متن خبر

همانطور که دورهای بزرگ نادرتر می شوند، استارت آپ های انرژی در حال راه اندازی هستند

همانطور که دورهای بزرگ نادرتر می شوند، استارت آپ های انرژی در حال راه اندازی هستند

شناسهٔ خبر: 456227 -




بزرگترین دورهای تامین مالی که توسط استارت آپ ها جمع آوری شده اند، نادرتر و نادرتر می شوند. با این حال، برای شرکت های تازه تاسیسی که روی آینده انرژی کار می کنند، بازار به طرز شگفت آوری قوی است.

کاهش سرعت سرمایه گذاری، و یخبندان در مراحل پایانی آن، مانع از آن نمی شود که شرکت هایی که می خواهند انرژی را دوباره اختراع کنند، گردونه های عظیم را افزایش دهند. با توجه به آنچه در سراسر جهان می بینیم، این یک واقعیت خوشایند است، حتی اگر یک دهه یا بیشتر دیر به نظر برسد.

روشن شدن

دورهای نه رقمی به دلیل سنگینی زیاد، اغلب "مگا دور" نامیده می شوند. در طول دو ماه اول و اولین روزهای مارس سال گذشته، حدود 12 معامله با معیارهای "انرژی" ما مطابقت داشتند، شرکت هایی که در تولید و توزیع برق با استفاده از داده های Crunchbase کار می کنند. این شامل پروژه هایی مانند تولید برق خورشیدی، باتری و شارژ EV می شود. با این حال، ما OEM هایی را که وسایل نقلیه الکتریکی مانند Lucid یا Fisker می سازند در تجزیه و تحلیل خود لحاظ نکردیم.

از ابتدای سال 2023 تا 4 مارس همان سال، 11 معامله با معیارهای ما مطابقت داشتند. از این گروه، هفت نفر در چین مستقر بودند. در همان بخش از سه ماهه اول 2024، ما شاهد 12 معامله بودیم که با استانداردهای ما مطابقت داشتند. با این حال، این بار تنها یک شرکت چینی بود.

یک بازار جهانی سرمایه خطرپذیر اصلاح شده

از آنجایی که بازار جهانی سرمایه خطرپذیر با نرخ‌های بهره دائماً بالاتر سازگار می‌شود، جریان سرمایه به سمت استارت‌آپ‌های فناوری کند شده است. کاهش سرعت سرمایه‌گذاری در بازار خصوصی در شرکت‌های فناوری خصوصی به‌ویژه در مراحل بعدی شکل‌گیری استارت‌آپ شدید بوده است، به لطف محیط خروجی محدود و ارزش‌گذاری‌های کمتر بازار عمومی برای بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری.

معاملات استارت آپی در مراحل بعدی در چند فصل گذشته چنان تغییر کرده است که به راحتی می توان فراموش کرد که سرمایه گذاران بازار خصوصی در سال های اخیر چقدر صعودی بوده اند. CB Insights گزارش داد که از سه ماهه اول 2019 تا سه ماهه چهارم 2022، هر سه ماهه شاهد بیش از 100 معامله 9 رقمی یا دور راه اندازی به ارزش 100 میلیون دلار یا بیشتر بوده است. در مقابل، سه ماهه چهارم سال 2023 تنها 78 مورد را شاهد بود که بدترین نتیجه حداقل از پایان سال 2018 به شمار می رود.

داده های جدیدتر بر روند ادامه دار تأکید می کند. تجزیه و تحلیل TechCrunch از داده های Crunchbase نشان داد که از 1 ژانویه تا 4 مارس 2023، حدود 115 دور با معیارهای ما برای معاملات 9 رقمی بازار خصوصی (به استثنای سهام خصوصی، همه معاملات پس از IPO، دورهای بدهی خاص و غیره) مطابقت داشتند. در همین مدت از سال جاری، این تعداد به 75 کاهش یافت.

اگر تعداد دورهای بزرگ متمرکز بر انرژی نسبت به سال گذشته تقریباً ثابت بود، چرا این متریک را برجسته کنید؟ از آنجایی که مگا راندهای متمرکز بر انرژی بخش بزرگ‌تری از معاملات 9 رقمی را تشکیل می‌دهند که TechCrunch تجزیه و تحلیل کرده است، از کمی کمتر از 10 درصد در دوره 2023 که ما در حال تحلیل هستیم تا 16 درصد در همان بخش سال 2024. این بیش از 60 درصد است. افزایش سهم نسبی، یک تغییر عظیم برای هر بخش تنها در یک سال.

