متن خبر

نحوه استفاده از JAWS در ویندوز

نحوه استفاده از JAWS در ویندوز

شناسهٔ خبر: 610009 -




JAWS (Job Access With Speech) یک صفحه خوان برای سیستم عامل ویندوز است. JAWS به افراد مبتلا به اختلالات بینایی در تعامل با رایانه‌ها کمک می‌کند و به آنها کمک می‌کند برنامه‌ها را مرور کنند، اسناد را بخوانند و وب را مرور کنند.

طبق WebAIM ، JAWS محبوب ترین صفحه خوان در بازار از سال 2023 است.

در این مقاله، دستورالعمل های گام به گام نحوه شروع استفاده از JAWS در ویندوز را ارائه خواهم داد.

نحوه نصب JAWS در ویندوز

JAWS چندین طرح اشتراک برای کاربران خود دارد. می توان آن را در وب سایت آنها نصب کرد: وب سایت Freedom Scientific . شما می توانید یک مجوز معتبر که مناسب شما باشد خریداری کنید.

پس از خرید لایسنس، می توانید فایل دانلودی خود یا فایلی که برنامه را در آن ذخیره کرده اید پیدا کنید. برای شروع مراحل نصب، روی آن دوبار کلیک کنید. نصب کننده شما را در فرآیند نصب راهنمایی می کند که به شما در انتخاب زبان مورد نظر و گزینه های نصب کمک می کند.

پس از نصب موفقیت آمیز JAWS، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید تا تنظیمات نهایی انجام شود. اکنون باید بتوانید از آن استفاده کنید.

نکته برای توسعه دهندگان : Assistive Labs ابزاری است که توسعه دهندگان را از راه دور به صفحه خوان هایی مانند JAWS در هر دستگاهی متصل می کند. Assistive Labs یک سرویس تست دسترس‌پذیری سرتاسر ارائه می‌کند که اعتبار سنجی مرحله UI را برای مطابقت با استانداردهای WCAG خودکار می‌کند. مزایای آن‌ها شامل مجموعه‌های آزمایشی قابل اعتماد، ادغام مستقیم با سیستم‌های ردیابی مشکل، تشخیص زودهنگام مسائل از طریق تجزیه و تحلیل علل ریشه‌ای و کاهش اتکا به ممیزی‌های خارجی است. این سرویس برای سازمان‌هایی که برای اطمینان از دسترسی همه کاربران به محصولات دیجیتالی اختصاص داده شده‌اند، حیاتی است.

شروع به کار با JAWS (فرمان های پایه)

می‌توانید با دوبار کلیک کردن روی نماد JAWS روی دسک‌تاپ یا انتخاب آن از منوی استارت، JAWS را به‌صورت دستی راه‌اندازی کنید. پس از اجرای JAWS، می توانید از میانبرهای صفحه کلید خود برای تعامل با رایانه خود استفاده کنید. در زیر چند دستور اساسی وجود دارد که می توانید برای شروع استفاده از JAWS با آنها آشنا شوید:

INSERT + H : این دستور سیستم راهنمای JAWS را باز می کند. سیستم راهنما JAWS مستندات جامعی در مورد نحوه استفاده موثر از JAWS ارائه می دهد.

کلیدهای پیکان (ناوبری اساسی): JAWS برای ناوبری به دستورات صفحه کلید متکی است. کلیدهای جهت دار به شما امکان می دهند بین عناصر روی صفحه مانند پیوندها، عنوان یا فیلدهای فرم حرکت کنید.

کلید TAB : با فشار دادن کلید TAB به شما امکان می دهد بین عناصر تعاملی در برنامه حرکت کنید.

کلید SHIFT + TAB : (برگ معکوس) فوکوس را با استفاده از صفحه کلید شما به عقب منتقل می کند.

H : با فشار دادن کلید H شما را بین سرفصل ها جابه جا می کند.

INSERT + DOWN ARROW: این میانبر صفحه کلید به شما امکان می دهد خط فعلی وب سایت را بخوانید.

INSERT + ARROW بالا : این میانبر صفحه کلید به شما امکان می دهد از موقعیت فعلی تا بالای سند یا برنامه را بخوانید.

ALT + TAB : این میانبر صفحه کلید به شما امکان می دهد بین برنامه های باز یا پنجره جابجا شوید.

WINDOWS KEY + M : این کار تمام پنجره ها را به حداقل می رساند و به شما امکان دسترسی سریع به دسکتاپ را می دهد.

Control + F : این کلید به شما اجازه می دهد تا ویژگی جستجو را در مرورگر خود باز کنید.

INSERT + SPACE، J : این کوتاه صفحه کلید Command Search را باز می کند، جایی که می توانید دستورات JAWS را مرور کنید.

در اینجا چند میانبر اصلی صفحه کلید وجود دارد که می توانید فوراً با JAWS از آنها استفاده کنید. برای فهرست کامل دستورات میانبر، می توانید از وب سایت JAWS دیدن کنید. در بخش بعدی، برخی از ویژگی های پیشرفته ای را که JAWS در اختیار کاربران خود قرار می دهد، تحلیل خواهیم کرد.

ویژگی های پیشرفته JAWS

JAWS یک صفحه خوان قدرتمند است که دارای بسیاری از ویژگی های پیشرفته است که می توانید آنها را تحلیل کنید. علاوه بر ارائه یک تجربه صفحه‌خوان واقعاً مؤثر، در زیر برخی از آپشن های پیشرفته وجود دارد که می‌توانید برای سفارشی کردن JAWS از آنها استفاده کنید.

