گاهی اوقات به نظر می رسد که اخیراً، هر شرکتی مشتاق است که اصطلاح "هوش مصنوعی" را بدون در نظر گرفتن دقت یا ارتباط با محصول بر روی محصولات خود اعمال کند. جلب توجه مشتریان بالقوه با هر چیزی که مردم در آن لحظه در مورد آن هیجان زده به نظر می رسند منطقی است، اما هوش مصنوعی ممکن است آنطور که کسانی که از آن استراتژی استفاده می کنند، به جذابیت برند اضافه نکند. یک مقاله تحقیقاتی جدید از دانشگاه ایالتی واشنگتن منتشر شده در Hospitality Marketing & Management ادعا میکند که محصولی که استفاده از هوش مصنوعی را برجسته میکند، آن را برای خریداران بالقوه کمتر جذاب میکند و به طور ناخواسته به فروش آسیب میزند.
محققان مجموعه ای از نظرسنجی های تجربی را از 1000 بزرگسال در ایالات متحده پرسیدند. فرضیه نظرسنجی ها این بود که ببینیم ذکر جایگاه هوش مصنوعی در یک محصول چگونه بر رفتار مصرف کننده تأثیر می گذارد. همه نظرسنجی ها به یک نتیجه مشابه رسیدند: محصولاتی که به صراحت به عنوان استفاده از هوش مصنوعی توصیف شده اند، عموماً در بین مصرف کنندگان محبوبیت کمتری داشتند.
به عنوان مثال، در یک نظرسنجی شرکت کنندگان دو توصیف از تلویزیون هوشمند ارائه کردند، به جز استفاده از عبارت "هوش مصنوعی" در یکی. گروهی که یک هوش مصنوعی ذکر شده را دیدند، کمتر احتمال داشت که بگویند میخواهند تلویزیون را بخرند. این بدون توجه به کالا یا خدمات برای فروش صادق است.
هنگامی که هوش مصنوعی ذکر می شود، اعتماد عاطفی را کاهش می دهد، که به نوبه خود باعث کاهش قصد خرید می شود. مسوت چیک، استادیار بالینی بازاریابی WSU و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: ما دریافتیم که اعتماد عاطفی نقش مهمی در نحوه درک مشتریان از محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی دارد. ما این اثر را در هشت دسته مختلف محصول و خدمات آزمایش کردیم، و نتایج همه یکسان بود: گنجاندن این نوع اصطلاحات در توضیحات محصول یک نقطه ضعف است.
اوه نه هوش مصنوعی
با این حال، رد محصولاتی که به هوش مصنوعی اشاره میکنند در آن دستهها یکسان نبود. واکنش منفی به هوش مصنوعی بهویژه برای محصولات و خدماتی که محققان آن را «پرخطر» نامیدند، آشکار بود. این به معنای محصولات گران تر و هر چیزی که به سلامت یا امور مالی مربوط می شود. سهام بالاتر در پول یا مراقبت های پزشکی تردید و شانس رد شدن را برای مصرف کنندگان افزایش داد.
این موضوع کوچکی نیست، از آنجایی که شرکتها چگونه تمایل بیشتری به سرمایهگذاری در تعبیه هوش مصنوعی در محصولات پیشرفتهتر خود، از جمله در بخشهای مراقبتهای بهداشتی و خدمات مالی دارند. ایمنی و قابلیت اطمینان در این صنایع بسیار مهم است و افرادی که هوش مصنوعی را یک جنبه می دانند ممکن است در نتیجه احساس نکنند که محصول قابل اعتماد است. پس ، حتی اگر هوش مصنوعی از نظر شخصیسازی و آپشن های پیشرفته، پتانسیل گفت ن ارزش قابل توجهی به محصولات را دارد، نحوه انتقال این فناوری به مصرفکنندگان بسیار مهم است.
محققان گفتند شاید بهتر باشد در مورد حضور هوش مصنوعی به تنهایی محتاط تر باشیم. در عوض، بهتر است روی مزایایی که هوش مصنوعی به ارمغان میآورد، تمرکز کنیم، بدون اینکه دلیل آن مرکز هوش مصنوعی باشد. با بازگشت به تلویزیون هوشمند، محققان پیشنهاد کردند که بر تجربیات اضافی موجود در آن تاکید کنند، بدون اینکه بگویند که این امر به لطف هوش مصنوعی امکان پذیر شده است.
برخی از این ترس ممکن است به مرور زمان با آشنایی از بین برود. برای بسیاری از مردم، هوش مصنوعی هنوز به عنوان یک فناوری پیچیده و تا حدودی مرموز دیده می شود. این ایده که یک ماشین در حال تصمیم گیری یا انجام وظایفی است که انسان ها به طور سنتی انجام می دادند، می تواند ناراحت کننده باشد. نظرسنجی دیگری که اخیراً انجام شد نشان داد که اکثر مردم بر این باورند که هوش مصنوعی مولد از قبل آگاه است ، پس ممکن است آموزش هایی در مورد اینکه هوش مصنوعی واقعا چیست و چه کاری می تواند انجام دهد ضروری باشد. با این حال، نگرانی های مصرف کنندگان در مورد هوش مصنوعی بی اساس نیست. برای افراد مهم است که نسبت به محصولاتی که خریداری میکنند احساس اطمینان کنند، حتی اگر این به معنای تبدیل چیزی غیر از هوش مصنوعی به عنوان نقطه اصلی فروش باشد.
چیچک گفت: بازاریابان باید به دقت تحلیل کنند که چگونه هوش مصنوعی را در توضیحات محصول خود ارائه می دهند یا استراتژی هایی برای افزایش اعتماد عاطفی ایجاد می کنند. تاکید بر هوش مصنوعی ممکن است همیشه مفید نباشد، به ویژه برای محصولات پرخطر. روی توصیف ویژگی ها یا مزایا تمرکز کنید و از کلمات کلیدی هوش مصنوعی اجتناب کنید.
ارسال نظر