متن خبر

همانطور که جنبش وب اجتماعی باز رشد می کند، یک غیرانتفاعی جدید راه اندازی می شود تا “فدیورس” را گسترش دهد.

همانطور که جنبش وب اجتماعی باز رشد می کند، یک غیرانتفاعی جدید راه اندازی می شود تا “فدیورس” را گسترش دهد.

شناسهٔ خبر: 762064 -




پروژه جدیدی که امروز راه‌اندازی می‌شود، با هدف سرمایه‌گذاری بر روی شتابی است که در حال حاضر در فدیورس مشاهده می‌شود - همچنین به عنوان وب اجتماعی باز شناخته می‌شود، که شبکه‌ای از خدمات شبکه‌های اجتماعی به هم پیوسته را توصیف می‌کند که توسط پروتکل ActivityPub ارائه می‌شوند. یک سازمان غیرانتفاعی جدید به نام بنیاد وب اجتماعی که توسط نویسنده مشترک و ویراستار فعلی ActivityPub، ایوان پرودرومو، تأسیس شده است، بر گسترش دامنه، بهبود ActivityPub و تجربه کاربری، اطلاع رسانی به سیاست گذاران و آموزش مردم در مورد فدرال تمرکز خواهد کرد. چگونه می توانند شرکت کنند

پرودرومو توضیح می‌دهد، از آنجایی که متا اخیراً ActivityPub را برای آخرین برنامه خود، Threads، یک رقیب X که توسط تیم اینستاگرام متا ساخته شده است، استفاده کرده است، گروه احساس می‌کرد که زمان مناسبی برای چنین تلاشی است. به لطف مشارکت این غول فناوری، اکنون بیش از 200 میلیون کاربر جدید بالقوه وجود دارد که پذیرش سایر برنامه‌های فدرال محبوب مانند Mastodon را که امروزه حدود 7.49 میلیون کاربر ثبت‌شده و کمتر از یک میلیون فعال ماهانه دارد، کاهش می‌دهد.

پرودرومو او میگوید : «این واقعیت که Threads به این فضا پیوسته است، آن را برای شرکت‌های دیگر واقعاً جالب کرده است. «Threads مخاطبان بسیار زیادی و همچنین نام‌های بزرگی را به همراه می‌آورد - مانند @POTUS در فدیورس... پس این روند را برای سازمان‌های دیگر بسیار جالب‌تر می‌کند - هم برای ناشران که می‌خواهند به آن مخاطبان دسترسی پیدا کنند و هم برای آنها. شبکه‌های اجتماعی موجود که می‌خواهند آن افراد تأثیرگذار و افراد مشهور را در دسترس کاربران خود قرار دهند.»

بنیاد اجتماعی وب (SWF) همچنین در کنار سایر اجراکنندگان اصلی پروتکل ActivityPub، از جمله برنامه مجله اجتماعی Flipboard، پلتفرم خبرنامه Ghost، Mastodon و دیگران، از متا پشتیبانی می کند. بنیاد فورد همچنین کمک مالی زیادی را برای شروع پروژه به این سازمان پیشنهاد داده است. در مجموع، SWF در حال نزدیک شدن به یک میلیون حمایت مالی است.

بخشی از تلاش های گروه بر روی کاربرپسندتر کردن فدیورس متمرکز خواهد شد. اگرچه Mastodon سرویسی را ارائه می دهد که بسیار شبیه توییتر/X عمل می کند، ماهیت غیرمتمرکز آن - به این معنی که چندین سرور برای انتخاب وجود دارد - شروع را برای کاربران کمتر فنی گیج کننده و دشوار می کند. سپس، مانند X، مشکل شروع سرد پیدا کردن افراد جالب برای دنبال کردن وجود دارد.

SWF می‌خواهد این فرآیند را با ارائه یک تجربه ورود جایگزین، به عنوان یک محصول مستقل، بهبود بخشد که به راهنمایی کاربران در مراحل اولیه کمک می‌کند.