به همین دلیل است که 12 دور سرمایه گذاری خطرپذیر که در بخش انرژی دیدیم مانند یک فانوس دریایی برای ما برجسته شد. تعداد زیادی برای دیدن وجود ندارد، نقطه، که تراکم در یک بخش را که به خوبی شناخته شده نیست (مانند هوش مصنوعی) قابل توجه تر می کند. و با یک تغییر جغرافیایی گسترده در همان زمان، چیزی به وضوح در زمین انرژی گرم می شود.

افزایش قدرت انرژی در داخل

در سال 2023، چین بر مگا راندهای انرژی تسلط داشت و بیشتر پول به سازندگان پنل های خورشیدی و مواد باتری اختصاص یافت. هر دو بخش‌هایی هستند که چین با مشوق‌ها و بودجه دولتی آن‌ها را تجمیع کرده است و در نتیجه، این کشور بر بازار هر دو تسلط پیدا کرده است. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، در سال 2021، 75 درصد از ماژول‌های خورشیدی جهان و 85 درصد از کل سلول‌ها در چین ساخته شده‌اند. پس ، بودجه جدید کمتر به سرمایه گذاری در یک بازار امیدوار کننده بود تا دور زدن رقبا.

همین امر را می توان در مورد مواد باتری نیز گفت. طبق گزارش Benchmark Minerals Intelligence، شرکت‌های چینی 75 درصد از زنجیره تامین گرافیت را در اختیار دارند، که شامل همه چیز از استخراج تا آند نهایی می‌شود. با این حال دو شرکت چینی مجموعاً 380 میلیون دلار سرمایه گذاری در سه ماهه اول سال 2023 جذب کردند.

به زودی امسال به جلو می رویم و تصویر در مگا راندهای انرژی به طور چشمگیری متفاوت به نظر می رسد. Diversity نام بازی است. تنها یک شرکت چینی در رتبه های برتر قرار گرفت و بقیه تقریباً به همان اندازه بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا متعادل بودند. این به دلیل سیاست صنعتی است: قانون کاهش تورم در ایالات متحده و قرارداد سبز در اتحادیه اروپا صدها میلیارد مشوق برای تولیدکنندگان و تامین کنندگان برای راه اندازی عملیات در خشکی ارائه کردند. در مقابل، شرکت ها صدها میلیارد بیشتر سرمایه گذاری کرده اند. این دورهای بزرگ واکنشی به روند بازار است و نشان می دهد که احیای بخش های کلیدی اقتصاد فناوری آب و هوا برای سال های آینده ادامه خواهد داشت.

تنوع جغرافیایی تنها بخشی از تصویر است. در جایی که مواد خورشیدی و باتری در سال 2023 سهم بزرگی از معاملات بزرگ را به خود اختصاص دادند، همان اندازه های گرد امسال در طیف وسیعی از فناوری ها پخش شده است. انرژی زمین گرمایی، گرمای صنعتی، سوخت های الکترونیکی، بازیافت باتری، شارژ EV، استخراج لیتیوم و هیدروژن زمین شناسی همه به حساب می آیند. حتی پمپ‌های حرارتی، فناوری چند دهه قدمت، 145 میلیون یورو تزریق کردند - این بازار امیدوارکننده شده است.

طیف وسیعی از صنایع ارائه شده در سال جاری نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌هایی که در مراحل اولیه بودند، بر ریسک‌های علمی یا فنی خود مسلط شده‌اند و سفر خود را به سمت تجاری‌سازی آغاز کرده‌اند. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران مطمئن هستند که آنها نیز خوشحال خواهند شد که بخشی از سفر استارت‌آپی را که بازدهی کوچک‌تر و با احتمال بیشتری را ارائه می‌دهد، تضمین کنند. پنجره IPO هنوز احتمالاً چند سال دیگر برای این شرکت ها باقی مانده است، اما اندازه چک نشان می دهد که سرمایه گذاران می توانند آن را در افق ببینند.

با دمای بی‌سابقه اقیانوس‌ها، اخباری در مورد یخ‌های دریا تاریک و خشکسالی‌هایی که در سراسر جهان به شدت برخورد می‌کنند، لحظه خوبی است که بنشینیم و در نظر بگیریم که با سیاره کوچکمان چه می‌کنیم. روند سرمایه گذاری فوق مورد استقبال قرار می گیرد، اما با توجه به انتشار کربن که هنوز رکورد می کند، ما هنوز فنجان های آب را به سمت آتش سوزی خانه پرتاب می کنیم. بیشتر و سریعتر لطفا

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است