در سالهای اخیر سر و صدایی اجتنابناپذیر در مورد هوش مصنوعی به وجود آمده است و مفسران به سرعت هر دو جنبه مثبت و منفی فناوری هوش مصنوعی را برجسته میکنند. کسبوکارها به سرعت تلاش کردهاند تا هوش مصنوعی را اتخاذ کنند و تلاش کردهاند از مزایای وعده داده شده نوآوری، کارایی و بهرهوری بهره ببرند، با تحقیقات انجام شده از «شاخص جهانی پذیرش هوش مصنوعی» IBM در سال 2024 که نشان میدهد بیش از نیمی از شرکتهای مورد تحلیل (59 درصد) در حال کاوش یا استقرار هستند. هوش مصنوعی و برنامه ریزی برای تسریع سرمایه گذاری در این زمینه. اما عجله برای دستیابی به مزیت رقابتی نیز در برخی از صنایع به دلیل یک نگرانی عمده متوقف شده است، اینکه آیا پذیرش هوش مصنوعی برخی از نقش های انسانی را از بین می برد؟
این یک تصور اشتباه است - سازمانها با درک این موضوع که هوش مصنوعی یک موجودیت نیست، بلکه ابزاری است که فقط میتواند به خوبی کار کند و به خوبی انسانهایی که آن را فعال میکنند، میتوانند هوش مصنوعی را به طور موثرتر و با کنترل بسیار بیشتری به کار گیرند. ما فقط باید به شکست اخیر سیستم های سفارش مبتنی بر هوش مصنوعی مک دونالدز نگاه کنیم. این فست فود زنجیره ای اعلام کرد که به دلیل اشتباهات متعدد در سفارش غذا، راه حل هوش مصنوعی خود را در بیش از 100 رستوران متوقف خواهد کرد، که پس از آن برای رفع مشکلات، تقریباً یک مورد از هر پنج سفارش به مداخله انسانی نیاز داشت. همانطور که این مورد نشان می دهد، هوش مصنوعی محدودیت های خود را دارد و مهارت های انسانی همچنان حیاتی خواهد بود - هر کسی که به دنبال استقرار هوش مصنوعی برای جایگزینی کارمندان باشد، با چالش های متعددی روبرو خواهد شد. در عوض، آنها باید این فناوری را به عنوان یک سیستم پشتیبانی برای کارهای ساده، سادهسازی فرآیندهای تکراری و کاهش فشار از روی کاربران نهایی بپذیرند.
در اینجا چند حوزه مورد توجه سازمانهایی که به استقرار هوش مصنوعی فکر میکنند آورده شده است:
CTO در Coherent Solutions.
هوش مصنوعی نیازی به انقلابی بودن ندارد. باید عملی باشد
اغلب، سازمانها برای به کارگیری فناوری جدید به عنوان بخشی از مسیر تحول تلاش میکنند، اما متوجه میشوند که در حال صرف هزینههای بیش از حد برای فناوری هستند که شش ماه بعد، در ایجاد بازگشت سرمایه ناموفق است. این معمولاً به این دلیل است که آنها بیش از حد جاه طلب هستند یا سفر پیش روی خود را دست کم می گیرند.
سازمانها بهجای صرف میلیونها نفر در وعدههای بیپرده بهبود بهرهوری، ابتدا باید بنشینند، اهداف واقعبینانه را تعیین کنند و ارزیابی کنند که هوش مصنوعی کجا میتواند از افرادشان حمایت کند و چگونه میتوان آن را در اهداف تجاریشان گنجاند.
انجام یک تجزیه و تحلیل کامل از فرآیندها قبل از شروع هر پروژه هوش مصنوعی برای ارزیابی اینکه کدام بخش از هوش مصنوعی کسب و کار بهترین عملکرد را دارد و قوی ترین ارزش را ارائه می دهد، کلیدی است. آیا هدف بهبود فرآیندهای داخلی یا استقرار برای کاربران خارجی است، سؤالاتی مانند "چه کسی از این قابلیت استفاده خواهد کرد؟"، "در چه مقیاسی برای عملکرد نیاز دارد؟"، و "ما چگونه موفقیت را اندازه گیری می کنیم؟" ایجاد انتظارات اساسی و کمک به تمرکز پروژه ها.
گاهی اوقات این به معنای خودکار کردن یک فرآیند منحصر به فرد، مانند درخواست خدمات مشتری است. این رویکرد گام کوچک برای اطمینان و سنجش موفقیت حیاتی است. اما هوش مصنوعی نه برای همه بخشها و نه برای همه عملیات مفید خواهد بود - به خصوص اگر فرآیندی در مقیاس بسیار کوچکی اجرا شود که سرمایهگذاری را توجیه کند. تحلیل نیاز و ارزش از ابتدا با یک ارزیابی اولیه کارآمدترین رویکرد برای هر تحولی است که تضمین میکند سرمایهگذاریهای هوش مصنوعی معنادار هستند و تقریباً تضمین میشوند که ارزشمند هستند.
به طور مشابه، تعریف موفقیت مستلزم برنامه ریزی آینده است. هنگامی که موثرترین مورد استفاده از هوش مصنوعی ایجاد شد، تعیین معیارهای پایه برای بهره وری و کیفیت بسیار مهم است. این تصویر واضحتری از تأثیر واقعی استقرار بر عملیات ارائه میدهد و به سرمایهگذاریهای هوش مصنوعی اجازه میدهد تا ارزیابی، اعتبارسنجی و یادگیری برای پروژههای آینده ثبت شوند. هوش مصنوعی از بین نمی رود، اما بسیاری از مردم حق دارند محتاط باشند. اگر سازمانی بخواهد فناوری را به طور گسترده بپذیرد، پرورش یک فرهنگ از طریق نشان دادن موفقیت در مقیاس کوچکتر، راه درازی را به سوی یک تحول آرام پیش خواهد برد. اگر قرار است هوش مصنوعی واقعا زندگی را برای کاربران نهایی آسانتر کند، تمرکز بر عملی بودن و داشتن یک برنامه محکم برای موفقیت بسیار مهم است.
