متن خبر

هشدار مهم کیسینجر درباره بازار نفت!

هشدار مهم کیسینجر درباره بازار نفت!

شناسهٔ خبر: 436819 -




بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این تحلیل تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد تحلیل قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم مهر  1353؛ کیسینجر: دنیا نمی تواند قیمت‌های فعلی نفت را تحمل کند

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن نطقی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اخطار کرد، دنیا نمی تواند حتی سطح کنونی قیمت‌های نفت را تحمل کند چه برسد با افزایش پیوسته آن.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت : ترقی قیمت نفت طبیعی نیست بلکه به خاطر تصمیماتی است که عمدا برای هدف‌های سیاسی گرفته می شود. این تصمیمات سیاسی ممکن است با تصمیمات سیاسی دیگری به هم بخورد.

کیسینجر با اعتراف به نیازمندی‌های قانونی کشورهای تولیدکننده نفت بار دیگر تاکید کرد که دنیا نمی تواند حتی سطح کنونی قیمت‌های نفت را تحمل کند؛ زیرا با ترقی بهای نفت، به طور غیرقابل اجتناب قیمت مواد دیگر هم در یک تورم بی‌پایان بالا خواهد رفت.

وی تاکید کرد که ترقی قیمت نتیجه عوامل اقتصادی، تورم تولید و یا قانون عرضه و تقاضا نیست؛ بلکه عادت واقعی افزایش قیمت‌ها تصمیماتی است که عمدا برای محدود کردن تولید و نگهداری قیمت‌ها در سطح مصنوعی گرفته می شود.

پادشاه عربستان آمریکا را تهدید به تحریم نفت کرد

ملک فیصل، پادشاه عربستان سعودی در مصاحبه با نیوزویک انتشار یافته، گفته است که اسرائیل قبل از پایان سال جاری باید کار تخلیه سرزمین‌های اشغالی عربی را آغاز کند.

ملک فیصل تاکید کرد که تخلیه کامل سرزمین های اشغالی باید مرحله آینده مساله حل و فصل اختلافات خاورمیانه را تشکیل دهد.

پادشاه عربستان سعودی به طور ضمنی تهدید کرد اگر ایالات متحده اسرائیل را برای تخلیه سرزمین های مصر و سوریه و اردن قسمت عربی اورشلیم تحت فشار قرار ندهد، بار دیگر صدور نفت را به آمریکا تحریم خواهد کرد.

دوم مهر ۱۳۷۳؛ ایران و روسیه برای تسریع در تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر مذاکره کردند

مهندس رضا امراللهی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی با وزیران انرژی اتمی روسیه، چین و هند دیدار و مذاکره کرد.

در ملاقات مهندس امراللهی با «ویکتور میخائیلوف» وزیر انرژی اتمی روسیه، درخصوص تسریع در کار تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر به دست متخصصین روسی تاکید به عمل آورد.

با اجرای این طرح، پیش بینی می شود واحد شماره یک نیروگاه اتمی بوشهر طی برنامه دوم توسعه اقتصادی کشور تکمیل شود.

در این دیدار طرفین راه های همکاری علمی در زمینه تکنولوژی هسته‌ای را نیز مورد تحلیل قرار دادند.

طی ملاقات مهندس امراللهی با «جیان زینکسیونگ» وزیر انرژی اتمی چین، نحوه اجرای پروژه ساخت دو نیروگاه اتمی ۳۰۰ مگاواتی ازسوی آن کشور در ایران مورد گفت‌و‌گو قرار گرفت.

قرارداد این پروژه بین دو کشور امضا شده و متخصصین چین کار احداث دو نیروگاه مذکور را تا مرحله راه اندازی مستقیما به عهده خواهند داشت.

دوم مهر ۱۳۸۳؛ واکنش خاتمی به مصوبه مجلس درباره قراردادهای خارجی

سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهوری پس از جلسه هیات وزیران در واکنش به تصویب طرح «الزام دولت به اخذ مجوز از مجلس در انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی» آن را به معنای فلج کردن دولت و جلوگیری از پیشرفت جامعه دانست.

خاتمی گفت: تصویب این طرح می‌تواند احیانا به معنای نقض قانون اساسی و دخالت قوه مقننه در قوه مجریه باشد.

وی ادامه داد: طرح «الزام دولت به اخذ مجوز از مجلس در انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی» در مجلس مطرح شده است، البته هنوز تکلیف نهایی آن مشخص نیست اما آچه که هست، طرحی بی‌سابقه است.

خاتمی تصویب این طرح را بدعتی در تاریخ انقلاب و به معنای فلج کردن دولت و جلوگیری از پیشرفت جامعه دانست.

وی اظهار کرد: تصویب این طرح یعنی بی‌رغبتی دنیا برای سرمایه‌گذاری در ایران که طی سال‌های میلیاردها دلار به زیان کشور خواهد بود.

رئیس‌جمهور با اظهار تاسف از تصویب این طرح، اعلام کرد: البته این طرح با اکثریت بسیار کمی رای آورد و تقریبا نیمی از مجلس محترم با این طرح مخالفت کرد.

خاتمی اضافه کرد: مطمئن هستم بخش قابل توجهی از کسانی که رای داده‌اند با حسن نیت رای داده‌اند، اما توضیحات غلط به آنها داده شده بود.

دوم مهر ۱۳۹۳؛ اعلام ارزش بنگاه‌های زیرمجموعه بانک‌ها

۲۹ بانک و موسسه از مجموعه ۳۴ مجموعه فعال در بازار پول، فهرست و ارزش بنگاه‌های زیرمجموعه خود را به بانک مرکزی اعلام کردند.

حمید تهرانفر، معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست مربوط به ۵ بانک دیگر با اعمال اصلاحات نهایی تا دو روز آینده ارسال می‌شود.

به گفته وی، تعداد بنگاه‌هایی که براساس اطلاعات رسیده تحت پوشش بانک‌ها قرار دارند، حدود ۶۰۰ شرکت است که براساس صورتحساب مالی حسابرسی‌شده تا پایان سال مالی گذشته، ارزش آنها تقریبا ۲۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی ادامه داد: بانک‌های باقیمانده هم فهرست بنگاه های خود را با ذکر تعداد شرکت‌ها، ارزش و نوع فعالیت و ذکر جزئیات اعلام می‌کنند تا مردم نیز در جریان امور قرار بگیرند.

تهرانفر بیان کرد: بانک‌ها اجازه داشتند حداکثر تا ارزش ۴۰ درصد سرمایه پایه خود بنگاه‌داری کنند و مازاد آن به فروش برسد.

رقم اعلام‌شده برای بنگاه‌داری بانک‌ها که به گفته مسوولان بانک مرکزی ریشه در اواخر دهه ۶۰ دارد، با اما و اگرهایی روبه‌رو است. برخی معتقدند: در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها دارای شرکت‌های سرمایه گذاری هستند که از اواخر دهه ۶۰ شکل گرفت؛ پس رقم ۲۶ هزار میلیارد تومان به نظر می رسد بیش از آنکه انعکاس‌دهنده ارزش بازار دارایی باشد، برآمده از ارقام حسابداری است.

خبرکاو

برچسب‌ها

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است