INSERT + J : این دستور تنظیمات JAWS را باز می کند. پس از باز کردن تنظیمات JAWS، می‌توانید از میان گزینه‌های مختلف برای سفارشی کردن JAWS پیمایش کنید. برخی از گزینه ها عبارتند از:

تنظیم سطح پرحرفی برای تعیین میزان جزئیات JAWS هنگام خواندن متن.

تنظیمات علامت گذاری را سفارشی کنید تا نحوه مکث و تلفظ کلمات JAWS را کنترل کنید.

بخش تنظیم صدا در اینجا، می توانید سرعت صدا، زیر و بم، میزان صدا و سایر تنظیمات مربوط به صدا را مطابق با اولویت های خود تغییر دهید.

INSERT + SPACE به دنبال حرف O : این دستور صفحه کلید OCR را باز می کند که تشخیص کاراکتر نوری است. مکان نما خود را روی متن مورد نظر حرکت دهید تا JAWS آن را با صدای بلند برای شما بخواند. OCR می تواند برای دسترسی به محتوا در PDF های مبتنی بر تصویر بسیار مفید باشد.

INSERT + SPACE به دنبال آن V : برخی از برنامه ها ممکن است به طور کامل برای صفحه خوان ها مانند JAWS قابل دسترسی نباشند. در این موارد، می‌توانیم از ویژگی «مجازی‌سازی» استفاده کنیم. این به JAWS اجازه می دهد تا به طور مؤثرتری با رابط برنامه تعامل داشته باشد و به شما امکان می دهد محتوای درون برنامه را پیمایش کرده و به آن دسترسی داشته باشید.

JAWS برای توسعه دهندگان

برای توسعه دهندگان مهم است که وب سایت خود را برای اطمینان از در دسترس بودن آن آزمایش کنند. درک اینکه چگونه افرادی که از JAWS استفاده می کنند می توانند با وب سایت شما تعامل داشته باشند بسیار مهم است. در زیر چند کنترل کلیدی اساسی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

استفاده از HTML معنایی

استفاده از HTML معنایی صحیح برای دسترسی مهم است. HTML معنایی به JAWS و سایر صفحه‌خوان‌ها اطلاعات می‌دهد.

به عنوان مثال، استفاده از تگ های صحیح h به کاربران امکان دسترسی به عنوان ها را با دستور H می دهد. استفاده از تگ‌های nav به کاربران شما اطلاع می‌دهد که هنگام عبور از صفحه در یک قسمت ناوبری هستند.

کلید صفحه کلید Enter / Space به JAWS اجازه می دهد تا دکمه ها، پیوندها و سایر عناصر تعاملی را فعال کند. توسعه دهندگان باید مطمئن شوند که این عناصر قابل فوکوس روی صفحه کلید هستند.

کلید Tab به کاربران اجازه می دهد تا از طریق عناصر تعاملی حرکت کنند. توسعه‌دهندگان باید از طریق وب‌سایت خود، از طریق صفحه‌نمایش، مطمئن شوند که همه عناصر صحیح روی صفحه‌خوان‌ها قابل تمرکز هستند.

JAWS به کاربران اجازه می دهد تا با کلید دستوری CTRL + ALT + ARROW در جداول حرکت کنند. توسعه دهندگان باید مطمئن شوند که جداول دارای سرفصل های مناسب برای انتقال پیام های معنی دار به کاربران هستند.

جایگزین های متن باز

JAWS یک محصول پولی است. فهرست زیر برخی از جایگزین های صفحه خوان رایگان است:

Apple VoiceOver : یکی از مزایای VoiceOver این است که قبلاً در دستگاه های Apple تعبیه شده است و کاربران را از دانلود یا خرید نرم افزارهای اضافی نجات می دهد. VoiceOver همچنین دارای دستورات صفحه کلید تعریف شده برای ساده تر کردن ناوبری وب است.

NVDA: NVDA یک صفحه خوان پیشرفته با عملکرد کامل با قابلیت های تبدیل متن به گفتار و نمایش بریل است. رایگان است و یکی از بهترین گزینه ها برای ویندوز است.

ChromeVox : ChromeVox یک صفحه‌خوان داخلی برای کاربران Chromebook است. این دستگاه با Google Drive، Docs، Sheets و Slides به خوبی کار می‌کند و دارای تنظیمات قابل تنظیمی است که به کاربران امکان می‌دهد متن انتخابی را بزرگ‌نمایی کنند و بازخورد صوتی دریافت کنند. ویژگی های اضافی عبارتند از میانبرهای صفحه کلید، تغییر صدا یا زبان و افزایش یا کاهش صدا.

نتیجه

با دنبال کردن این راهنما، می‌توانید از JAWS برای پیمایش برنامه‌ها، خواندن اسناد و مرور وب استفاده کنید.

می توانید از دستورات اولیه JAWS برای پیمایش در وب و برنامه ها استفاده کنید. با گذشت زمان، می‌توانید آپشن های پیشرفته را کاوش کنید و JAWS را با میانبرهای خود سفارشی کنید.

JAWS ابزار مفیدی است که وب و دنیایی از فناوری را به روی افراد دارای اختلالات بینایی باز می کند.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است