نگاهی به آمار نوسازی خودروهای فرسوده در نیمه اول سال 1403
با فرا رسیدن مهر و ورود به نیمه دوم سال 1403، نوبت به انتشار آمارهای مختلف مربوط به شش ماهه نخست سال جاری رسیده است. «محمود مشهدی شریف»، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور، آمار نوسازی خودروهای فرسوده در نیمه اول سال جاری را برای اطلاع عموم اعلام کرد. به گفته رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور، حدود 140 هزار دستگاه خودرو فرسوده در نیمه اول سال 1403 از رده خارج شدهاند.
آمار نوسازی خودروهای فرسوده طی نیمه نخست 1403 در مقایسه با سال پیش از آن، رشد دوبرابری را در این زمینه نشان میدهد. در نیمه اول سال 1402، حدود 70 هزار خودرو فرسوده اسقاط شده بودند. به گفته رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور، دو اتفاق در سال 1403 روند نوسازی خودروهای فرسوده را سرعت بخشیده است. اتفاق نخست تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو است. اتفاق مثبت دوم نیز تصویب آییننامه اجرایی اسقاط خودروهای فرسوده در سال جاری است.
سهم قابل توجه سواریها از نوسازی خودروهای فرسوده
براساس آمارهای تفکیکی ارائه شده از سوی مراکز اسقاط و بازیافت کشور، بخش قابل توجهی از خودروهای فرسوده اسقاط شده، اتومبیلهای سواری و وانت بودند. در واقع 98% از خودروهای اسقاط شده یعنی حدود 137 هزار دستگاه، خودروهای سواری و وانت بارها بودند. 2% از خودروهای اسقاطی دیگر را اتومبیلهای دیزلی نظیر اتوبوس، مینیبوس، کامیونها و کشندهها تشکیل میدادند. تعداد تقریبی خودروهای اسقاطی سنگین، حدود سه هزار دستگاه است.
بیشتر بخوانید
به گفته صداپیشه استاریون، بازیکنان Baldur’s Gate 3 هنوز یک بخش مخفی ۲ ساعته پیدا نکرده اند.
به گفته مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور، ارائه تسهیلات و همچنین طرحهای جایگزینی مختلف، باعث استقبال بیشتری مالکان خودروهای اسقاطی از برنامههای بازیافت و نوسازی خواهد شد. به گفته او، سه برنامه باید به طور همزمان در این زمینه اجرا شوند. این سه برنامه عبارتند از: «تخصیص یافتن منابع لازم»، «تسهیلات ارزان قیمت» و «برنامه ریزی برای اجرای طرحهای متعدد».
در مرحله جدید ثبت نام ایران خودرو، بخشی از خودروها به متقاضیان نوسازی خودروهای فرسوده اختصاص داده شده بود. براساس اعلام این شرکت، حدود 252 هزار نفر به عنوان متقاضیان جایگزینی خودروهای فرسوده در این طرح ثبتنام کردند. حال آنکه ظرفیت ایرانخودرو برای این گروه از متقاضیان، تنها ۲۳ هزار و ۴۴۰ دستگاه بود. در واقع به ازای هر 11 نفر، یک خودرو اختصاص یافت. بدیهی است که جریان نوسازی خودروهای فرسوده با مقدار کم خودروهای تخصیص یافته، به سرعت مطلوب خود دست نخواهد یافت.
خبرکاو
ارسال نظر