اگر به بسیاری از کمپین های تبلیغاتی اخیر اعتقاد دارید، هوش مصنوعی همه جا است و محصولات مصرفی را در اختیار گرفته است. اما در حالی که افراد بیشتری از هر زمان دیگری از محصولات هوش مصنوعی مانند ChatGPT آگاه هستند، این بدان معنا نیست که آنها هر کدام را امتحان کرده اند یا بر انتخاب خرید آنها تأثیر می گذارد.
حداقل، این بر اساس نظرسنجی اخیر Future (شرکت مادر TR) به نام Demystifying AI است. این مطالعه که در ماه ژوئن انجام شد، از طیف وسیعی از مردم در مورد درک آنها از هوش مصنوعی، نحوه استفاده از آن و معنای آن برای عادات خریدشان پرسیده شد.
در واقع، بیشتر به این موضوع می پردازیم که هوش مصنوعی چه معنایی برای خرید مردم ندارد. این نظرسنجی نشان داد که وقتی نوبت به خرید محصولات فناوری جدید میرسد، هوش مصنوعی در حال حاضر به دلایلی برای خرید یا تصمیمگیری در برابر انجام آن مرده است. با توجه به ادغام سریع هوش مصنوعی در سراسر جهان (با درجات مختلف صداقت) این ممکن است تعجب آور باشد. با این وجود، شناخت برند مهم ترین نکته است، زیرا قیمت و سیستم عامل رتبه های بالای دلایل را پر می کنند. صرف نظر از حضور رو به رشد آن در مواد بازاریابی، هوش مصنوعی به سختی در تفکر مصرف کننده تأثیر می گذارد، حتی اگر مطرح شود.
این بدان معنا نیست که مردم به هوش مصنوعی به عنوان یک مفهوم علاقه ندارند. فقط این که مجذوب هوش مصنوعی شوند به معنای باز کردن کیف پول آنها نیست. مردم ممکن است هوش مصنوعی را به عنوان یک چیز جدید بدانند نه یک ویژگی اساسی که به زندگی آنها ارزش ملموس می بخشد. بسیاری از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند هوش مصنوعی را با عباراتی مانند «آیندهنگر»، «باحال» و «هیجانانگیز» مرتبط کردند که نشان میدهد میخواهند هوش مصنوعی را کشف کنند. حدود نیمی، 53 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که اگر محصولی را با عنوان «فعالیت هوش مصنوعی» تبلیغ میکردند، احتمال بیشتری برای خرید آن خواهند داشت.
با این حال، بسیاری از مصرف کنندگان صفت های مثبت کمتری را برای هوش مصنوعی ذکر کردند، مانند "گران" و "نگران کننده". بیش از نیمی از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که معتقدند هوش مصنوعی در حال حاضر هیچ تأثیری بر زندگی آنها ندارد یا حتی مضر است. این نگرانیها احتمالاً با بحثهای جاری در مورد حریم خصوصی دادهها، اخلاقیات و شاید یک آخرالزمان هوش مصنوعی مرتبط است.
خرید آینده هوش مصنوعی
با این حال، صرفاً به این دلیل که هوش مصنوعی در حال حاضر برای مصرف کنندگان اهمیت چندانی ندارد، به این معنا نیست که هرگز چنین نخواهد شد. تغییر قابل توجهی در این نظرسنجی از نحوه تصور مصرفکنندگان از هوش مصنوعی در زندگی خود در مقابل اینکه چگونه انتظار دارند هوش مصنوعی بر زندگی آنها در آینده تأثیر بگذارد، وجود دارد. 45 درصد از پاسخ دهندگانی که معتقدند هوش مصنوعی در حال حاضر زندگی آنها را بهبود می بخشد به 60 درصد می رسد که فکر می کنند در پنج سال آینده این کار را انجام خواهد داد. این خوش بینی نشان می دهد که تبلیغات هوش مصنوعی بسیار زودرس است و نه کاملاً نابجا.
علاقه فزاینده و چشم انداز مثبت به تأثیرات آینده هوش مصنوعی به شرکت ها راه امیدوارکننده ای برای پیشبرد پروژه های مرتبط با هوش مصنوعی ارائه می دهد. اما، ممکن است به جای تبلیغ ساده خود فناوری، ابتدا به مصرف کنندگان در مورد مزایای عملی هوش مصنوعی آموزش داده شود. برنامه های آینده شامل انجام مجدد نظرسنجی به طور منظم با همان پاسخ دهندگان است، پس باید ببینیم که آیا دیدگاه های فعلی همراه با هوش مصنوعی تکامل می یابند یا خیر.
ارسال نظر