متن خبر

هوآوی ادعا می‌کند که تراشه هوش مصنوعی آن سریع‌تر از Nvidia A100 است – اما با توجه به اینکه تحریم‌های بین‌المللی باعث تغییر در طراحی می‌شود، قدرت‌های چینی تلاش می‌کنند تا با سرعت تحول رقبا هماهنگ شوند.

هوآوی ادعا می‌کند که تراشه هوش مصنوعی آن سریع‌تر از Nvidia A100 است – اما با توجه به اینکه تحریم‌های بین‌المللی باعث تغییر در طراحی می‌شود، قدرت‌های چینی تلاش می‌کنند تا با سرعت تحول رقبا هماهنگ شوند.

شناسهٔ خبر: 609766 -




هواوی اسند 910
(اعتبار تصویر: هواوی)

انویدیا به دلیل محدودیت های سخت صادرات ایالات متحده نمی تواند پردازنده های گرافیکی پیشرفته خود را به چین ارسال کند، پس هوآوی تمام تلاش خود را کرده است تا وارد عمل شده و این خلاء را پر کند.

در کنفرانس اخیر نیمه هادی جهانی نانجینگ، وانگ تائو، مدیر عامل اکوسیستم Ascend و Kunpeng هوآوی، ادعا کرد که تراشه هوش مصنوعی هواوی اگر نگوییم بهتر از A100 انویدیا است.

بر اساس گزارش South China Morning Post (SCMP) ، وانگ اظهار داشت که تراشه هوش مصنوعی Ascend 910B هواوی 80 درصد کارایی یک Nvidia A100 را هنگام آموزش LLM ارائه می دهد، اما "در برخی آزمایشات دیگر، تراشه های Ascend می توانند A100 را تا 20 درصد شکست دهند." هوآوی برای اولین بار سری تراشه های Ascend را در سال 2019، چهار ماه پس از اضافه شدن این شرکت به فهرست سیاه تجاری ایالات متحده معرفی کرد.

تغییر طراحی

اگرچه انویدیا تراشه‌های درجه پایین‌تری را در چین می‌فروشد، اما همچنان 90 درصد از بازار پردازنده‌های هوش مصنوعی را در سال 2023 به خود اختصاص داد. در مقایسه، هواوی تنها 6 درصد از بازار را در اختیار داشت، اما این سهم می‌تواند و احتمالاً بهبود یابد.

اگرچه وانگ اصرار داشت که "تفاوت زیادی" بین Huawei 910B و Nvidia A100 در آموزش مدل های بزرگ هوش مصنوعی وجود ندارد، یک عکس فوری از داده های CSET (مرکز امنیت و فناوری های نوظهور) نشان می دهد که چگونه کنترل های صادرات ایالات متحده مانع تولید هواوی می شود.

در این گزارش آمده است: «این تجزیه و تحلیل از نسل اول سری Ascend 910 هوآوی (2019) و نسل دوم سری Ascend 910B (2022) نشان می‌دهد که علیرغم کنترل صادرات، هواوی توانسته تراشه‌ای با عملکرد بالاتر طراحی کند که می‌تواند در داخل کشور تولید شود. در SMIC (شرکت بین المللی تولید نیمه هادی).

علیرغم آن شروع امیدوارکننده، CSET اضافه می‌کند، «تحلیل ما نشان می‌دهد که افزایش عملکرد کمتر از آن چیزی است که تبلیغ می‌شود. تنها 75 درصد از افزایش حداکثر عملکرد نظری را می توان به افزایش واقعی عملکرد سخت افزار نسبت داد. علاوه بر این، هواوی تعداد هسته‌های فعال هوش مصنوعی را بین سری‌های 910 و 910B کاهش داد - احتمالاً به دلیل بازده ضعیف یا ظرفیت محدود در فرآیند ساخت 7 نانومتری SMIC.

برای جبران تعداد کمتر هسته‌های فعال هوش مصنوعی، هواوی یک واحد برداری اضافی را در هر هسته برای افزایش عملکرد ۲۵ درصدی و افزایش سرعت ساعت و در نتیجه افزایش ۵۰ درصدی به هر هسته اضافه کرد. در مورد بهبود 25 درصدی دیگر، به نظر می رسد که این نتیجه "تغییر در نحوه محاسبه اوج عملکرد هوآوی" باشد.

می توانید یافته های کامل CSET را در اینجا بخوانید.

بیشتر از TechRadar Pro

وین ویلیامز یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که در مورد کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC انگلستان نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است