متن خبر

هند مواضع هوش مصنوعی را معکوس می کند و برای راه اندازی مدل به تایید دولت نیاز دارد

هند مواضع هوش مصنوعی را معکوس می کند و برای راه اندازی مدل به تایید دولت نیاز دارد

شناسهٔ خبر: 455403 -




هند با صدور توصیه‌ای که از شرکت‌های فناوری می‌خواهد قبل از راه‌اندازی مدل‌های جدید، مجوز دولت را دریافت کنند، وارد بحث‌های جهانی هوش مصنوعی شده است.

وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند روز جمعه این توصیه را به شرکت ها صادر کرد. این توصیه که در حوزه عمومی منتشر نشده است، اما نسخه‌ای از آن را TechCrunch تحلیل کرده است، همچنین از شرکت‌های فناوری می‌خواهد اطمینان حاصل کنند که خدمات یا محصولات آنها "هیچ گونه سوگیری یا تبعیض را مجاز نمی‌دانند یا یکپارچگی فرآیند انتخابات را تهدید نمی‌کنند."

اگرچه این وزارتخانه اذعان می کند که این مشاوره از نظر قانونی الزام آور نیست، معاون وزیر فناوری اطلاعات هند راجیو چاندراسخار می گوید این اطلاعیه "نشان دهنده این است که این آینده مقررات است. "

او می‌افزاید: «ما امروز به‌عنوان توصیه‌ای این کار را انجام می‌دهیم و از شما می‌خواهیم که آن را رعایت کنید.» چاندراسخار در توییتی در روز دوشنبه بيان کرد که هدف از این توصیه «پلت‌فرم‌های آزمایش‌نشده هوش مصنوعی است که در اینترنت هند مستقر هستند».

این وزارتخانه در مشاوره خود از اختیاراتی است که از طریق قانون فناوری اطلاعات، 2000 و قوانین فناوری اطلاعات، 2021 به آن اعطا شده است. این سازمان به دنبال انطباق با "اثر فوری" است و از شرکت های فناوری می خواهد که "گزارش وضعیت اقدامات انجام شده" را ظرف 15 روز به وزارتخانه ارسال کنند.

توصیه جدید، که از شرکت‌های فناوری نیز می‌خواهد «به‌درستی» «خطاپذیری یا غیرقابل اعتماد بودن احتمالی و ذاتی» خروجی‌هایی را که مدل‌های هوش مصنوعی تولید می‌کنند، برچسب‌گذاری کنند، نشان‌دهنده معکوس شدن رویکرد قبلی هند به مقررات هوش مصنوعی است. کمتر از یک سال پیش، این وزارتخانه از تنظیم رشد هوش مصنوعی خودداری کرده بود، در عوض این بخش را به عنوان حیاتی برای منافع استراتژیک هند معرفی کرد.

این اقدام هند بسیاری از مدیران صنعت را غافلگیر کرده است. بسیاری از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری هندی می‌گویند که از توصیه‌های جدید ترسیده‌اند و معتقدند چنین مقرراتی مانع از توانایی کشور برای رقابت در رقابت‌های جهانی می‌شود، جایی که در حال حاضر عقب مانده است.

Pratik Desai، بنیانگذار استارت آپ Kisan AI، نوشت: «من خیلی احمق بودم که فکر می کردم GenAI را از SF به کشاورزی هند بیاورم. ما در حال آموزش مدل چندوجهی کم هزینه آفات و بیماری بودیم و بسیار هیجان زده بودیم. این وحشتناک و بی انگیزه است پس از 4 سال کار تمام وقت و هوش مصنوعی به این حوزه در هند.

بسیاری از رهبران سیلیکون ولی نیز از تغییر سیاست هند انتقاد کردند. آراویند سرینیواس، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر اجرایی Perplexity AI، یکی از داغ‌ترین استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی، او میگوید مشاوره جدید دهلی نو «حرکت بدی از سوی هند» بود.

مارتین کاسادو، یکی از شرکای شرکت سرمایه گذاری اندرسن هوروویتز، گفت: «خداوند لعنتی. چه مسخره ای.»

این توصیه به دنبال ابراز ناامیدی چاندراسخار از پاسخ خاصی توسط Gemini گوگل در ماه گذشته است. یکی از کاربران ماه گذشته از جمینی که قبلاً بارد نام داشت پرسید که آیا نارندرا مودی نخست وزیر هند فاشیست است یا خیر.

در پاسخ، جمینی - به نقل از کارشناسانی که هویت آنها را مشخص نکرد - بيان کرد که مودی به اجرای سیاست هایی متهم شده است که برخی آن را فاشیست توصیف کرده اند. چاندراسخار به این تبادل واکنش نشان داد و به گوگل هشدار داد که چنین پاسخ هایی "نقض مستقیم" قوانین فناوری اطلاعات، 2021 و همچنین "چند مفاد قانون کیفری" است.

این توصیه می‌افزاید که عدم رعایت مفاد قانون فناوری اطلاعات و قوانین فناوری اطلاعات منجر به «عواقب کیفری احتمالی برای واسطه‌ها یا پلتفرم‌ها یا کاربران آن در صورت شناسایی» می‌شود.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است