که بایگانی شامل می شود نشان می دهد که برای یک رقیب چقدر دشوار است که یک تجارت جستجو برای رقیب گوگل ایجاد کند.

استارت‌آپ دیگری که نمونه‌ای از این مشکل است Neeva است، موتور جستجویی که در سال 2019 توسط کارمندان سابق Google Sridhar Ramaswamy و Vivek Raghunathan تأسیس شد. Neeva در ابتدا به نظر می رسید وعده داده است، نه تنها به دلیل فرض خود، بلکه به دلیل تیم موسس آن. این سند دادگاه به ما یادآوری می کند، مدیرعامل راماسوامی از سال 2003 تا 2018 در گوگل کار می کرد و در پست های ارشد به مدیر عامل گزارش می داد و تبلیغات، تجارت، زیرساخت جستجو و تیم های حریم خصوصی گوگل را مدیریت می کرد.

با دانش فنی و تجربه عمیق تیم، آنها طرحی را طراحی کردند تا به جای آن، با ایجاد درآمد از طریق اشتراک، جایگزینی بدون آگهی برای Google به مشتریان ارائه دهد. تا سال 2022، Neeva بيان کرد که بیش از 600000 کاربر جمع آوری کرده است، اما اکثر آنها در آن زمان پولی به مشتریان پرداخت نمی کردند.

اولویت بندی نتایج جستجو اعتبار تصویر: Neeva

پرونده دادگاه جزئیات بیشتری را در مورد پیشرفت Neeva ارائه می دهد و به سرمایه گذاری از سوی شرکت های برتر VC مانند Sequoia Capital و Greylock Ventures، علاوه بر سرمایه گذاری شخصی راماسوامی اشاره می کند. راماسوامی در طول آزمایش شهادت داد، این شرکت معتقد بود که می تواند با موفقیت در کیفیت جستجو در ایالات متحده رقابت کند و بازارهای دیگر را تنها با 2.5 درصد از پرس و جوهای عمومی انتخاب کند.

این استارت آپ با ارائه نتایج از طریق بینگ مایکروسافت در حالی که زیرساخت جستجوی خود را توسعه می داد، شروع به کار کرد. تا سال 2022، از تکنیک های خود برای رتبه بندی نتایج وب استفاده می کرد و معتقد بود که به لطف استفاده از یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی و سایر تکنیک ها، با گوگل قابل مقایسه و بهتر از بینگ است.

برای توسعه و آموزش مدل‌های یادگیری ماشینی، مجوز اطلاعات ناشناس را در قالب مجموعه داده‌های تجاری در دسترس صادر کرد. گوگل نمی تواند ادعا کند که Neeva در اینجا نوآوری نمی کند. این استارت‌آپ سال گذشته یک ویژگی هوش مصنوعی مولد به نام Neeva AI را راه‌اندازی کرد، که مشابه چیزی است که Google در حال حاضر با جستجوی Generative Experience (SGE) آزمایش می‌کند، زیرا همچنین به برخی از سؤالات مستقیماً در صفحات نتایج جستجو با استفاده از هوش مصنوعی پاسخ می‌دهد.

در نتیجه، Neeva توانست برخی از کاربران را جذب کند. راماسوامی گفته بود که این پرونده در اوج خود "چند میلیون کاربر منحصر به فرد در ماه" داشت. متأسفانه، ناتوانی آن در رقابت با جستجوی رایگان در نهایت باعث شد که استارت‌آپ کسب‌وکار مصرف‌کننده‌اش را تعطیل کند، به سمت کسب‌وکار حرکت کند و در نهایت به Snowflake خارج شود، زیرا نتوانست سرمایه‌گذاری خطرپذیر لازم را برای ادامه گسترش کسب‌وکار خود جذب کند.