همچنین هدف آن اطلاع‌رسانی به کاربران در مورد برنامه‌های فدرال متفاوتی است که در دسترس هستند، زیرا بسیاری از کاربران ممکن است در حال حاضر نزدیک به شرکت یا فعال بودن در fediverse بدون اطلاع از آن باشند. این به ویژه در مورد بسیاری از کسانی که در Threads هستند صادق است، جایی که فعال کردن فدراسیون برای حساب شخصی شما گزینه ای است که آنها از وجود آن اطلاعی ندارند.

در حالی که این پروژه بر روی استارتاپ شبکه اجتماعی Bluesky که از پروتکل AT خود استفاده می کند تمرکز نمی کند، این کاربران همچنین می توانند از طریق پل هایی که اکنون در حال ساخت هستند به کاربران از پلتفرم های مختلف ارتباط برقرار کنند.

علاوه بر این، هدف SWF پشتیبانی بهتر از خدماتی است که به fediverse می‌پیوندند، مانند Ghost، که اجازه می‌دهد متنی با فرم طولانی، در مقابل چیزی کوتاه‌تر که معادل یک توییت است، بنویسید. پرودرومو او میگوید در حالی که پروتکل در حال حاضر امکان متن طولانی را بدون محدودیت تعداد کاراکتر می‌دهد، ملاحظات دیگری مطرح می‌شوند.

مواردی از این قبیل، تعداد مناسبی از پیوست‌ها برای گفت ن به متن طولانی چقدر است؟ یا، چگونه تصاویر را جاسازی می کنید؟ آیا باید چند اندازه داشته باشید یا نه؟» او می گوید. "اینها چیزهایی هستند که به طور رسمی به پروتکل اختصاصی ندارند، اما به ایجاد کاربرد واقعی کمک می کنند."

یکی دیگر از حوزه‌های تمرکز اصلی برای این سازمان غیرانتفاعی، آموزش کاربران خواهد بود – و نه فقط افرادی که برای اولین بار حساب کاربری خود را راه‌اندازی می‌کنند، بلکه آن‌هایی که در صنایع یا سازمان‌های خاصی هستند که نیازهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال، SWF در ابتدا بر هدایت سازمان‌های رسانه‌ای در مورد چگونگی مشارکت در فدیورس و چرایی آن تمرکز خواهد کرد، و مطالعات موردی را از دیگرانی که این راه را رهبری کردند، مانند ProPublica، NPR، و BBC ارائه می‌کند.

به دنبال این تلاش، SWF مواد مشابهی را برای سایر موسسات مانند دانشگاه ها، استارت آپ ها و شرکت های بزرگ راه اندازی خواهد کرد.

با توجه به استارت‌آپ‌ها، SWF برای ارتباط با شتاب‌دهنده‌ها و برنامه‌های مختلف باز است، به طوری که آن دسته از کارآفرینانی که اپلیکیشن‌های اجتماعی جدید می‌سازند، اطلاعاتی در مورد اینکه چرا باید فدراسیون (اتصال به fediverse) را در نظر بگیرند، داشته باشند.

Prodromou تخمین می زند که SWF مجموعه جدیدی از مواد را برای گروه های مختلف با نرخ حدود یک در هر سه ماهه راه اندازی خواهد کرد.

علاوه بر پرودرمو، که به عنوان مدیر تحقیقات عمل خواهد کرد، بنیاد وب اجتماعی توسط مدیر اجرایی مالوری نادل، که قبلا مدیر ارشد فناوری مرکز دموکراسی و فناوری بود، و مدیر محصول، تام کوتس، که قبلاً از بی‌بی‌سی و (پدر TC) بود، تأسیس شد. شرکت) یاهو، در میان دیگران. کوتس همچنین روی یک استارتاپ شبکه اجتماعی توزیع شده Planetary کار کرده بود که بر اساس پروتکل متفاوتی ساخته شده بود.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است