متن خبر

نوبل پزشکی سال 2024 به کاشفان microRNA رسید

نوبل پزشکی سال 2024 به کاشفان microRNA رسید

شناسهٔ خبر: 776435 -




جایزه نوبل 2024 در فیزیولوژی یا پزشکی به دو دانشمند آمریکایی، «ویکتور آمبروس» (Victor Ambros) و «گری روکون» (Gary Ruvkun) برای کشف microRNA و نقش آن در تنظیم ژن پس از رونویسی، اعطا شد. جایزه نوبل فیزیک 2024 روز سه‌شنبه و پس از آن جایزه شیمی روز چهارشنبه اعلام خواهد شد.

براساس اعلام وب‌سایت جایزه نوبل، جایزه نوبل پزشکی به خاطر کشف microRNA و نقش آن در تنظیم ژن پس از رونویسی به ویکتور آمبروس و گری روکون تعلق گرفت. جوایز نوبل توسط مخترع سوئدی «آلفرد نوبل»، که در سال 1896 درگذشت، ایجاد شد. این جوایز همراه با جایزه نقدی 11 میلیون کرون سوئدی یا نزدیک به 976 هزار یورو است.

جایزه نوبل پزشکی 2024 برای کشف microRNA

جایزه نوبل امسال صد و پانزدهمین دوره محسوب می‌شود که از سال 1901 در رشته‌های فیزیولوژی یا پزشکی اهدا می‌شود. از 229 برنده، تنها 13 نفر زن بوده‌اند. جایزه نوبل پزشکی سال 2023، به دانشمندانی اهدا شد که فناوری لازم برای ساخت واکسن‌های mRNA کرونا را توسعه داده بودند: پروفسور «کاتالین کاریکو» از مجارستان و پروفسور «درو وایزمن» از آمریکا.

اما کشف «ویکتور آمبروس» و «گری روکون» دقیقاً درباره چه بود؟ در ابتدا باید بدانیم که اطلاعات ذخیره‌شده در کروموزوم‌های ما را می‌توان به یک کتابچه راهنمای دستورالعمل برای تمام سلول‌های تشبیه کرد. هر سلول حاوی کروموزوم‌های یکسانی است، پس هر سلول دقیقاً مجموعه‌ای از ژن‌ها و دقیقاً مجموعه دستورالعمل‌های مشابهی دارد.

بااین‌حال، انواع مختلف سلول، مانند سلول‌های ماهیچه‌ای و عصبی، آپشن های بسیار متمایز دارند. چگونه این تفاوت‌ها به‌وجود می‌آیند؟ پاسخ در تنظیم ژن نهفته است، که به هر سلول اجازه می‌دهد فقط دستورالعمل‌های مربوطه را انتخاب کند.

درحال به‌روزرسانی…

خبرکاو

برچسب‌ها

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است