راماسوامی شهادت داد: «بنیانگذار من، Vivek، و من با اکراه به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم آنقدر سریع کسب‌وکار ایجاد کنیم تا بتوانیم به افزایش سرمایه برای حمایت از رشد محصول و تیم ادامه دهیم. پس در اوایل سال جاری، در ماه می [2023] - ما در واقع گفتگوهای خرید احتمالی را در ماه مارس آغاز کردیم - اما اوایل امسال، در ماه مه، موتور جستجوی مصرف کننده را خاموش کردیم، پولی را که مشتریان به ما پرداخته بودند بازپرداخت کردیم و توسط آنها خریداری شدیم. Snowflake که یک شرکت داده های سازمانی است.

Neeva در آن زمان کمتر از یک میلیون دلار درآمد اشتراک ایجاد می کرد و در حال رشد بود، اما همچنان بخش کوچکی از بازار جستجو بود، پرونده نیز به ما اطلاع می دهد.

این استارتاپ با مبلغی معادل 184.4 میلیون دلار به صورت نقدی از Snowflake خارج شد که بیش از دو برابر مبلغی است که سرمایه گذاری شده بود. این مقدار کمی بیشتر از گزارش های قبلی است که این رقم را 150 میلیون دلار تخمین زده بود.

اگرچه این سند یک استارتاپ نیست، اما به کسب و کار جستجوی گمشده یاهو (شرکت مادر TechCrunch) نیز اشاره می‌کند و اشاره می‌کند که پس از قراردادی در سال 2009 با مایکروسافت برای جستجوی الگوریتمی و تبلیغات جستجوی پولی، خزیدن در وب متوقف شد. این همکاری به یاهو اجازه می‌دهد سرمایه‌گذاری جستجوی خود را کاهش دهد و بر سایر محصولات محبوب‌تر مانند Yahoo Finance، Yahoo Sports، Yahoo News و Yahoo Mail تمرکز کند. (باید توجه داشته باشیم که بخش اعظم یاهو ویرایش شده است. ) اضافه می کند که موزیلا زمانی با یاهو نیز معامله کرده بود، اما به دلیل کیفیت جستجو آن را کنار گذاشت.

با وجود تعداد کمی از رقبای قابل دوام در بازار در فضای جستجو، گوگل تلاش می کند تا استدلال کند که با تعدادی از محصولات دیگر رقابت می کند، مانند برنامه های موبایل اختصاصی و وب سایت هایی که انواع خاصی از جستجو را ارائه می دهند، مانند Yelp، Airbnb، Amazon، Expedia، Booking. .com، Hotels.com و دیگران. همچنین ادعا می کند که با هوش مصنوعی مانند ChatGPT و رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، پینترست و تیک تاک رقابت می کند - سه مورد آخر، به ویژه در میان کاربران جوان.

به عنوان مثال، معاون جستجوی گوگل، لیز رید، در سال 2021 بيان کرد که «63 درصد از کاربران روزانه TikTok در سنین 18 تا 24 سال اظهار داشتند که در هفته گذشته از TikTok به عنوان موتور جستجو استفاده می‌کنند».

اینکه آیا دادگاه متاثر از استدلال گوگل مبنی بر اینکه این انحصار در جستجو و به طور گسترده تر در تبلیغات جستجو نیست، که بخش بزرگی از این پرونده است، قرار می گیرد یا خیر، باید دید. گوگل به وضوح در بازار جستجو برنده است، اما این به خاطر کمبود رقبا نیست که تلاش می‌کند تا نفوذ کند، همانطور که این نمونه‌ها نشان می‌دهند. با این حال، آزمایش قبلاً نشان داده بود که گوگل از منابع قابل توجه خود برای حفظ موقعیت خود در بازار جستجو استفاده کرده است - به عنوان مثال، با پرداخت 18 میلیارد دلار به اپل به عنوان جستجوی پیش فرض در آیفون ها. در همین حال، اپل خرید بینگ از مایکروسافت در سال 2020 را سنجید و همچنین در نظر داشت DuckDuckGo را به موتور پیش‌فرض در سافاری تبدیل کند، قبل از اینکه ایده ادامه نقدینگی چک‌های گوگل را رد کند.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است