متن خبر

همانطور که Threads سیاست را در اولویت قرار می دهد، مدیر عامل Bluesky از فیدهای سفارشی و انتخاب کاربران در رسانه های اجتماعی تبلیغ می کند.

همانطور که Threads سیاست را در اولویت قرار می دهد، مدیر عامل Bluesky از فیدهای سفارشی و انتخاب کاربران در رسانه های اجتماعی تبلیغ می کند.

شناسهٔ خبر: 450718 -




متا پس از اعلام برنامه‌ای برای حذف سیاست از توصیه‌هایش در سراسر اینستاگرام و Threads، برنامه جدید توییتر مانند خود برای پست‌های متنی، در آب داغ است. این فرصتی را برای استارت‌آپ Bluesky ایجاد می‌کند که جی گرابر، مدیرعامل آن اخیراً توضیح داده است که تصمیم متا نمادی از انواع مشکلاتی است که ممکن است زمانی که شما یک الگوریتم اجرا می‌شود توسط یک شرکت ایجاد کنید، و اینکه چگونه برنامه Bluesky متفاوت است.

گرابر در پاسخ به سوالی در مورد سانسور سیاست متا در طی مصاحبه ای در پادکست Techmeme Ride Home گفت: "این یک جعبه سیاه است، شرکت می تواند هر کاری که می خواهد انجام دهد و کاربران واقعاً انتخابی ندارند." هدف از ایجاد انتخاب الگوریتمی در ابتدا با Bluesky این بود که همیشه بتوانید نوع خوراکی را که قرار است دریافت کنید انتخاب کنید. شما می توانید اسکرول خود را کنترل کنید.

گرابر بيان کرد در Bluesky، کاربران می‌توانند با دنبال کردن فیدهای سفارشی با مضمون سیاسی و موضوعات پرطرفدار، تجربه اجتماعی بسیار سیاسی داشته باشند، یا می‌توانند سیاست را کاملاً فیلتر کنند.

گرابر پیشنهاد کرد: «دو نفر که از یک برنامه Bluesky استفاده می‌کنند می‌توانند – یکی داشتن تجربه‌ای بسیار دنج، آرام، بدون سیاست، فقط دیدن پست‌های دوستان خود و شاید لایک، تصاویر خزه‌ها و گربه‌ها». و سپس شخص دیگری می تواند موضوعات پرطرفدار، گفتمان سوپربول، سیاست، هر آنچه در جریان است را دنبال کند.

یا، همانطور که خود گرابر انجام می‌دهد، می‌توانستند بین حالت‌های مختلف، بر اساس آنچه در آن زمان می‌خواستند ببینند، به عقب و جلو حرکت کنند.

برخلاف پلتفرم‌های متمرکز، مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و Threads که توسط متا اداره می‌شوند، یا حتی Elon Musk-run X (توئیتر سابق)، Bluesky رویکرد متفاوتی را برای رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌کند. این بیشتر شبیه رقیب توییتر ماستودون منبع باز است، زیرا به جای ActivityPub، که Mastodon با آن ادغام می شود، یک سرویس شبکه اجتماعی غیرمتمرکز را نیز ارائه می دهد، البته یکی از پروتکل های شبکه ای متفاوت - پروتکل AT.

اگرچه Threads نیز قصد دارد با ActivityPub ادغام شود، تصمیمات اعتدال متا در نهایت برای همه افرادی که از Threads استفاده می کنند اعمال می شود، حتی اگر به یک گره در شبکه فدرال بزرگتر تبدیل شود که شامل Mastodon و سایر برنامه های مبتنی بر ActivityPub می شود. و با بیش از 130 میلیون کاربر فعال ماهانه تا سه ماهه چهارم متا، Threads از بقیه Mastodon که در حال حاضر حدود 1 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد، کوتوله خواهد کرد.

در همین حال، Bluesky در حال حاضر بزرگتر از Mastodon است و از زمانی که درهای خود را به روی عموم باز کرد، تقریباً دو برابر شده است. این اپلیکیشن امروز در حال نزدیک شدن به 5 میلیون کاربر است (در حال حاضر 4.86 میلیون کاربر است) و در حال کار برای فعال کردن فدراسیون در اواخر این ماه است.

اما جذابیت بزرگ‌تر آن برای کاربران ممکن است پروتکل‌هایی نباشد که برای شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند، بلکه سهولتی است که کاربران می‌توانند تجربه خود را سفارشی کنند - چیزی که در Mastodon که با قابلیت استفاده مشکل دارد کمبود بیشتری دارد. برای مثال، تا زمان انتشار آن در سپتامبر، کاربران Mastodon حتی نمی‌توانستند پست‌ها را جستجو کنند. آنها مجبور بودند به هشتگ ها اعتماد کنند.

گرابر بيان کرد که Bluesky قصد دارد هشتگ ها را نیز ارائه دهد. او در این مصاحبه با اشاره به معرفی هشتگ ها گفت: «در واقع در راه است.

اما در Bluesky، هشتگ‌ها تنها راهی برای آشکار کردن اصطلاحات و روندها نیستند. مدیرعامل بيان کرد : آنها همچنین می توانند فیدهای سفارشی را تامین کنند. به لطف API Bluesky، توسعه دهندگان ابزارهای سفارشی مانند SkyFeed ساخته اند که به هر کسی - حتی غیر توسعه دهندگان - اجازه می دهد فیدهای خود را با استفاده از یک رابط کاربری گرافیکی بسازند.

گرابر گفت: «شما می توانید شروع به ساخت فیدهای سفارشی کنید که کارها را انجام می دهند - بر اساس فهرست ها، بر اساس هشتگ ها، بر اساس کلمات، بر اساس عبارات منظم، بر اساس یادگیری ماشینی. و این ابزارها بهتر و بهتر می‌شوند و گزینه‌های بیشتری را برای افرادی ایجاد می‌کنند که می‌خواهند خلاق باشند، ایده‌ای برای فید دارند، اما نحوه کدنویسی را نمی‌دانند.

با نزدیک شدن به فصل انتخابات، وعده ایجاد رسانه‌های اجتماعی شخصی‌سازی‌شده و شخصی‌سازی‌شده می‌تواند برای گروهی از کاربرانی که خواهان جایگزینی در توییتر هستند جذاب باشد - X به سمت دیگری می رود که شامل پرداخت، خرید و محتوای سازنده است - اما در مسیری که قوانین آن رعایت نمی‌شود. دیکته شده توسط یک نفر، یا، در مورد متا، ایجاد شده در ترس از مجازات توسط قانونگذاران و تنظیم کنندگان.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است