متن خبر

وعده‌های ارزانی قیمت خودرو برعکس عمل کرد؛ صبر به ضرر منتهی شد

وعده‌های ارزانی قیمت خودرو برعکس عمل کرد؛ صبر به ضرر منتهی شد

شناسهٔ خبر: 445359 -




از زمان آغاز مجدد تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی و پیچیده شدن شرایط بازار خودرو، بارها شاهد وعده ارزانی قیمت خودرو بودیم. این وعده‌ها از سوی مسئولان دولتی یا نمایندگان مجلس مطرح می‌شدند اما در نهایت آن‌چه رخ داد، افزایش بیشتر نرخ‌ها و کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده بود.

از ابتدای امسال و با ورود بازار خودرو به شرایط رکود، این وعده‌ها بار دیگر تکرار شدند. مسئولان وزارت صنعت و همچنین برخی نمایندگان مجلس در اظهارنظرهایی خوش‌بینانه، از مشتریان می‌خواستند تا خرید خودرو را به تاخیر بیندازند، چرا که خودرو به زودی ارزان خواهد شد. این وعده‌ها همچنان در حال تکرار است، آن‌هم در روزهایی که قیمت خودرو روند صعودی را طی می‌کند.

همچنین بخوانید:‌ فرمول جدید قیمت خودرو با همکاری وزارت صمت و شورای رقابت مشخص شد

کارشناسان و فعالان حوزه خودرو از مدت‌ها پیش در مورد این وضعیت به مشتریان هشدار داده بودند. شرایط بازار خودرو در ایران به گونه‌ای نیست که قیمت‌ها بیشتر از حد مشخصی کاهش یابند. در نتیجه نرخ‌ها طی بازه خاصی به کف خود رسیدند. در واقع تابستان و پاییز 1402، بهترین وقت برای خرید خودرو بودند. قیمت خودرو با آغاز زمستان 1402 روند صعودی به خود گرفت. امروز که در دومین ماه از زمستان به سر می‌بریم، نرخ‌ها همچنان رو به افزایش هستند. خودروسازان نیز با کاهش تولید و همچنان عدم صدور فاکتور محصولات جدید، این روند را تشدید می‌کنند.

محرک‌های افزایش قیمت خودرو در دنیای واقعیت‌ها

افکار عمومی نیز در حال حاضر نسبت به مساله واردات خودرو بی‌تفاوت شده‌اند. خودروهای وارداتی آن‌قدر دیر، کم و گران به بازار ایران رسیدند که نمی‌‌توانند تاثیری بر شرایط بازار داشته باشند. براساس آمار وزارت صمت، تاکنون حدود چهار هزار خودرو وارداتی پلاک دریافت کرده‌اند. این تعداد اندک خودرو تحویل شده معادل 13 درصد از کل متقاضیان خودروهای وارداتی است که از اسفند سال گذشته تا به امروز منتظر تحویل خودرو خود هستند.

شرایط فعلی بازار اکنون مورد اعتراض رسانه‌های داخلی از جمله خبرگزاری تسنیم نیز قرار گرفته است. رسانه‌های داخلی هدف انتقادات خود را به سمت وزیر صمت گرفته‌اند، کسی که مسئول مدیریت بازار خودرو است و بارها وعده‌های مختلفی در خصوص ارزانی قیمت‌ها و کاهش التهاب بازار مطرح کرده است.

قیمت خودرو

برخلاف سالیان گذشته، مشتریان در آستانه نوروز 1403 تمایلی برای خرید خودرو از خود نشان می‌دهند. از سوی دیگر عرضه خودرو به بازار نیز محدود شده است. مالکان خودروهای وارداتی پس از تحویل آن‌ها را با خودروبر به پارکینگ خود منتقل می‌کنند تا کارکرد خودرو افزایش نیابد و بتوانند این خودروها را به عنوان اتومبیل صفر کیلومتر بفروشند.

افرادی که موفق به تحویل گرفتن خودروهای مونتاژی یا داخلی شده‌اند نیز تمایلی به فروش آن‌ها در حال حاضر ندارند، چرا که به اعتقاد آن‌ها قیمت خودرو در سال جدید افزایش بیشتری پیدا می‌کند و آن‌ها می‌توانند اتومبیل خود را با نرخ بالاتری بفروشند. این روند از سوی شرکت‌های خودروسازی نیز مشاهده می‌شود. خودروسازان از صدور فاکتور برای خودروهای آماده تحویل خودداری می‌کنند و همچنین عرضه محصولات خود را به سال جدید موکول کرده‌اند. پس حداقل تا اردیبهشت 1403، عرضه قابل توجهی را از سوی مالکان و همچنین خودروسازان در بازار نخواهیم دید.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است