بلوغ هوش مصنوعی را درک کرده و تقویت کنید
هنگامی که زمینه موفقیت هوش مصنوعی فراهم شد، ترسیم اهداف در برابر تصویری دقیق از آمادگی هوش مصنوعی یک سازمان بسیار مهم است. به عنوان یک فناوری جدید و قدرتمند، هوش مصنوعی به مهارت ها و توانایی مدیریت و حفاظت از زیرساخت های پیچیده نیاز دارد. با ارزیابی پشته فناوری موجود، بنیان فناوری سازمان را تحلیل کنید. آیا نرم افزار فعلی می تواند نیازهای یکپارچه سازی هوش مصنوعی را برطرف کند؟ آیا مشکلات سازگاری یا ضعف فنی وجود دارد که باید در طول این پروژه برطرف شود؟
اما این فقط یک سوال فنی نیست: یک عنصر انسانی حیاتی در بلوغ هوش مصنوعی وجود دارد. ماتریسی از مهارت ها و دانش متخصصان فناوری اطلاعات و تیمی که مستقیماً با برنامه جدید هوش مصنوعی کار خواهند کرد ایجاد کنید. وجود شکافها در اینجا امری عادی است، البته هوش مصنوعی یک فناوری فوقالعاده جدید برای شرکتها است. اما اگر کاربران ندانند هوش مصنوعی چگونه کار می کند و چگونه از آن در نقش خود استفاده کنند، هر گونه سرمایه گذاری عملا بی فایده خواهد بود. روی ایجاد اعتماد فنی سرمایهگذاری کنید و مطمئن شوید که شکافها را با آموزش یا استخدام کافی پر میکنند.
آخرین عاملی که در اینجا باید در نظر گرفته شود، نظم فرآیند است. اطمینان حاصل کنید که استقرار هوش مصنوعی ورودی با فرآیندهای کاملاً تعریف شده برای مدیریت جمعآوری دادهها ، مدیریت و توسعه مدل مواجه خواهد شد. بدون همه این عناصر به ترتیب، سازمان ها ممکن است به دنبال دستور العمل برای فاجعه باشند.
حفظ امنیت و کیفیت در خط مقدم
هر فناوری جدید سطحی از خطر امنیتی را برای یک کسب و کار معرفی می کند، گاهی اوقات با پیچیده کردن حفاظت از داده ها، معرفی آسیب پذیری های کد، یا گسترش سطح حمله موجود. برخی از نقاط ضعف ممکن است تنها زمانی نمایان شوند که از فناوری استفاده شود، اما در مرحله توسعه، امنیت باید به طور مداوم در برنامه تعبیه شود و با تحلیل منظم کد ارزیابی شود. به محض شروع بحث در مورد راه اندازی یک محصول یا برنامه جدید، سازمان ها نیز باید استراتژی خود را برای ایجاد و استقرار ایمن آن مورد بحث قرار دهند. این امر به ویژه در مورد هوش مصنوعی که پیچیدگی ایجاد می کند و انبوهی از داده های بالقوه حساس را پردازش می کند، بسیار مهم است. سازمانهایی که مدلهای هوش مصنوعی را برای تجارت خود توسعه میدهند یا راهحلهای هوش مصنوعی را از شرکا خریداری میکنند، باید در مورد کیفیت دادههای آموزشی کوشا باشند.
فراتر از کنترلهای کیفیت دادهها، سازمانها باید خطمشیهای استفاده از هوش مصنوعی سفارشیسازی شده را توسعه دهند و مطمئن شوند که نه تنها با مقررات دولتی یا صنعتی مطابقت دارند، بلکه نیازهای خاص کسبوکار را نیز برطرف میکنند. وجود مجموعه ای جامع از دستورالعمل ها و پادمان ها برای کاربران نهایی به طور قابل توجهی سوء استفاده از هوش مصنوعی را کاهش می دهد. این سیاستها، همراه با آموزش مناسب و نظم و انضباط فرآیند، تضمین میکنند که سازمانها میتوانند از مزایای بسیاری مثبت هوش مصنوعی بهره ببرند و در عین حال خطر سایبری را کاهش دهند.
همانطور که هوش مصنوعی در صنعت فناوری جارو می کند، می تواند مانند شروع یک دوره جدید احساس شود. اما سازمانها باید اصول استقرار هر فناوری جدید را به خاطر بسپارند – هوش مصنوعی چندان متفاوت نیست. با صرف زمان برای تجزیه و تحلیل واقعی نیازها و برنامه ریزی پروژه هایی که سود واقعی برای کسب و کار به ارمغان می آورد، هر سازمانی می تواند از همان ابتدا خود را برای موفقیت آماده کند.
ما بهترین گوشی هوش مصنوعی را معرفی کرده ایم.
این مقاله به عنوان بخشی از کانال Expert Insights TechRadarPro تهیه شده است که در آن بهترین و باهوش ترین ذهن ها در صنعت فناوری امروز را معرفی می کنیم. نظرات بیان شده در اینجا نظرات نویسنده است و لزوماً نظرات TechRadarPro یا Future plc نیست. اگر علاقه مند به مشارکت هستید، اطلاعات بیشتری را در اینجا بیابید: https://www.techradar.com/news/submit-your-story-to-techradar-pro
ارسال نظر